رعایت تکنیک‌های صوت و لحن به تلاوت مؤثر قاریان کمک می‌کند
کد خبر: 4158394
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵
چگونگی داشتن تلاوت مؤثر / ۱۱

رعایت تکنیک‌های صوت و لحن به تلاوت مؤثر قاریان کمک می‌کند

قاری ممتاز کشورمان با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص تلاوت مؤثر قرآن کریم، گفت: قاری برای داشتن تلاوت مؤثر باید در وهله نخست معنای کلام وحی را درنظر گیرد و سپس برای رساندن مفهوم به مردم باید از تکنیک‌های صوتی و لحنی برخوردار شود.

وحید نظریان، قاری ممتازطبق یک سنت حسنه رهبر معظم انقلاب هر ساله در نخستین روز ماه مبارک رمضان، پذیرای جامعه قرآنی کشور می‌شوند و در این دیدار نکاتی را در رابطه با فعالیت‌های قرآنی بیان می‌کنند. معظم‌له در دیدار امسال نکاتی از قبیل اینکه قاریان باید تلاوت مؤثر داشته باشند و همچنین ضرورت تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی و ... مطرح فرمودند.

ایکنای فارس تاکنون مصاحبه‌های مختلفی در رابطه دو مبحث مطرح شده با اساتید، قاریان و حافظان قرآن استانی، ملی و بین‌المللی داشته است. این بار به سراغ وحید نظریان، از قاریان ممتاز کشورمان رفته‌ایم که متن گفت‌وگو در ادامه تقدیم می‌شود:

نظریان در رابطه با منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه قاریان باید تلاوت مؤثر داشته باشند، گفت: طبیعتاً دیدگاه من در خصوص تلاوت آیات وحی، همان دیدگاه رهبر معظم انقلاب است و این دیدگاه درستی است و چیزی نیست که از جایگاه تعصب به آن نگاه کنیم.

وی ادامه داد: برای داشتن تلاوت مؤثر در وهله اول باید معنای کلام وحی را در نظر گرفت چراکه قرآن برای معنا نازل شده است، پس باید معنا را در نظر بگیریم و در مرحله بعد برای رساندن معنا و مفهوم به مردم باید از تکنیک‌های صوتی و لحنی برخوردار شویم. قاریان باید یاد بگیرند که در چه جایی از چه تکنیک و لحنی در هنگام تلاوت استفاده کنند، تا تلاوت آن‌ها برای مخاطبان مؤثر باشد.

نظریان این نکته را یادآور شد: غیر از این‌ها نفس بلند و صوت جذاب در تلاوت مؤثر است، یعنی صدایی که جذاب باشد و باید به نحوی خروجی صدا را تولید کرد که برای شنونده و مستمع جذاب باشد.

وی همچنین در خصوص منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی گفت: مسجد خود یک پایگاه قرآنی است اما متأسفانه اکنون مقداری با این هویت فاصله افتاده است و در مساجد بیشتر به اهل بیت(ع) توجه می‌شود که این خوب است اما همان‌طور که پیامبر(ص) فرمودند قرآن و عترت دو ثقل هستند که از یکدیگر جداشدنی نیستند.

این قاری ممتاز کشورمان در پایان اظهار کرد: متأسفانه ما یا فقط به قرآن توجه می‌کنیم یا به عترت در صورتی که باید به هر دو توجه کافی داشته باشیم به خصوص در مساجد چرا که جایگاه و خاستگاه اصلی این دو ثقل مساجد هستند و باید سعی کنیم این دو ثقل را توأمان در کنار هم داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha