رفتار قرآنی در بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور مدنظر باشد
کد خبر: 4036253
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
بهروز یاریگل:

رفتار قرآنی در بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور مدنظر باشد

بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی کشورمان معتقد است که برای تعیین نقش جامعه قرآنی در بازسازی ساختار فرهنگی باید از افرادی نظرخواهی کنیم که هم دارای اطلاعات خوبی هستند، هم اینکه جوانب فرهنگ قرآنی را در جوامع می‌شناسند.

بهروز یاریگلبهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه نقش جامعه قرآنی در بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور مدنظر رهبر معظم انقلاب چیست، گفت: برای تعیین نقش جامعه قرآنی در بازسازی ساختار فرهنگی، ابتدا باید قاریان یا حافظان قرآن را به دو دسته تقسیم کنیم.

وی تصریح کرد: برخی از قاریان و حافظان به ظاهر قرآن توجه دارند و شاید از ریشه‌یابی این حرکت، مطلع نباشند یا نتوانند اظهارنظر کنند، منظور این است که اگر یک قاری یا حافظ قرآن فقط به این می‌پردازد که خودش قرآن را خوب یاد بگیرد و تلاوت خوبی کند و خودش حافظ کل قرآن شود یا یک نفر در صوت و لحن و تجوید در مسابقات قرائت قرآن رتبه‌ای بیاورد ولی درباره نقش جامعه قرآنی در بازسازی ساختارهای فرهنگی اطلاعاتی نداشته باشد، یعنی اطلاعاتش به گونه‌ای است که اصلاً نمی‌تواند اظهار نکند اما در همین رده‌ها افرادی داریم که علاوه بر اینکه قاری یا حافظ قرآن و معلم قرآن هستند، مطالعاتی در این خصوص دارند و می‌توانند اظهارنظر کنند پس بنابراین معتقد هستم همه قراء و حفاظ ما که در رده‌های خوب و متوسط یا عالی قرار دارند، نمی‌توانند اظهارنظر کنند شاید خود من هم نتوانم اظهار‌نظر خوبی کنم.

یاریگل اضافه کرد: در این زمینه باید از افرادی نظرخواهی کنیم که هم دارای اطلاعات خوبی هستند، هم اینکه همه جوانب فرهنگ قرآنی را در جوامع می‌شناسند، یعنی این‌ها افرادی هستند که تحصیل کرده‌اند و فقط به ظاهر قرآن نپرداخته‌اند یعنی غیر از ظاهر قرآن به باطن قرآن هم مسلط هستند و مفاهیم، آیات، احادیث را یاد گرفتند و می‌توانند اظهارنظر کنند لذا باید این افراد را جدا کنیم و از این افراد نظرخواهی کنیم که افراد کمی هم در جامعه نیستند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان تأکید کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که پیشکسوتان و اساتید قرآن و آن‌هایی که دستی بر آتش دارند، از ابتدای آموزش‌هایی که به قراء یا حفاظ می‌دهند، بتوانند همان‌طور که قرآن‌آموزان را با ظاهر قرآن آشنا می‌کنند به باطن قرآن هم آشنا کنند یعنی این‌گونه یاد بگیرند که یک قاری یا حافظ قرآن در جامعه چه کاری انجام دهد که هم خود از قرآن چیزی فهمیده باشد، هم اینکه بتواند به دیگران کمک کند و دیگران را هم با فرهنگ، اخلاقیات قرآن و مسائل اجتماعی و اعتقادی قرآن آشنا کند اما احساس می‌شود در این زمینه مقداری کم‌کاری کردیم.

وی بیان کرد: در درجه اول، اولین نگاهمان باید این باشد که در جامعه به گونه‌ای با قرآن‌خوانی و نشر قرآن که هم ظاهر و هم باطن دارد، کاری کنیم که جامعه ما به جز صحبت کردن در مورد قرآن و منبر رفتن به عمل بیشتر نزدیک شود یعنی با رفتار و اعمالمان، به آیات قرآنی که می‌خوانیم خوب در جامعه عمل کنیم.

یاریگل با بیان اینکه مسئولان ما در این زمینه باید بسیار تلاش کنند و به قرآن عمل کنند، اظهار کرد: وقتی مسئولان ما به قرآن و آموزه‌های آن عمل نکنند یا ضعیف عمل کنند از یک قاری قرآن چه توقعی می‌توان داشت. اگر در جامعه ما مثلاً در یک مدرسه، دانشگاه یا هر مکان دیگری یک کارمند در یک اداره به قرآن خوب عمل نکند این یک نکته منفی است، پس بنابراین نکته اساسی در این زمینه آن است که زمانی که به قرآن معتقدیم و آن را می‌خوانیم و جلسه قرآن برگزار می‌کنیم و در رادیو و تلویزیون تبلیغ می‌کنیم خوب است اما باید در عین حال به عمل به قرآن تشویق کنیم و خودمان هم اولین کسی باشیم که عامل باشیم تا نوجوانان و جوانان از کودکی یاد بگیرند که به قرآن باید عمل کنند، بله باب ورود به قرآن، قرائت قرآن است ولی جامعه ما از این رنج می‌برد که به قرآن عمل نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha