جامعه قرآنی در اصلاح ساختار فرهنگی به‌دلیل موانع عقب‌نشینی نکنند
کد خبر: 4048801
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲

جامعه قرآنی در اصلاح ساختار فرهنگی به‌دلیل موانع عقب‌نشینی نکنند

داور مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به نقش جامعه قرآنی در بازسازی ساختارهای فرهنگی مدنظر رهبری، گفت: نقش جامعه قرآنی دو سویه است. جاهایی که باید به فضاهای قرآنی اهمیت بدهند بعضی وقت‌ها کم کاری کردند و همچنین بعضاً به جهت تصورات غلطی که ناشی از این است که فضای کار قرآنی باید باز باشد و هیچ مانعی هم نیست، وارد می‌شوند، اگر مانع بود گاهاً برخی دلسرد و مأیوس می‌شوند.

سعید رحمانی، داور مسابقات بین‌المللی قرآنسعید رحمانی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه نقش جامعه قرآنی در بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور چیست، گفت: این مسئله را دو سویه می‌دانم یعنی همواره همه اقشار جامعه نسبت به ورود قرآن و جامعه قرآنی به فضای ساماندهی مدیریت کشور یک عزم جدی داشته باشند و از سوی دیگر خود جامعه قرآنی فضاها را برای ورودشان آماده کنند و اجازه ورود جریان‌های دیگر که بعضاً می‌تواند حتی نتیجه معکوس در جریان فرهنگی کشور و به تبع آن جریان قرآنی ایجاد کند را ندهند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات خودمان به علت اینکه پشت صحنه می‌نشینیم یا ممکن است ورود پیدا کردیم اما در گام‌های اول با بی‌توجهی و بعضی از سنگ‌اندازی‌ها مواجه شدیم، فوری هم عقب‌نشینی کردیم در حالی که معتقد هستم در کارهای فرهنگی باید صبور بود و مستمر کار کرد و از موانع سر راه اطلاع داشت و بدانیم این راه پر پیج و خم و پر مانع است.

رحمانی با بیان اینکه انتظار اینکه یک مسیر هموار ببینیم و همه ما را تشویق کنند و هیچکس هم مانعی ایجاد نکند، اشتباه است، افزود: وقتی وارد فضای کارهای فرهنگی و قرآنی می‌شویم و می‌بینیم که موانع وجود دارد برخی دلسرد می‌شوند چون پیش‌فرض‌ها اشتباه است در حالی که باید فکر کنیم ضمن اینکه بسیاری از فضاها مطلوب است اما در این راه موانع نیز وجود دارد.

این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مطالبه‌گری و کار سازماندهی و تیمی ما ضعیف است، گفت: نقش جامعه قرآنی دو سویه است. جاهایی که باید به فضاهای قرآنی اهمیت بدهند بعضی وقت‌ها کم کاری کردند و همچنین بعضاً به جهت تصورات غلطی که ناشی از این است که فضای کار قرآنی باید باز باشد و هیچ مانعی هم نیست، وارد می‌شوند، اگر مانع بود گاهاً برخی دلسرد و مأیوس می‌شوند و بعضاً از صحنه خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌آید هر دو وجه می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: توجه به فضای فرهنگی و قرآنی حتی اگر به ظاهر بعضی از هزینه‌ها را در پی داشته باشد، سرمایه‌گذاری است و برگشت این سرمایه به تعبیر قرآنی در ابعاد مضاعف خود است.

داور مسابقات بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه برگشت سرمایه در این‌گونه کارها اینقدر می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های دیگر را امنیت ببخشد و برکت دهد که محیط و زمینه فرهنگی واقعاً لازم است، گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری حتی اگر می‌خواهیم کار اقتصادی هم انجام دهیم در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی با محوریت فرهنگ قرآنی که فرهنگ نابی است که مسیر زندگی ما در همه ابعاد زندگی است، باید اقداماتی انجام دهیم.

رحمانی در پایان با ذکر این نکته که به‌طور خلاصه این مسیر شامل دو بازو است، یادآور شد: هم اراده خود جامعه قرآنی برای ورود به این قضیه باشد و هم بعضی از مجامع و جاهای تصمیم‌گیر در زمینه استفاده از نظرات قرآنیان و میدان دادن به آن‌ها به این باور برسند که این ورود، ورود لازمی است و وقتی که در این دو عرصه فضا فراهم شد خیر و برکت آن به جامعه هدف و کل مردم خواهد رسید.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha