اهمیت بازسازی ساختارهای فرهنگی با رویکرد قرآنی
کد خبر: 4012015
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲

اهمیت بازسازی ساختارهای فرهنگی با رویکرد قرآنی

مرتل برتر کشورمان با یادآوری منویات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور گفت: برای بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور راهی جز بازگشت به آموزه‌های قرآن و حفظ وحدت و انسجام جامعه نداریم.

حسام قانعی، مرتل برتر کشور، مؤذن برتر کشورحسام قانعی، مرتل برتر کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با یادآوری منویات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور با رویکرد انقلابی به نقش قرآنیان در این زمینه اشاره کرد و گفت: برای بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور راهی جز بازگشت به آموزه‌های قرآن و حفظ وحدت و انسجام جامعه نداریم.

وی با بیان اینکه جامعه‌ای قرآنی است که در آن نظام فرهنگی و قرآنی حاکم باشد، افزود: وجود یک نظام فرهنگی مطلوب که در آن افراد به ارزش‌هایی که در کتاب آسمانی قرآن کریم وجود دارد، عمل می‌کنند برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب ضروری است.

قانعی با تأکید بر اینکه عمل به آموزه‌های قرآن انسان را جامع‌پذیر کرده و کنش‌های اجتماعی او را سامان می‌دهد، گفت: این جریان به رویکرد فضای جامعه قرآنی بازمی‌گردد. اگر به آموزه‌های عملی قرآن که راهنمای زندگی بشر است، بازگردیم و آن‌ها را اجرا کنیم، می‌توانیم یک نظام توانمند، باورپذیر و جامع‌پذیر داشته باشیم.

مؤذن برتر کشور با ذکر این نکته که نظام فرهنگی قرآنی از چند بعد می‌تواند برای تحقق فرهنگ مطلوب مدنظر رهبری کمک‌رسان باشد، گفت: این نظام دارای یکسری اهداف مشترک انسانی حول چند محور است که از جمله آن می‌توان به توحید و عدالت‌خواهی اشاره کرد.

وی تعهد اجتماعی و امانتداری را از دیگر محورهای این نظام برشمرد و گفت: این دو مؤلفه کمک می‌کند تا ساختار نظام مبتنی بر فرهنگ آموزه‌های قرآنی باشد.

قانعی با اشاره به مبحث هنجارها و رفتارهای انسانی در نظام فرهنگی و قرآنی اظهار کرد: رفتارها و هنجارهایی که انسان از خود در این نوع نظام نشان می‌دهد باید برگرفته از آموزه‌های قرآن کریم باشد و این مسئله کمک می‌کند تا مسیری را انتخاب کنیم که به وحدت و تفاهم فرهنگ برسیم و در نهایت یک نظام اجتماعی منسجم با شاخص‌هایی که از منظر قرآن ضروری است، محقق خواهد شد.

قاری ممتاز استان فارس با یادآوری اینکه در چنین نظامی عدالت، امانت‌داری و تعهدات اجتماعی محقق خواهند شد، افزود: قرآن کتاب جامع و انسان‌ساز است که نگاه و دید جهانی دارد و متعلق به تمام اعصار است. همین جامعیت قرآن به انسان کمک می‌کند که مسیر صحیح را انتخاب کند.

وی در پایان گفت: دیدگاه رهبر معظم انقلاب و اسلام، همان دیدگاه وحدت و ایجاد انسجام در مسائل فرهنگی و تفاهم‌های فرهنگی است که در نهایت منجر به وحدت و پایه‌ریزی صحیح نظام فرهنگی و قرآنی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha