فعالیت‌های قرآنی را به ساختارها واگذار نکنیم
کد خبر: 4022742
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

فعالیت‌های قرآنی را به ساختارها واگذار نکنیم

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در کشورمان ساختارمند است اما نباید به‌طور کل به ساختارها واگذار کرد، گفت: بخشی از این فعالیت‌ها باید مردمی شود و از این حالت وابستگی بیرون آید.

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآنمجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص بازسازی ساختارهای فرهنگی، یکی از این ساختارها را بحث فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: فعالیت‌های قرآنی در کشورمان ساختارمند است و البته باید این‌گونه هم باشد اما نباید به‌طور کل به ساختارها واگذار کرد.

وی افزود: علاوه بر اینکه در این ساختارها مسابقات قرآن، محافل قرآنی، آموزش قرآنی و غیره باشد، باید بخشی هم به مردم واگذار کرد یعنی این نوع فعالیت‌های مردمی شود و از این حالت وابستگی بیرون آید.

فردفانی بیان کرد: در بحث فعالیت‌های قرآنی شاید ساختارها خیلی در پیشبرد اهداف موفق نبودند و فقط مسابقات بوده است که به گونه‌ای در این ساختار بهتر بوده است اما بقیه چنین چیزی نبوده است به عنوان مثال آموزش و پرورش در بحث فعالیت‌های قرآنی واقعاً قوی نیست، در دانشگاه‌ها هم آموزش قرآن بسیار ضعیف است و تنها مسابقات قرآن است که بحمد الهی خوب است و در انگیزه قرآنیان اثرگذار بوده است.

این حافظ بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی نباید وابسته بوده و در نهایت باید مردمی شوند که خود مردم آن را جلو ببرند و قطعاً در این صورت موفق‌تر خواهیم بود، گفت: اگر فعالیت‌های قرآنی وابسته دولت نباشد، دیگر کاهش یا کمبود بودجه‌های قرآنی تأثیر چندانی بر روی این فعالیت‌ها ندارد و دیگر فرقی نمی‌کند که بودجه قرآنی کشور از 20 میلیارد به یک میلیارد تقلیل یابد.

وی اظهار کرد: باید ساختارهای قرآنی که اکنون وجود دارد ارتقا یابد و در کنار آن هم وابستگی وجود نداشته باشند که اگر بودجه قرآنی هم نبود، معطل بمانیم که اکنون برای فعالیت‌های قرآنی باید چه کار کنیم.

فردفانی در پاسخ به اینکه راهکار این قضیه به نظر شما چیست زیرا اینگونه به نظر می‌رسد که مردم نسبت به گذشته کمتر به سمت این فعالیت‌ها می‌آیند، گفت: این مسئله واقعاً علت‌های بسیاری دارد و شاید تنها در ایران نباشد و یکی از دلایل آن هم شیوع کروناست.

وی اصل این قضیه را بحث آموزش عمومی قرآن دانست و گفت: باید آموزش عمومی قرآن را جدی‌تر بگیریم. در این سال‌ها نخبه‌پروری خیلی خوب بوده است و قاریان و حافظان درجه یک پرورش دادیم اما عموم مردم کمی از این آموزش‌ها حتی آموزش عمومی قرآن نظیر روخوانی و روان‌خوانی قرآن جا مانده‌اند. اکنون نیاز داریم توده مردم عادی که حافظ و قاری نیستند، با قرآن آشنا کنیم که این هم با ساختارهای کنونی فرهنگی فعلاً محقق نشده است و باید برای این قضیه فکری شود در صورتی که ساختارهای فرهنگی باید ما را به این قضیه نزدیک کند.

فردفانی بیان کرد: در بحث فعالیت‌های عمومی قرآن خوب عمل نکردیم به عنوان مثال در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و سطح عموم مردم این یک نقص است و خوب کار نکردیم ولی در بحث مسابقات و نخبه‌پروری واقعاً خوب بوده است و در مسابقات بین‌المللی نخبگان قرآنی کشورمان خوب رتبه می‌آورند.

این حافظ بین‌المللی قرآن در پایان با بیان اینکه در عمومی کردن آموزش قرآن در جامعه موفق نبوده‌ایم، این مسئله را یکی از دلایل دوری مردم از آموزه‌های قرآن دانست.

انتهای پیام
captcha