قطب قرآنی شدن در تمام شاخص‌ها مطرح باشد
کد خبر: 3994357
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
ملزومات قطب قرآنی شدن / ۱۳

قطب قرآنی شدن در تمام شاخص‌ها مطرح باشد

قاری ممتاز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه برای تبدیل به قطب قرآنی شدن باید در تمام شاخص‌های قرآنی حرف برای گفتن داشته باشیم، گفت: اینکه یک منطقه تبدیل به قطب قرآنی شود باید در زمینه‌های مختلف واقعاً حرف برای گفتن داشته باشد.

محمد بهرامی‌شاد، قاری ممتاز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه ملزومات قطب قرآنی شدن یک منطقه فقط در بحث تلاوت و قرائت و تربیت حافظان قرآن نیست، گفت: برای تبدیل به قطب قرآنی شدن باید در تمام شاخص‌های قرآنی حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی به معرفی بوشهر به عنوان پایتخت قرآنی کشور در سال جاری اشاره کرد و افزود: بوشهر در تلاوت و ابتهال جایگاه خوبی دارد ولی در تفسیر و حفظ چنین چیزی نیست. اینکه یک منطقه تبدیل به قطب قرآنی شود باید در زمینه‌های مختلف واقعاً حرف برای گفتن داشته باشد.

بهرامی‌شاد همچنین حضور اساتید بین‌المللی را در عرصه‌های مختلف از دیگر ملزومات تبدیل به قطب قرآنی شدن برشمرد و گفت: البته در این زمینه شیراز ضعف دارد و باید تلاش کنیم تا این ضعف‌ها برطرف شود. به طور کلی استان فارس استان در تربیت اساتید بین‌المللی در عرصه‌های قرآنی نبوده است و استان این شرایط را نداشته است که یک نفر در مسابقات بین‌المللی رتبه آورد و تبدیل به یک قطب در استان شود و همه بر گرد او جمع شوند؛ البته نباید از بازگویی این قضیه هم ناراحت شویم.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به تلاش‌های استان‌های مختلف برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی گفت: در برخی از استان‌ها برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی، تعدادی سفیران قرآنی را به تهران اعزام می‌کنند تا از محضر اساتید بزرگ و بین‌المللی کشورمان تلمذ کنند و به‌طور کلی در هر شغلی اگر به سمت پایتخت رویم، قطعاً پیشرفت چند برابر خواهد شد. طبق رصدی که انجام دادیم، برخی از استان‌ها یکسری سفیران قرآنی در تمام رشته‌ها دارند که با هزینه سازمان تبلیغات، یا اوقاف یا سایر ادارات در دوره‌های ممتاز تهران شرکت کرده و اساتید تهران هم این افراد را می‌شناسند و حتی در مجموعه‌های قرآنی کار می‌کنند اما در شیراز چنین اقداماتی انجام نمی‌شود. امسال برای نخستین بار یک دوره آموزش قرائت سطح 6 و یک دوره ارتقای داوران برگزار شد و چند نفر از اساتید استان ما شرکت کردند اما به‌طور کلی اساتید استان فارس واقعاً در این دوره غریب بودند.

این قاری ممتاز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه به طور کلی شناخت اساتید هر استان در ارتقای فعالیت‌های قرآنی آن استان بسیار مؤثر است، گفت: اساتید استان‌های دیگر روابط اجتماعی صمیمی‌تری با اساتید پایتخت دارند که ما در استان فارس نداریم و ما را نمی‌شناسند و شناختی ندارند.

بهرامی‌شاد به ملزومات معرفی پایتخت قرآنی کشور از سوی وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: یکسری شاخص‌های قرآنی در استان داریم که حداقل طی چند سال اخیر در کشور پررنگ شده‌اند اما ارشاد و صدا و سیما چه مانوری بر روی این شاخص‌ها داد. افرادی مثل حسام قانعی و توفیق‌زاده که در اذان رتبه اول کشور هستند، چقدر معرفی کردیم. وقتی یکی از ورزشکاران در سطح کشور مدال می‌آورند، چقدر بنر و پوستر تبریک در سطح شهر نصب می‌شود اما چه زمانی برای قهرمانان قرآنی خود این اقدامات را انجام داده‌ایم؟ چرا ارشاد قهرمانان قرآنی را با تبلیغات در سطح شهر معرفی و بزرگ نمی‌کند.

قاری ممتاز استان فارس با تأکید بر اینکه باید همه قهرمانان در تمام رشته‌ها پررنگ و معرفی شوند، گفت: ما طی سال‌های مختلف قهرمانان قرآنی در سطح کشور داشتیم اما چند مرتبه چنین اقداماتی برای این افراد انجام شده است. حتی در هیئت‌های مذهبی هم از قرآنیان غفلت می‌کنیم به عنوان مثال این همه بنر به مناسبت برنامه‌های ماه محرم در سطح شهر نصب شده است چند هیئت مذهبی نام قاری را در این بنرها ذکر کرده‌اند.

وی ماه محرم را فرصتی برای ترویج فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: طی چند سال اخیر اقدام مثبتی که انجام شده این است که تمام هیئت‌های مذهبی برای ابتدای مراسم خود قاری دعوت می‌کنند اما باید از این فرصت برای معرفی قرآنیان در سطح شهر هم استفاده کنیم و در تبلیغات هم به این سمت حرکت کنیم.

بهرامی‌شاد در پایان با ذکر این نکته که قهرمانان قرآنی کمی در استان فارس و شیراز نداریم، افزود: در بخش بانوان قهرمانان قرآنی داریم که در سطح کشور همواره اول شده و درخشیده‌اند اما چند نفر از مردم فارس آنان را می‌شناسند.  

انتهای پیام
captcha