چگونگی قرآنی شدن ساختارهای فرهنگی/ هر خانه یک خانه قرآن شود
کد خبر: 4016694
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
روستایی تبیین کرد؛

چگونگی قرآنی شدن ساختارهای فرهنگی/ هر خانه یک خانه قرآن شود

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص تغییر ساختارهای فرهنگی کشور با رویکرد انقلابی به نقش جامعه قرآنی در این خصوص اشاره و نکاتی را درباره چگونگی تبدیل این ساختارها به قرآنی شدن بیان کرد.

زینب روستایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراززینب روستایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به نقش جامعه قرآنی در تغییر ساختارهای فرهنگی کشور با رویکرد انقلابی مدنظر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی به عنوان ریشه‌دارترین و ماندگارترین انقلاب قرن بیستم، تغییراتی را در عرصه و ساختارهای مختلف جامعه ایران به وجود آورد.

وی افزود: با بررسی ریشه این تغییرات متوجه می‌شویم که آن‌ها برگرفته از آموزه‌های قرآن هستند، زیرا سردمدار این حرکت امام خمینی(ره) بودند و یقینا تعالیم و آموزش‌های امام(ره) مبتنی بر دو ثقل قرآن و عترت بوده است.

روستایی به  فرهنگ جامعه و رفتار اجتماعی ملت ما که از نکاتی است که از همان ابتدای انقلاب مورد بحث بوده است، اشاره کرد و افزود: شاید بتوان گفت که از همان ابتدا هدف، حاکمیت فرهنگ قرآنی بر جامعه بوده است.

وی با مطرح  کردن این سؤال که آیا با توجه به ساختارهای فعلی در جامعه، این حاکمیت فرهنگ قرآن را مشاهده می‌کنیم، گفت: این مسئله جای تأمل دارد. جامعه قرآنی یعنی افرادی که به نوعی با قرآن سر و کار دارند، می‌توانند با تکیه بر بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری که نقش این جامعه را تبیین می‌کند، در تغییر این ساختار فرهنگی مؤثر باشند.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص قرآن کریم بیان کرد: تمام مشکلات دنیای اسلام و کمبودهایی که وجود دارد بر اثر دوری از معارف الهی و قرآنی است. اینکه ما گمان کنیم تلاوت قرآن و انس با قرآن و رواج آن کافی است، یک اشکال است؛ همه این‌ها مقدمه‌ای برای حاکمیت فضای فرهنگی قرآن در ذهن جامعه ما است.

وی به نقش جامعه قرآنی که قرار است جامعه و اجتماع قرآنی را بسازد اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات قرآن که در آن آموزش منجر به انس با قرآن و فهم و تدبر برای عمل به قرآن شود، مفید است و از اینجا می‌توان کار را آغاز کرد.

روستایی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب درباره رسالت قاریان تصریح کرد: هدف تلاوت‌کننده قرآن باید اثرگذاری کلام وحی بر ذهن مخاطب باشد؛ راهی برای اثرگذاری این است که قاری بر اساس مضامین و معانی آیات، قرآن را تلاوت کند. با این شرایط، قرآن در دل و جان مردم و مخاطبان اثر می‌کند و باعث ایجاد گرایش و علاقه به قرآن می‌شود و این علاقه زمینه انس با قرآن و فهم و تدبر را فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه وقتی ذهن قرآنی شد، عمل قرآنی می‌شود، اظهار کرد: وقتی در جامعه‌ای، ذهن و عمل و رفتار قرآنی باشد، یقیناً  ساختارهای فرهنگی هم بر اساس آموزه‌های قرآن شکل خواهد گرفت.

روستایی با بیان اینکه قرآن به عنوان بهترین مونس در روایات معرفی شده است و خود آیات قرآن تصریح دارند بر اینکه در آیات تدبر کنید و این تدبر زمینه فهم و عمل به قرآن را فراهم می‌کند، گفت: در این حوزه، جامعه قرآنی به معنای خاص فعالیت‌های مختلفی دارند.

وی با اشاره به برنامه‌ای که اخیراً دانشکده علوم قرآنی شیراز با همکاری کانون خدمت قرآنی رضوی استان فارس و جامعه فرهنگی قرآن عصر استان فارس شروع کرده است، افزود: این برنامه با عنوان «تربیت مربی جلسات خانگی قرآن» شروع شده است.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با تصریح اینکه دو رکن اساسی در هر جامعه، آموزش و پرورش و خانواده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد دشمن به خوبی این موضوع را شناخته است و اتفاقاً همین دو کانون را به شدت در عصر حاضر مورد هجمه قرار داده است.

روستایی در پایان با بیان اینکه اگر بخواهیم ذهن و فرهنگ قرآنی شود، شاید شروع این کار از جلسات خانگی بتواند گام مؤثری باشد، تصریح کرد: اگر هر خانه به یک جلسه قرآن تبدیل شود و خواندن قرآن زمینه انس و عمل و تدبر و فهم قرآن را ایجاد کند؛ بر اساس آن، ساختارهای فرهنگی جامعه هم قرآنی می‌شود در نتیجه، فضای فرهنگی قرآن در ذهن جامعه با رویکرد مدنظر رهبری حاکم می‌شود.

انتهای پیام
captcha