چرایی اهمیت معرفی پایتخت قرآنی کشور
کد خبر: 3989664
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
ملزومات قطب قرآنی شدن / ۹

چرایی اهمیت معرفی پایتخت قرآنی کشور

معرفی پایتخت قرآنی کشور به‌طور کلی طرح خوب و به جایی است، چراکه با ایجاد رقابت سالم میان فعالان و متولیان امور قرآنی، موجب رونق فعالیت‌های قرآنی در هر شهر و منطقه می‌شود و هر کسی تلاش می‌کند تا از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد برای مطرح شدن در کشور و جهان اسلام نهایت استفاده را ببرد.

نزدیک به 8 سال است که برای نخستین بار بحث معرفی پایتخت قرآنی در استان فارس و در گام نخست از سوی مؤسسه بیت‌الاحزان و بعد از آن مرحوم آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده فقید ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه سابق شیراز مطرح شد. در این زمینه پیگیری‌های متعددی انجام شد. البته در آن زمان عمدتاً بحث بر سر معرفی ظرفیت‌ها، فضاها، صبغه و سابقه قرآنی استان فارس بود که این ظرفیت‌ها را به خوبی به مسلمانان دنیا معرفی کند تا هم رونق گردشگری مذهبی ایجاد شده و هم فعالیت‌های قرآنی تقویت شود.

در این زمینه خبرگزاری ایکنای فارس مصاحبه‌ها و پیگیری‌های متعددی را از سوی مسئولان استانی انجام داد تا بتوان مطابق مستندات تاریخی و همچنین ظرفیت‌ها، این بعد اصلی و مهم دیگر استان فارس را به جهانیان بشناساند و صحه‌ای هم بر معنوی بودن و بحث سومین حرم اهل بیت(ع) بودن شیراز گذاشت اما با فوت مرحوم آیت‌الله ایمانی که همواره در هر مجلس و فرصتی بر این زمینه تأکید می‌کرد، این قضیه نیمه تمام ماند.


بیشتر بخوانید:


با روی کارآمدن آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده جدید ولی‌فقیه در استان فارس بحث دیگری در فضای فعالیت‌های قرآنی استان راه افتاد و آن نام‌گذاری یک سال به نام سال قرآن و عترت بود و در این راستا برای نخستین بار در کشور شورای قرآن و عترت با ریاست آیت‌الله دژکام و با محوریت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و با عضویت دستگاه‌ها و نهادهای متولی امور قرآن و عترت استان تشکیل شد که البته این شورا تاکنون برکات فراوانی در عرصه قرآن و عترت برای استان داشته است. اما از سال گذشته بود که دوباره بحث معرفی پایتخت قرآنی در سطح کشور بر سر زبان‌ها افتاد تا اینکه عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در سفری که در اسفندماه سال گذشته به بوشهر داشت، به مردم و مسئولان این شهر وعده داد که این شهر را به عنوان پایتخت قرآنی کشور معرفی کند و این کار را هم طی یکی دو ماه گذشته عملیاتی کرد و طی یک مراسم بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی کشور معرفی شد.

از آن زمان تاکنون مباحث زیادی درباره شیوه معرفی کردن پایتخت قرآنی کشور مطرح شد زیرا این طرح برخلاف طرح معرفی روستاهای قرآنی کشور هیچ اعلام فراخوان و همچنین معرفی مؤلفه‌ها در سطح کشور نداشت و به صورت یک باره و در طی سفر معاون قرآن و عترت تصمیم به اجرای آن گرفته شد و به نظر می‌رسد که معرفی نخستین پایتخت قرآنی کشور بیشتر سلیقه‌ای بوده است تا اینکه بخواهد بر اساس شاخص‌ها و ضوابط خاصی انجام شده است.

ایکنای فارس تاکنون در این رابطه مصاحبه‌های متعددی از فعالان قرآنی نقاط مختلف کشور داشته است که خلاصه کلام همگی در این است که باید طرح معرفی پایتخت قرآنی کشور طبق ضوابط خاص و مشخص کردن مؤلفه‌ها اجرا شود تا موجب دلسردی جامعه قرآنی هر استان نشود. گرچه نظراتی هم از دور و نزدیک به گوش می‌رسد که چرا چنین عکس‌العملی به وجود آمده است و نباید حسادت کرد که شهر یا استانی به جز شهر و دیار خودمان به عنوان پایتخت قرآنی کشور معرفی شود اما مسئله مهم در اینجا بحث رونقی است که می‌تواند این طرح به فعالیت‌های قرآنی در هر استان و شهر ببخشد.

به‌طور کلی معرفی پایتخت قرآنی کشور طرح خوب و به جایی است چرا که با ایجاد رقابت سالم میان فعالان و متولیان امور قرآنی، موجب رونق فعالیت‌های قرآنی در هر شهر و منطقه می‌شود و هر کسی تلاش می‌کند تا از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد برای مطرح شدن در کشور و جهان اسلام نهایت استفاده را ببرد و نهضت‌های همگانی قرآنی اعم از نهضت روخوانی قرآن، نهضت تفسیر، تدبر، حفظ قرآن، سبک زندگی قرآنی و غیره در سایه این رقابت‌ها ترویج یابد، پس هدف اصلی از پیگیری این طرح و مطرح کردن نظرات مختلف فعالان و پیشکسوتان قرآنی استان‌ها درباره آن همین مسئله است که طرح پایتخت قرآنی به اصطلاح چکش‌کاری شده و به صورت صحیح و اصولی در مسیر خود نه به صورت سلیقه‌ای اجرا شود.

امیدواریم که طرح معرفی پایتخت قرآنی کشور به عنوان یک طرح با ارزش در بحث فعالیت‌های قرآنی به شکل صحیح در سال جاری و سال‌های آتی با قوت و قدرت ادامه داشته و برای آن تسهیلات و امتیازاتی در نظر گرفته شود تا هر استان و شهری که موفق به کسب این عنوان شد بتواند از این تسهیلات و امتیازات به خصوص برای فعالان قرآنی خویش بهره جوید.

زهرا عسکری، سردبیر ایکنای فارس

انتهای پیام
captcha