اداره جامعه به افرادی از جنس جهادگران جهاددانشگاهی نیاز دارد
کد خبر: 4160300
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

اداره جامعه به افرادی از جنس جهادگران جهاددانشگاهی نیاز دارد

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه در چند دهه اخیر دنیا با ظهور فناوری‌ها متحول شده است، گفت: برای اداره علمی جامعه به افرادی از جنس جهادگران جهاددانشگاهی نیاز داریم.

دیدار مدیران جهاددانشگاهی فارس با آیت‌الله دژکام، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، امروز، ۱۴ مرداد در دیدار با رئیس و معاونان جهاددانشگاهی استان که به‌ مناسبت چهل و سومین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی برگزار شد، گفت: برای ایفای نقش دستگاه‌های اجرایی در جامعه‌ باید هماهنگی وجود داشته باشد اما گاهی فاصله بسیار بین مجموعه‌های مدیریتی احساس می‌شود در این صورت درک متقابل نیز از فعالیت‌ها برای ایجاد هم‌پوشانی و هماهنگی به وجود نخواهد آمد.

وی با تأکید بر اینکه ایران کشوری پهناور و اثرگذار در جهان است، افزود: برگزاری جلسات و دیدار‌ها برای شناخت یکدیگر و احصای جایگاه خدمت‌گزاری دستگاه‌های اجرایی و خدماتی است، بنابراین برای ساماندهی امورات داخلی و حتی روابط بین‌الملل کشور، هماهنگی بین نهاد‌ها بسیار ضروری خواهد بود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر دنیا با ظهور فناوری‌ها متحول شده است، اظهار کرد: در ایران نیز فضای تکنولوژی و فناوری پیشرفت کرده و بر مدیریت‌ها نیز تأثیر گذاشته است، از این‌ رو باید در این فضا نقش خود را پیدا کنیم و بدانیم که ارتقای هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها هیچ‌گاه جای انسان آگاه را نمی‌گیرد بنابراین در واقعیت باید از فناوری‌ها شناخت پیدا کرد.

نقش جهاددانشگاهی در رفع نیازهای اساسی کشور

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه جهاددانشگاهی در فضای انقلاب اسلامی برای پر کردن خلأ مدیریتی آن زمان کشور ایجاد شد، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی احساس می‌کردیم چارچوب مدیریت زمان کشور، جوابگو نیست بنابراین برای رفع این نیاز اساسی جهاددانشگاهی تشکیل شد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: نیاز کشور با گذر زمان در حال تغییر است از این رو باید جهاددانشگاهی نیز انعطاف‌پذیر باشد و نیاز‌های روز جامعه را برطرف کند چراکه برای اداره علمی و ارزشی جامعه نیاز به افرادی از جنس جهادگران جهاددانشگاهی داریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در طول تاریخ شاهد حضور عالم‌ها و اصحاب فکر در کنار حکومت‌ها هستیم، اظهار کرد: علم جایگاه ویژه‌ای در اداره جوامع دارد و جهاددانشگاهی می‌تواند در کاربردی‌سازی علم در جامعه نقش‌آفرین باشد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه فلسفه وجودی جهاددانشگاهی و روحانیت با کار کارمندی سنخیت ندارد، تصریح کرد: جهاددانشگاهی باید نقش عالم را در جامعه ایفا کند چراکه امروزه مردم به علم نیاز دارند و هماهنگی با سایر نهاد‌ها باعث رشد کشور خواهد شد.

وی نیاز‌های بخش گردشگری را مورد توجه قرار داد و گفت: احساس می‌شود در گردشگری کشور باید در اصول پوشش و پروتکل حضور گردشگران در مکان‌های هدف گردشگری کار هماهنگ شکل بگیرد و در کنار بازدید از امکان، فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نیز به گردشگران معرفی شود.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: نگاه متفاوت نسبت به حضور گردشگران در مساجد تاریخی به عنوان یکی از اماکن گردشگری باید داشت از این‌رو با به میدان آمدن دانشگاه برای تئوری‌سازی و نظریه‌پردازی علمی در پروتکل حضور گردشگران می‌توانیم شاهد هماهنگی بین اماکن تاریخی باشیم.

جهاددانشگاهی از تمدن‌سازی غافل نباشد

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در حیطه فرهنگ، گفت: رهبر معظم انقلاب سال‌های متمادی بر تمدن نوین اسلامی تأکید دارند از این‌رو جهاددانشگاهی می‌تواند در این زمینه‌ها ایفای نقش کند چراکه مقالات متعدد و پژوهش‌های بسیاری در زمینه فرهنگ و تمدن نوین اسلامی وجود دارد، اما منجر به جریان‌سازی اجتماعی نمی‌شود.

امام جمعه شیراز، نقش‌آفرینی دانشگاه در مسائل فرهنگی را یک ضرورت دانست و افزود: در اوایل انقلاب دانشگاه در مسائل فرهنگی جامعه ایفای نقش می‌کرد، اما اکنون شاهد حضور دانشگاه در این عرصه نیستیم چراکه پیشرفت در فناوری بسیار مهم بوده، اما کافی نیست و اگر مسئله فرهنگی پرداخته نشود در صورت استفاده نادرست از فناوری‌ها، تبعات جبران‌ناپذیری به وجود خواهد آمد و از مسیر مطلوب خود خارج می‌شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دانشگاه از نقش‌آفرینی در تحول فرهنگی و تمدن‌سازی نباید غافل باشد، بیان کرد: تعامل و همکاری بین جریان‌های کشور باید رخ دهد و حداکثر استفاده از فرصت‌ها انجام شود همچنین شهر شیراز دارای ویژگی‌های بسیاری در مقایسه با دیگر شهر‌های کشور است بنابراین باید به تأثیرگذاری این شهر توجه ویژه کرد.

انتهای پیام
captcha