قاری برای رسیدن به تلاوت مؤثر از اعمال و رفتار خود مراقبت کند
کد خبر: 4152042
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
چگونگی داشتن تلاوت مؤثر / ۹

قاری برای رسیدن به تلاوت مؤثر از اعمال و رفتار خود مراقبت کند

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه قاری باید برای رسیدن به یک تلاوت مؤثر از اعمال و رفتار خود مراقبت کند، گفت: تبلوری از اعمال یک ساله قاری شاید در یک قرائت ۵ دقیقه‌ای نمایان باشد، بنابراین مراقبت از اعمال و رفتار یکی از مهم‌ترین اصول تلاوت تأثیرگذار است.

مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی قرآن کریم

در دیدار رهبر معظم انقلاب با جامعه قرآنی کشور در ماه رمضان، مباحث مختلفی درباره فعالیت‌های قرآنی مطرح شد که ایشان بر مبحث تلاوت‌های تأثیرگذار تأکید فراوانی داشتند. در همین راستا ایکنای فارس، سلسله گفت‌وگوهایی را با اساتید، قاریان و حافظان قرآن انجام داده است. این‌ بار با مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی قرآن کریم به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

غلام‌نژاد با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب، ویژگی‌های تلاوت مؤثر را مورد توجه قرار داد و گفت: قاری قبل از تلاوت توضیحاتی در خصوص آیات مدنظر برای مستمعین داشته باشد تا تأثیر کلام وحی بر افراد دوچندان شود چراکه تمامی مردم شاید از محتوای آیات اطلاعی نداشته باشند. اگر قاری در مجلس تلاوت، معانی آیات را توضیح دهد بسیار بهتر خواهد بود تا اینکه عالم یا فرد دیگری در کنار او این کار را انجام دهد.

این قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه توجه به معانی آیات تلاوت شده یکی از شاخصه‌های تلاوت مؤثر است، اظهار کرد: قاری باید به نحوی تلاوت کنند که گویی همان لحظه قرآن در حال نازل شدن است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب دستگاه موسیقی قرآنی و یا نوع موسیقی لحنی مرتبط با آیات در یک تلاوت مؤثر بسیار مهم است، اضافه کرد: باید به ساعت تلاوت و برگزاری محافل قرآنی نیز توجه خاص داشت چراکه در برخی از ساعات روز کلام وحی بهتر به دل‌های مستمعین می‌نشیند.

غلام‌نژاد ویژگی فردی قاری برای یک تلاوت مؤثر را مورد توجه قرار داد و گفت: شاید شنیده باشید که برخی از افراد مؤثر در تلاوت قرآن، مداحی، روضه‌خوانی و... را صاحب «نفس حق» می‌نامند، لذا برای رسیدن به این نفس حق باید اهل مراقبت از اعمال بود.

بنا به گفته این قاری ممتاز برخی از علما با خواندن روضه حتی با کلام محاوره‌ای در قلوب مؤمنین و مسلمانان نفوذ پیدا می‌کنند چراکه با مراقبت از اعمال و عمل به معروفات و دوری از محرمات خداوند توانسته‌اند به مقام والا و نفس حق برسند لذا این موضوع نیز در قراء قرآن کریم صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه قاری باید مراقب صحبت کردن خود نیز باشد، بیان کرد: تبلوری از اعمال یک ساله قاری شاید در یک قرائت ۵ دقیقه‌ای باشد بنابراین مراقبت از اعمال و رفتار توسط قاری یکی از مهم‌ترین اصول تلاوت تأثیرگذار است.

غلام‌نژاد با تأکید بر اینکه الگو قرار دادن پیامبر(ص)، اهل بیت (ع) و شهدا راه را کوتاه می‌کند، تصریح کرد: قاری با پیروی از سیره این بزرگان می‌تواند تمامی عناصر خوب را در خود جمع کند بنابراین هنگام تلاوت، مردم احساس خواهند کرد که جنس تلاوت و قاری از بقیه متفاوت‌تر است.

انتهای پیام
captcha