قاریان در وادی الفاظ قرآن متوقف نشوند
کد خبر: 4153606
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
چگونگی داشتن تلاوت مؤثر / ۱۰

قاریان در وادی الفاظ قرآن متوقف نشوند

پیشکسوت قرآنی کشور با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص تلاوت مؤثر قاریان، گفت: قراء در الفاظ قرآن متوقف نشده و به وادی تدبر و عمل وارد شوند تا شاهد تلاوت اثرگذار برآمده از یک قلب و روح خاشع باشیم.

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشوردر دیدار ماه رمضان رهبر معظم انقلاب با جامعه قرآنی کشور، مباحث مختلفی درباره فعالیت‌های قرآنی مطرح شد که معظم‌له بر مبحث تلاوت‌های تأثیرگذار تأکید فراوانی داشتند. در همین راستا ایکنای فارس، سلسله گفت‌وگوهایی را با اساتید، قاریان و حافظان قرآن انجام داده است. این‌ بار با عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سلیمی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب و توجه به شاخصه‌های تلاوت مؤثر، گفت: تلاوت قرآن از دیدگاه روایات و قرآن تبیین شده و قاری وقتی به این تعاریف دقت کند متوجه خواهد شد که قرائت منحصر به ارائه صوت و لحن زیبا و ادای فاخر نیست، اگرچه این موارد جزء آداب تلاوت قرآن کریم است.

این پیشکسوت قرآنی افزود: از پیامبر گرامی اسلام(ص) سؤال کردند که چه کسی زیبا‌تر قرآن می‌خواند؟ رسول‌الله فرمودند کسی زیباتر از همه قرآن می‌خواند که وقتی تلاوت او را می‌بینی و می‌شنوی دریابی که او از خدا می‌ترسد و به مقام خشیت رسیده است، در حالی‌که ما این ویژگی را در تعاریف فنی مسابقات قرآن نمی‌بینیم.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه با توجه به استاندارد‌های فنی، مقام‌های برتر مسابقات قرآنی مشخص می‌شود، گفت: مفاهیم و استاندارد‌هایی که از سوی قرآن مبنی بر اینکه «وقتی اهل قرآن حقیقی تلاوت کلام وحی را می‌شنوند گویی گوش و پوست بدن آن‌ها مرتعش و قلب‌هایشان خاشع می‌شود و ایمان مستمعین قرآن افزایش پیدا می‌کند» بیان شده است بنابراین باید به نحوی در کادر تعریف شده برای استاندارد‌های قرائت قرآن کریم پیش‌بینی کنیم.

سلیمی نخستین ویژگی تلاوت مؤثر و اثرگذار را برآمده از دل خاشع دانست و گفت: قاریان در الفاظ قرآن متوقف نشده و به وادی تدبر و عمل به قرآن وارد شوند تا با تجلی کلام الهی در زندگی قاریان شاهد تلاوت اثرگذار برآمده از یک قلب و روح خاشع باشیم.

این پیشکسوت قرآنی مثالی از تلاوت خاشع را مورد توجه قرار داد و گفت: در طول نیمه شب، قرائت یک قاری گمنام که در تاریخ نامی هم از او ثبت نشده فرازی از آیات کلام‌الله مجید را تلاوت می‌کند و نتیجه آن تحول زندگی «فضیل عیاض»، سردسته راهزنان می‌شود بنابراین تلاوت قرآن کریم با قلبی خاشع و نیتی خالص می‌تواند باعث ایجاد اثری جاودان بر روی مستمعین باشد و هدایت‌گر زندگی انسان‌ها به سمت پروردگار شود.

وی تأکید کرد: قاریان هنگام تلاوت باید به تمامی ابعاد آداب قرائت توجه داشته باشد و با داشتن تمرکز، اخلاص و نیت خالص ضمن پرهیز از خودنمایی و نیت ارتزاق از قرآن، کلام الهی را بر زبان خود جاری کند تا تلاوت مؤثر محقق شود.

سلیمی در پایان با اشاره به اینکه بیان مفاهیم آیات قبل از تلاوت توسط قاری می‌تواند بستر یک تلاوت تأثیرگذار را فراهم کند، افزود: یکی از شیوه‌های رهبر معظم انقلاب در محافل قرآنی مسجد کرامت مشهد در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیان مفاهیم آیات تلاوت شده بوده است بنابراین توجه به بیان مفاهیم و یا حداقل پیام آیات نور می‌تواند بر اثرات تلاوت بر مستمعین اضافه کند.

انتهای پیام
captcha