نقش جامعه قرآنی در بازسازی ساختارهای فرهنگی
کد خبر: 4009315
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱

نقش جامعه قرآنی در بازسازی ساختارهای فرهنگی

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور با رویکرد انقلابی به تبیین نقش قرآنیان در این رابطه پرداخت.

سیدحمید موسوی، سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارسسیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور با رویکرد انقلابی به نقش قرآنیان در این رابطه اشاره کرد و گفت: بازسازی ساختار فرهنگی گرچه می‌تواند با تلاش فکری و توشه عقلی انسان‌ها صورت گیرد، اما بدون توجه به منبع الهی و فرا انسانی، کاری ناقص و نافرجام خواهد بود.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که فرهنگ محصول نگرش برنامه‌ریزی و مدیریت انسان‌هاست و کژی‌ها و کاستی‌هایش نیز معلول همین منبع خواهد بود و عاملی که سبب نقصان است نمی‌تواند به طور کامل و جامع سبب کمال باشد، اگر چه به صورت جزئی و موردی این توانایی را داشته باشد.

موسوی ادامه داد: از این رو قرآن کریم، فرستادن پیامبران را برای بشریت به عنوان اتمام حجت یاد می‌کند «رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا؛ پيامبرانى كه بشارتگر و هشداردهنده بودند تا براى مردم پس از [فرستادن] پيامبران در مقابل خدا [بهانه و] حجتى نباشد و خدا توانا و حكيم است» (آیه 165 سوره نساء).

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس بیان کرد: خوشبختانه قرآن به مثابه مظهر و منبع اسلام، همان‌گونه که درون مایه و محتوای آن را به نمایش گذاشته است، اصول و قواعدی را که در فرایند تطبیق و درونی‌سازی به کار رفته یا باید به کار می‌رفت، نیز به خوبی بیان کرده و نمایانده است، پس وظیفه نقش‌آفرینان قرآنی است که اول خودشان را از این منبع الهی کامل و جامع سیراب کرده و ضمن انس بیشتر و قرآنی‌تر کردن ظاهر و باطن زندگیشان در امر تبلیغ و شناساندن آن به جامعه تلاش کنند.

وی تصریح کرد: گذشته از این، قرآن کریم در آیات متعددی، از روش و رفتار پیامبران و اصولی که آنان برای رساندن پیام خدا برای بشریت در پیش گرفته بودند نیز گزارش کرده است. سختی و مشقتی که انبیای الهی در این مسیر متحمل شدند، می‌تواند برای همه فعالان فرهنگی درس باشد.

موسوی اظهار کرد: اگر بپذیریم که آنچه پیامبر اسلام(ص) و سایر پیامبران الهی انجام دادند، به معنای دقیق کلمه اصلاح فرهنگ بشری در کلیتش بوده است، می‌توان نتیجه گرفت که قرآن به عنوان کتابی که هم آموزه‌ها و هم روش‌ها را در معرض نگاه انسان‌ها قرار داده است، می‌تواند راه مناسبی برای به دست آوردن روش‌های اصلاح فرهنگ به شمار آید.

وی با بیان اینکه از نگاه قرآن، روش اصلاح فرهنگ و بازسازی ساختار فرهنگی جامعه در لایه‌ها و سطوح گوناگونش چیزی جز انگیزش درونی مخاطب بر پایه دو عامل آگاهی و انتخاب نمی‌تواند باشد، افزود: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که این قرآن بوده است که عامل اصلی پیروزی نهضت قرآنی ملت آزادی‌خواه و استقلال‌طلب ایران اسلامی شده بود و مشکل بزرگ مسلمانان دنیا دوری از قرآن است، البته به نظر می‌رسد منظور دوری معنایی محتوایی و فهمی قرآن کریم و به تبع آن دوری در عمل به تعالیم عالی آیات قرآن کریم باشد نه دوری ظاهری.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس اضافه کرد: از این‌رو معظم‌له از عموم فعالان فرهنگی به ویژه نقش‌آفرینان قرآنی به واسطه اتصال به منبع متعالی تعالیم الهی توقع دارند و تذکر داده‌اند که نقش خود را با تکیه به روحیه انقلابی و جهادی ایفا کنند و البته این امر الهی است آنجا که آیات نورانی این کتاب حیات بخش و عزت‌آفرین، خود در توصیف مجاهدت‌ها و نهضت‌های اصلاحی پیروان خود، چنین می‌فرماید: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛ و كسانى كه در راه ما كوشيده‏ اند به يقين راه ‏هاى خود را بر آنان مى ‏نماييم و در حقيقت ‏خدا با نيكوكاران است» (آیه 69 سوره عنکبوت) «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر خدا را يارى كنيد ياريتان مى ‏كند و گامهايتان را استوار مى دارد» (آیه 7 سوره عنکبوت).

انتهای پیام
captcha