تلاوت تأثیرگذار موافق با رضایت خالق و مصلحت سامع است
کد خبر: 4130359
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۱
چگونگی داشتن تلاوت مؤثر/ 2

تلاوت تأثیرگذار موافق با رضایت خالق و مصلحت سامع است

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با یادآوری منویات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان قرآنی در ابتدای ماه رمضان درباره تلاوت تأثیرگذار گفت: این نوع تلاوت صعب‌الوصول اما موافق با غایت شارع؛ رضایت خالق و مصلحت سامع است.

حمید ایماندار، عضو هیئت علمی دانشگاه شیرازحمید ایماندار، حافظ کل قرآن و عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به منویات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان قرآنی در ابتدای ماه مبارک رمضان درباره تلاوت تأثیرگذار گفت: تأکید این باره مقام‌ معظم رهبری به تلاوت تأثیرگذار در دیدار با جامعه قرآنی را باید در کنار تصریحات پیشین ایشان به تلاوت خاشعانه و تلاوت استادانه‌ فهم کرد.

وی با بیان اینکه در این منظومه غایت اعلی تلاوت، قربانی وسایل و وسایط نخواهد شد، افزود:می‌توان تأثیرگذار تلاوت کرد اما بدون خشوع؛ قاری می‌تواند با هنرآموزی موسیقایی مخاطب را مجذوب و خود را هم متأثر کند بدون اینکه خشوع منبعث از معانی بلند قرآنی را به یاری طلبد.

ایماندار ادامه داد: قاری می‌تواند آواهای موسیقایی بر قامت رعنای آیات بپوشاند که شایسته فخامت و قداست ساحت وحیانی نیست و پا از محسنات ذاتی کلام مجود فراتر نهاده و مراد خود را در دست یازیدن به زینت‌های عارضی غیر اصیل بجوید.

این داور مسابقات قرآن با بیان اینکه این رویکرد ممکن است تأثیرگذاری را رقم زند اما با تلاوت خاشعانه و استادانه نسبتی ندارد، گفت: آفرینندگی تلاوت تأثیرگذار باید از رهگذر تنگنا آفرین و البته اصیل و ماندگار تلاوت خاشعانه و استادانه رقم خورد. کاری صعب‌الوصول اما موافق با غایت شارع؛ رضایت خالق و مصلحت سامع.

وی در پایان یادآور شد: آنچه نهایتاً بتواند صحنه ماندگار و درس‌آموز برنامه محفل شبکه سه را رقم زند؛ از استاد منصوری پرسیده شد کدام تلاوت را به ساحت مقدسه امام زمان(عج) تقدیم می‌کنید و پاسخ سکوت و امتناعی ممزوج با خوف و خشیت؛ برآمده از این نگاه متعالی که تأثیرگذاری را یگانه مؤلفه قبولی تلاوت در پیشگاه ولی الهی به شمار نیاورده است.

انتهای پیام
captcha