مهارت قاری در نغمات موسیقی شرط رسیدن به تلاوت مؤثر است
کد خبر: 4146150
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۸
چگونگی داشتن تلاوت مؤثر / ۷

مهارت قاری در نغمات موسیقی شرط رسیدن به تلاوت مؤثر است

رضا کارگر، قاری برتر ارتش جمهوری اسلامی، تبحر قاری نسبت به نغمات موسیقی قرآنی را یکی از شاخصه‌های تلاوت مؤثر دانست و گفت: تجربه ثابت کرده که وقتی قاری معانی آیات را بداند و آهنگی که انتخاب می‌کند متناسب با معنی آیات باشد، این تلاوت تأثیر بسزایی بر مستمعین خواهد داشت.

رضا کارگر، قاری ممتاز استان فارس و قاری برتر ارتش جمهوری اسلامی

رهبر معظم انقلاب در دیداری که روز نخست ماه رمضان امسال با جامعه قرآنی کشورمان داشتند، مباحث مختلفی درباره فعالیت‌های قرآنی فرمودند. یکی از مباحثی که معظم‌له تأکید فراوانی بر آن داشتند این بود که تلاوت‌ها باید تأثیرگذار باشند.در همین راستا ایکنا شعبه فارس سلسله مصاحبه‌هایی را با اساتید، قاریان، حافظان و اهل فن این هنر قرآنی انجام می‌دهد که این‌بار به سراغ رضا کارگر، قاری ممتاز استان فارس و قاری برتر ارتش جمهوری اسلامی رفته‌ایم.

کارگر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه شاخصه‌های تلاوت مؤثر چیست؟ گفت: تبحر قاری نسبت به نغمات موسیقی قرآنی یکی از مواردی است که می‌تواند کمک شایانی به قرا کند تا بتوانند تلاوتی مؤثر را رقم بزنند.
 
وی افزود: تجربه ثابت کرده که وقتی معانی آیات را قاری بداند و آهنگی که انتخاب می‌کند متناسب با معنی آیات باشد، این تلاوت تأثیر بسزایی بر مستمعین آیات وحی خواهد داشت.
 
قاری ممتاز استان فارس حفظ معنوی درونی قاری را یکی دیگر از عوامل تلاوت تأثیرگذار دانست، به این معنی که قاری عامل به عمل آیات قرآنی باشد که تلاوت می‌کند تا شاهد تأثیرگذاری چند برابری کلام خدا باشیم. 
 
قاری برتر ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه حفظ قرآن کریم توسط قاریان در کنار تلاوت یکی از موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، اظهار کرد: در چند سال اخیر شاهد توجه قاری‌های ایرانی به حفظ قرآن کریم در کنار تلاوت بودیم که جای خوشحالی دارد چراکه در موقع تلاوت، تسلط بر تلفظ آیات و رعایت اعراب و اصول بیشتر و همچنین باعث ایجاد ذوق در مستعمین محافل قرآنی می‌شود.
 
کارگر ادامه داد: تفسیر کوتاه معانی آیات تلاوت شده توسط قاریان برای مستمعین در مجالس قرآنی می‌تواند در ترویج مفاهیم و افزایش درک مسلمانان نسبت به قرآن کریم تأثیرگذار باشد.
 
وی با اشاره به اینکه فضای معنوی قرآن به‌گونه‌ای است که اگر با این هدیه خداوند مأنوس نباشیم از آن بهره‌ای نخواهیم برد، گفت: کلام قرآن اعجاز انگیز است چراکه قرآن از جانب خداوند به پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل شده تا بنی آدم بتواند از سرچشمه نور بهره‌مند شوند، بنابراین همیشه تلاوت قرآن تأثیر خودش را خواهد داشت.
 
قاری ممتاز استان فارس تصریح کرد: وقتی قرائت قرآن در مکان‌های مقدس مانند حرم امامین و بقاع متبرکه امام‌زادگان انجام می‌شود، فضای تلاوت تغییر پیدا می‌کند و شرایط تلاوت متفاوت خواهد بود. بنده این نکته را در حرم امام رضا(ع) تجربه کردم.
 
قاری برتر ارتش جمهوری اسلامی در پایان با بیان اینکه تلاوت با نیت توسط قرا می‌تواند باعث جلب توجه ویژه خداوند و در نتیجه دلنشینی تلاوت شود، گفت: به هنگام تلاوت اول رضایت خداوند و بعد رضایت امام زمان(عج) باید مدنظر قاریان قرآن قرار بگیرد.
 
حمیدرضا ثابت نسب
انتهای پیام
captcha