نقش جهاددانشگاهی در تحقق پیشرفت دانش‌بنیان کشور حیاتی است
کد خبر: 4160053
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

نقش جهاددانشگاهی در تحقق پیشرفت دانش‌بنیان کشور حیاتی است

رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند با توجه به رشد روزافزون علم و فناوری، ایجاد شبکه‌های مؤثر بین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مرتبط با صنعت و ایجاد ارتباط موثر با دانش‌آموختگان و نخبگان جوان در تحقق پیشرفت دانش‌بنیان‌های کشور، نقشی حیاتی ایفا کند.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامیبه گزارش ایکنا از فارس، محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی شامگاه پنج‌شنبه، 12 مرداد در جمع خبرنگاران ضمن تبریک سالروز تاسیس جهاددانشگاهی بیان کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی، از ابتدای آغاز فعالیت خود در سال ۵۹ تاکنون، همواره به عنوان محوری اثرگذار در جامعه دانشگاهی کشور نقش‌آفرینی کرده است. 

وی افزود: بخش بزرگی از موفقیت‌های جهاد دانشگاهی مرهون فرهنگ اعتقادی و انقلابی اعضای این نهاد بوده که پشتوانه فعالیت‌های پژوهشی و ارتقاء دانش، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و سایر خدمات گسترده و دستاوردهای چشمگیر این مجموعه  است. همچنین برای بهره‌گیری مناسب از این دستاوردها در سطح کشور، نیاز به برنامه‌ریزی هوشمندانه و هماهنگی بین نهادها داریم تا ظرفیت‌های بالقوه این مجموعه قابلیت اجرا پیدا کند.

عسکری تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی باید با برقراری ارتباط موثر، از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی بهره‌مند شوند و با هماهنگی لازم بین‌نهادی، برای حل مشکلات کشور گام بردارند.

رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس ضمن تقدیر از دستاوردهای جهاد طی سال‌های گذشته، تاکید کرد: این نهاد باید ضمن فعالیت‌های علمی مستقل خود، توجه به نیازهای جامعه و دانشجویان داشته باشد و برنامه‌های مختلفی را بر اساس این نیازها و با نگاه به برنامه‌هفتم توسعه کشور و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی و اجرا کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس ادامه داد: جهاددانشگاهی برای پیشرفت عرصه دانش‌بنیان کشور باید محیطی فراهم کند که اساتید انقلابی و با انگیزه و دانشجویان نخبه و مستعد بتوانند با بدنه حوزه دانش‌بنیان کشور ارتباطی ارگانیک پیدا کرده و حضور ایشان در این عرصه تقویت شود تا بهترین روش‌ها و دستاوردهای علمی را به فعالان این عرصه منتقل کنند.

به گفته عسکری، الگوسازی عرصه دانش‌بنیان‌ها باید بر مبنای تمرکز بر روی ایجاد ارتباط میان دانشگاه‌ها و صنعت در ضمن شناسایی نیازهای کشور باشد و در همین راستا، جهاددانشگاهی می‌تواند با توجه به رشد روزافزون علم و فناوری، ایجاد شبکه‌های مؤثر بین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مرتبط با صنعت، و ایجاد ارتباط موثر با دانش‌آموختگان و نخبگان جوان در تحقق پیشرفت دانش‌بنیان‌های کشور نقشی حیاتی ایفا کند.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس اضافه کرد: هم چنین حمایت از برنامه‌ها و پروژه‌های پژوهشی عرصه فرهنگی باید از دیگر اولویت‌های الگوسازی جهاد دانشگاهی باشد. ایجاد برنامه‌های تحقیقاتی و ترویج فرهنگ اسلامی و مفاهیم قرآنی با هدف ارتقاء ارزش‌های اسلامی و ایجاد تحولات فرهنگی در جامعه، می‌تواند به ترویج الگوهای فرهنگی منطبق با هویت ایرانی-اسلامی در کشور کمک کند همچنین به ویژه ترویج پژوهش‌های مرتبط با ارزش‌ها و اصول اسلامی و تبیین نتایج آنها به جامعه می‌تواند تأثیرات مثبتی در افزایش اعتماد به جهاددانشگاهی و الگوسازی‌های امیدآفرین آن به ارمغان آورد. 

عسکری با تاکید بر اینکه فرهنگ امید و امیدآفرینی مورد تاکید در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک وظیفه عمومی برای همه دستگاه‌ها نیازمند کار عمیق است و جهاد دانشگاهی می‌تواند در این عرصه عملکردی پیشرو داشته و الگوسازی کند، گفت: اگر این مهم در دستور کار مجموعه جهاد قرار گیرد، می‌تواند رهنمودی مناسب برای فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سایر حوزه‌های دانشجویی در کنار فعالیت‌های پژوهشی و دانش‌بنیان این مجموعه باشد و مجلس نیز از این رویکرد حمایت خواهد کرد.

وی گفت: برای تقویت الگوسازی‌ها و فعالیت‌های امیدآفرین جهاددانشگاهی، باید برنامه‌های انگیزشی و آموزشی مناسبی برای دانشجویان در نظر گرفته شود تا بتوانند با امید به آینده، در راستای اهداف انقلاب اسلامی و تحقق ارزش‌های آن فعالیت کنند. در این راستا برگزاری بازدیدها، نشست‌ها و جلساتی که دانشجویان و جوانان را در جریان فعالیت‌های ارزشمند این نهاد قرار دهد، می‌تواند به عنوان یک راهکار در این عرصه مورد توجه باشد. قطعا اطلاع از دستاوردهایی مانند آنچه در مجموعه رویان رخ داده، برای جوانان امیدآفرینی خواهد کرد.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس با تاکید بر این نکته که استفاده حداکثری از ظرفیت جوانان دانشگاهی نیز امری بسیار مهم است، گفت: باید فرصت‌های مناسبی برای مشارکت و ایفای نقش مسئولانه در فعالیت‌های جهاددانشگاهی برای جوانان ایجاد کنیم تا بتوانند نقش موثری در تحقق اهداف این نهاد و کشور داشته باشند. هم چنین باید فضای مناسبی برای انجام پژوهش‌های علمی و ترویج فرهنگ اعتقادی ایجاد کنیم تا بتوانیم بهترین سطح اثرگذاری را از فعالیت‌های جهاددانشگاهی به دست آوریم.

عسکری با بیان اینکه عملکرد جهاددانشگاهی در اعتماد به جوانان باید از شعار فراتر رفته و نمود عملی پیدا کند، افزود: این نهاد باید به گونه‌ای عمل کند که جوانان مستعد احساس کنند می‌توانند با تلاش و کوشش در سایه اعتماد این نهاد و زمینه‌ای که برای ظهور و بروز ایشان ایجاد می‌کند، هدف‌های والای کشور را تحقق بخشند.

وی در پایان سخنان خود اضافه کرد: نگاه واقع‌بینانه و شجاعانه جهاد دانشگاهی نسبت به جوانان قطعا باعث افزایش اعتماد و تعهد ایشان به این نهاد شده و نتایج اثربخش چنین رویکردی برای کشور درخشان خواهد بود.

انتهای پیام
captcha