سیری در مراحل معرفی پایتخت قرآنی / تربیت حافظان سرمایه‌گذاری برای پیشگیری از آسیب‌هاست
کد خبر: 3991283
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
ملزومات قطب قرآنی شدن / 10

سیری در مراحل معرفی پایتخت قرآنی / تربیت حافظان سرمایه‌گذاری برای پیشگیری از آسیب‌هاست

حافظ بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اجرای طرح معرفی پایتخت قرآنی به بیان مراحل انجام این کار پرداخت و گفت: باید اول کارکرد معرفی پایتخت قرآنی را بررسی کرده و اهداف کوتاه مدت و بلندمدت این مسئله را احصا کنیم.

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اجرای طرح معرفی پایتخت قرآنی، گفت: برای این کار باید اول کارکرد معرفی پایتخت قرآنی را بررسی کرده و  اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت این مسئله را احصا کنیم.

وی افزود: به‌طور کلی اول باید ببینیم اینکه یک منطقه یا شهر و استان را به‌عنوان پایتخت قرآنی معرفی کنیم، چقدر اثر دارد و با توجه به میزان تأثیرات آن برای آن برنامه‌ریزی شود.

فردفانی با بیان اینکه برای اجرای طرح معرفی پایتخت قرآنی باید حتماً جلساتی برگزار شده و مشورتی انجام شود تا واقعاً اثرگذار باشد، گفت: باید مراقب باشیم که در این طرح تأثیر رقابت‌ها منفی نشده و خدای نکرده باعث ایجاد کینه نشود و تمام ابعاد این قضیه مدنظر قرار گرفته شود.

این حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه به‌طور کلی معرفی یک منطقه به‌عنوان قطب و پایتخت قرآنی و شاخص کردن آن دارای اثرات خوبی است، گفت: در مرحله بعد معرفی شاخص‌های قطب قرآنی شدن است که باید حتماً این شاخص‌ها را مشخص و معرفی کرد.

وی بیان کرد: برای این مسئله شاخص‌های زیادی وجود دارد، اما مهم‌ترین آن این است که تک تک افراد یک منطقه ورودی به فعالیت‌های قرآنی داشته باشند، البته این نکته را باید بدانیم که تعداد قاریان و حافظان بین‌المللی یک منطقه شاخص کاملی برای این قضیه نیست.


بیشتر بخوانید:


فردفانی با بیان اینکه اگر بخواهیم عموم مردم قرآنی شوند، مسلماً یک پروسه زمان‌بر باید طی کنیم و از انجام کارهای عجولانه و شتابزده در این راستا باید پرهیز کنیم، گفت: نکته بعد این است که اصلاً تعریف قرآنی شدن چیست. اینکه آیا وقتی یک نفر در مسابقات قرآن رتبه کسب کند آن منطقه آن فرد قرآنی شده است، این شاید یکی از شاخص‌هاست اما همه آن نیست.

این حافظ بین‌المللی قرآن ادامه داد: باید تمام مردم آن منطقه و دیار قرآنی شوند و قرآنی شدن هم دارای سلسله مراتب است که در گام نخست آشنایی با قرآن است و در مرحله بعد ایجاد ارتباط با این کتاب و تلاوت آن است تا بفهمیم این کتاب چه مسائلی را بیان کرده است. البته در اینجا منظور تلاوت با صوت و لحن نیست بلکه همین قدر بتوانیم قرآن را بخوانیم کفایت می‌کند.

وی اظهار کرد: مرحله بعد فهمیدن معنا و مفهوم آیات قرآن است یعنی ترجمه آیات را هم بخوانیم و آن را درک کنیم. حتی برای این مسئله باید به سراغ تفاسیر قرآن هم برویم. آخرین مرحله هم عمل به آیات قرآن است و زمانی این مسئله محقق خواهد شد که معنی آیات قرآن را بفهمیم و درک کنیم تا بتوانیم به آن‌ها عمل کنیم.

فردفانی با بیان اینکه باید این مراحل در میان مردم یک منطقه یا جامعه انجام شود، گفت: البته منظورمان این نیست که 100 درصد افراد آن منطقه یا جامعه قرآنی شوند زیرا ممکن است این مسئله امکان‌پذیر نباشد اما قاطبه جامعه باید این مراحل را طی کرده و یک انس نسبی با قرآن داشته باشند.

این حافظ بین‌المللی قرآن ادامه داد: در کنار این مسائل، رتبه‌آوری در مسابقات قرآن، برپایی تعداد محافل و جلسات قرآنی آن منطقه و شهر، نشر کتب قرآن، تدریس قرآن در دانشگاه‌ها و مدارس و مهدکودک‌ها هم است و به‌طور کلی شاخص‌های زیادی برای تبدیل به پایتخت قرآنی شدن وجود دارد.

وی با تصریح اینکه معرفی پایتخت قرآنی باید دارای اثراتی باشد و اینگونه نباشد که مثل مسابقات قرآن در یک بازه زمانی کوتاه یک شوری در جامعه ایجاد کند اما بعد از آن شور و اشتیاق بخوابد و اثری باقی نماند، گفت: باید دقت کنیم معرفی پایتخت قرآنی باید دارای اثری ماندگار باشد.

فردفانی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور اشاره کرد و گفت: معظم‌له به امورات قرآنی تسلط کامل دارند. ایشان نگفتند که 10 میلیون قاری البته داشتن این تعداد قاری هم بد نیست اما باید بر روی این مسئله کار شود که علت اینکه ایشان فرمودند باید 10 میلیون حافظ قرآن در کشور داشته باشیم، چیست و چه اثراتی برای جامعه دارد.

وی، یکی از دلایل آن را پیشگیری قبل از درمان دانست و گفت: وقتی کسی حافظ قرآن شد یعنی با آیات قرآن کریم انس داشته و آن‌ها را می‌داند، آسیب کمتری هم برای جامعه خواهد داشت. به جای اینکه هزینه‌های گزافی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی کنیم خوب است که فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این خصوص و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم.

این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: هزینه‌ای که برای تربیت حافظان قرآن در جامعه انجام می‌شود در حقیقت یک نوع سرمایه‌گذاری است که برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود، لذا میزان تربیت حافظان قرآن در یک منطقه و دیار می‌تواند شاخصی برای معرفی به عنوان پایتخت قرآنی باشد.

فردفانی حفظ قرآن را پیشگامی برای تدبر و عمل به آیات قرآن دانست و گفت: هدف نهایی تمام این اقدامات عمل به قرآن است ولی قرائت و تلاوت قرآن هم موضوعیت دارد. همانطور که در قرآن کریم هم آمده است کسانی که قرآن را تلاوت می‌کنند و حق آن را به‌جا می‌آورند، مؤمن هستند بنابراین باید آداب تلاوت را بلد باشیم.

انتهای پیام
captcha