فعالیت‌های قرآنی سنتی پاسخگوی جامعه امروز نیست
کد خبر: 4027319
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
حنیفی:

فعالیت‌های قرآنی سنتی پاسخگوی جامعه امروز نیست

داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه باید فعالیت‌های عظیمی را در حوزه قرآن شروع کنیم، گفت: با وجود رشته‌های محدود و این شکل از قرائت و حفظ که به صورت کاملاً سنتی برگزار می‌شود نمی‌توان معجزه کرد.

علی اکبر حنیفی، داور بین المللی مسابقات قرآن علی‌اکبر حنیفی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، به تبیین نقش جامعه قرآنی در بازسازی ساختارهای فرهنگی پرداخت و گفت: وقتی تمام مسائل فرهنگی را به قرآن گره بزنیم، مشاهده می‌کنیم که قرآن تمام مشکلات را برطرف می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی فعالیت‌های مذهبی و قرآنی گسترش پیدا کند و به صورت مجموعه‌ای و منظومه‌ای به این کار فکر کنیم قرآن باید مرکز فعالیت‌های فرهنگی باشد.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه باید فعالیت‌های عظیمی را در  حوزه قرآن شروع کنیم، گفت: با رشته‌های محدود و این شکل از قرائت و حفظ که به صورت کاملاً سنتی برگزار می‌شود نمی‌توان معجزه کرد.

وی ادامه داد: قرائت، حداقل باید رشته شود در این صورت، فعالیت گسترش پیدا می‌کند و جوان‌ها خود به خود جذب می‌شوند. اکنون یک مسابقه قرائت است که کوچک و بزرگ از 15 تا سن‌های بالاتر هر کس بخواهد در آن شرکت کند، یک رشته بیشتر نیست که معلوم نیست ابداعی است یا ترکیبی که خروجی هم ندارد.  قرائت حداقل باید ۲۰ رشته شود، حتی قرائاتی از جمله قرائت ورش، حمزه، حفص، ابن کثیر و... هم باید در مسابقات بیاید. هر کدام از این رشته‌ها در بعضی از کشورهای اسلامی دانشگاه دارند و در دانشگاه تدریس می‌شوند.

حنیفی با تأکید بر اینکه اگر در مسابقات این رشته‌ها را نیز در نظر داشته باشیم قطعاً انقلاب فرهنگی رخ می‌دهد، بیان کرد: مواردی که ذکر شد حدود  ۱۵۰ الی ۱۶۰ رشته است که باید در هشت مقطع سنی اجرا شود نه در یک مقطع سنی، این مسابقات در یک مقطع سنی بین 15 تا 100 سال و در دو مقطع جنسی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه فرد 80 ساله نباید با یک جوان مسابقه دهد و هر کس باید در دسته خود باشد، اظهار کرد: اگر ۱۰۰ رشته را در 8 مقطع سنی در دو مقطع جنسی در نظر بگیریم، ۱۶۰۰ می‌شود و اگر 10 صنف از جمله نیروهای مسلح، وزارت کار، کارمندان، آموزش و پرورش، دانشگاه و... را در نظر بگیریم و ۱۰ را در ۱۶۰۰  ضرب کنیم ۱۶۰۰۰ رشته می‌شود که اگر در هر رشته‌ای هزار نفر هم شرکت کنند ۱۶ میلیون نفر می‌شود و همه هم شرکت می‌کنند چون می‌بینند تنوع بسیار زیاد است مثلاً اگر فردی امسال در یک رشته اول شد سال بعد در رشته دیگری شرکت می‌کند و در رشته‌های مختلف دور می‌زنند این باعث می‌شود فرهنگ بالا رود.

حنیفی با یادآوری اینکه شعر، نقاشی، خطاطی، عکاسی، فیلم‌برداری و نمایش و‌‌‌... از کارهای هنری ـ فرهنگی هستند و می‌توان از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد، گفت: نمایش‌های قصص قرآنی بسیار مؤثر است مثل مسابقات مطلع فجر قرآنی که سال ۷۳ برگزار شد بسیار موفق بود و حدود صد هزار نفر در این رشته شرکت کردند و صدها گروه نمایش خانم و آقا، قصص قرآنی را از داستان آدم و حوا گرفته تا داستان حضرت یوسف و.‌.‌. به صورت نمایش در این مسابقات به تصویر کشیدند اما فقط همان یکبار بود و تمام شد.

انتهای پیام
captcha