جهاددانشگاهی در حوزه‌های علمی و عملی موفق بوده است
کد خبر: 4160773
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

جهاددانشگاهی در حوزه‌های علمی و عملی موفق بوده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی می‌تواند در جهت تجاری‌سازی یافته‌های علمی مؤثر باشد، گفت: جهاددانشگاهی نهادی است که در حوزه‌های علمی و عملی موفق بوده است.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامیجعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به تنوع و گستردگی خدمات و فعالیت‌های جهاددانشگاهی به عنوان تجلی‌گاه علم، ایمان و عمل، گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی است و در طول سال‌های بعد از انقلاب در حوزه‌های مختلف فعالیت داشته و منشأ خیرات و برکات بسیاری بوده است.

وی افزود: جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی و با ساختار غیردولتی قدرت مانور خوبی داشته است و در بخش‌هایی که خلأ حضور دستگاه‌های دولتی داشتیم با چابکی و قدرت مانوری که داشته است، کارهای خوبی را انجام داده است.

قادری با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی قطعاً در سال‌های آتی می‌تواند منشأ خیرات و برکات زیادی باشد، گفت: می‌توان از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای پیشبرد کارهای کشور و بومی‌سازی دانش و فناوری در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نهاد انقلابی با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و نیروهایی که در درون مجموعه خود دارد می‌تواند کارهای خوبی داشته باشد و فاصله و شکاف فنی و تکنولوژی ما را با کشورهای پیشرفته کم کند.

وی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی می‌تواند در جهت تجاری‌سازی یافته‌های علمی می‌تواند مؤثر و در بخش ترویج آموزش‌ها و گسترش حوزه‌های مختلف علم و فناوری منشأ اثر باشد، گفت: جهاددانشگاهی نهادی است که هم در حوزه‌های علمی و هم حوزه‌های عملی کارهای خوبی انجام داده و موفق بوده است.

قدرت مانور جهاددانشگاهی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها

قادری با اشاره به چگونگی الگوسازی‌ جهاددانشگاهی در پیشرفت دانش‌بنیان کشور، گفت: جهاددانشگاهی در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان امکان و فرصت خوبی دارد و می‌تواند بسترهای مناسبی برای حمایت از این شرکت‌ها را فراهم کند و با زیرساخت‌ها و استفاده از امکانات دولتی در کنار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تعاونی قرار گیرد و فضای مناسبی را برای پر و بال دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر در کشور بخواهیم در حوزه دانش‌بنیان اتفاقی بیفتد راهی جز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نداریم و در این حمایت‌ها قطعاً مجموعه‌هایی مثل جهاددانشگاهی چابک‌تر و به شکل مؤثرتر می‌تواند به این شرکت‌ها پرو بال دهد و ماندگاری نیروهای تخصصی در کشور را تسهیل کند و بعضاً ممکن است امکان جذب نیروهای توانمند از خارج از کشور را داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به میزان ارتباطاتش با جهاددانشگاهی نیز گفت: در طول دوره‌های نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی ارتباطات خوبی با جهادانشگاهی داشته‌ام و به مناسبت‌های مختلف در برنامه‌های آن‌ها حضور داشته‌ام و حتی در مجلس دهم که در مجلس حضور نداشتم، از طریق هولدینگ انرژی تدبیر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز تعاملات خوبی با جهاددانشگاهی داشته و در برخی حوزه‌ها قراردادهایی با این نهاد انقلابی داشتیم.

عملکرد جهاددانشگاهی در اعتماد به جوانان

قادری تصریح کرد: همچنین در بحث تقویت جهاددانشگاهی در مجالس هشتم، نهم و یازدهم هم سعی کرده‌ام هرجا طرحی یا لایحه‌ای مرتبط با جهاددانشگاهی است، از آن حمایت کنیم تا جهاددانشگاهی بتواند ظرفیت‌های مؤثر و بهتری را در تولید علم و دانش و فناوری و تجاری‌سازی آن‌ها داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به اینکه عملکرد جهاددانشگاهی در اعتماد به جوانان، تقویت روحیه ما می‌توانیم و تربیت شخصیت‌های مؤمن و برجسته علمی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: با توجه به اینکه نیروهایی که در خدمت جهاددانشگاهی هستند نیروهای جوان، خلاق، مبتکر و خوش فکر هستند و نوعاً متوسط سن این افراد بالا نیست و انگیزه در جوانان هم بسیار بالاست، جهاددانشگاهی می‌تواند نقطه اتکای جوانان باشد و بسترها و زمینه‌هایی که برای رشد و نمو علمی جوانان فراهم کند.

وی در پایان گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند به خوبی در جذب جوانان و بالفعل کردن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنان بسیار تأثیرگذار باشد و ارتباطش را با جوانان بهتر کرده و از ظرفیت آنان بهتر استفاده کند و امکان تأثیرگذاری جوانان در مسائل و موضوعات کشور خصوصاً مسائل علمی را بیشتر کند بنابراین جهاددانشگاهی بیشتر روی توانمندی‌های جوانان متمرکز شود تا بهتر بتواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha