قاری ظرفیت جلسه و مخاطبان را درنظر داشته باشد
کد خبر: 4150673
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
چگونگی داشتن تلاوت مؤثر / ۸

قاری ظرفیت جلسه و مخاطبان را درنظر داشته باشد

قاری ممتاز کشوری با بیان اینکه قاری باید ظرفیت جلسه و مخاطبان را درنظر بگیرد، گفت: در برخی جلسات وقتی تلاوت طولانی شود، تأثیرگذاری آن از بین می‌رود اما برعکس در برخی از جلسات باید تلاوت طولانی باشد که تأثیرگذاری لازم را داشته باشد.

مرضیه فیروززاده، قاری برجسته کشورمانمرضیه فیروززاده، قاری ممتاز کشوری در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه قاریان باید تلاوت تأثیرگذار داشته باشند، گفت: علم قرائت دو شاخه دارد؛ یکی بحث الفاظ است که علم فنی قرائت است اینکه صدای قاری خوب باشد، شناخت الحان داشته و به مباحثی نظیر وقف و ابتدا تسلط داشته باشد که این بحث ظاهری تلاوت است.

وی با بیان اینکه برای داشتن تلاوت مؤثر این موارد باید به صورت قوی وجود داشته باشد، گفت: در مرحله اول باید علم فنی و تکنیکی قاری بالا باشد. نکته دوم که مهم‌ترین بحث تلاوت مؤثر است، توجه به ترجمه و معنای آیات هنگام تلاوت آیات وحی است که البته مسابقات قرآن به سمت تلاوت معنامحور حرکت کرده است تا قاریان به ترجمه و مفاهم و تفسیر نیز توجه کنند.

فیروززاده اظهار کرد: در میان قاریان ایرانی مقداری این بحث تلاوت معنامحور کمرنگ است در صورتی که تلاوت قاریان مصری بر اساس مفاهیم شکل گرفته است اما قاریان ایرانی بیشتر بر اساس لحن و الفاظ است لذا باید بیشتر به سمت توجه به مفاهیم و تدبر در قرآن در هنگام تلاوت حرکت کنیم.

قاری بر اساس مفاهیم آیات تلاوت کند

این قاری ممتاز کشورمان با تأکید بر اینکه قاری باید بر اساس مفاهیم آیات تلاوت کند، گفت: این مسئله اصول و تکنیک‌هایی دارد که سال‌هاست اساتید آن را استخراج کرده‌اند و باعث می‌شود که آهنگ تلاوت با ترجمه همخوانی داشته باشد و تکنیک‌های فنی هم دارد ولی به صورت کلی وقتی قاری به ترجمه مسلط باشد و الحان را هم بشناسد، مسلماً می‌تواند این‌ها را با هم تطبیق داده و تلاوت تأثیرگذار داشته باشد.

وی تصریح کرد: برخی از اساتید اصول دیگر هم برای تلاوت تأثیرگذار درنظر می‌گیرند، به‌عنوان مثال مکان تلاوت بسیار مؤثر است. در تلاوت‌های قرای مصری می‌شنویم که بهترین تلاوت‌ها در مساجد امام حسین(ع) و اماکن مذهبی که رنگ و بوی معنویت قوی دارند، شکل گرفته‌اند.

فیروززاده با بیان اینکه مدت تلاوت نیز در این قضیه مؤثر است، گفت: قاری باید ظرفیت جلسه و مخاطبان را هم درنظر بگیرد. در برخی جلسات وقتی تلاوت طولانی شود، تأثیرگذاری آن از بین می‌رود اما برعکس در برخی از جلسات باید تلاوت طولانی باشد که تأثیرگذاری لازم را داشته باشد.

پوشش قاریان در تأثیرگذاری بر مخاطب مؤثر است

وی همچنین پوشش قاریان را مورد توجه قرار داد و افزود: در کشورمان قاریان پوشش خاصی ندارند اما در کشورهای اسلامی به خصوص مصر قاریان از پوشش خاصی استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد این مسئله می‌تواند در دید مخاطب برای تأثیرگذاری مؤثر باشد.

فیروززاده  گفت: نکته مهم دیگر که باعث شده است تلاوت قاریان مصری تأثیرگذارتر از تلاوت قاریان ایرانی باشد، آن است که قاریان مصری قرآن را از حفظ می‌خوانند و همه حافظ قرآن هستند اما قاریان ایرانی بیشتر از مصحف استفاده می‌کنند و همان استفاده از محفوظات قرآنی باعث می‌شود که قاری به ترجمه مسلط باشد و وقتی قاری هنگام تلاوت با مخاطب چشم به چشم شود، تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

این قاری ممتاز کشوری اظهار کرد:‌ مبحث دیگر مناسب‌خوانی آیات با توجه به جلسه و برنامه‌ای است که قاری به آن دعوت شده است یعنی قاری باید تلاوتی داشته باشد که متناسب و مناسب جلسه باشد. در قرآن کریم آیات مختلفی درباره وقایع و مناسبت‌های مختلف داریم لذا می‌توان آیات را طوری انتخاب کرد که با جلسه مناسبت داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: تکنیک‌های القای معانی هم وجود دارند که اساتید در کتب خود آورده‌اند مثل تطبیق نغمات با مفاهیم و.. که همگی به ترجمه و مفاهیم باز می‌گردد که قاری باید بلد باشد.

انتهای پیام
captcha