شیوه حكومت‌داری مولا(ع) / انتخاب اصلح را با معیار علوی رقم زنیم
کد خبر: 3969386
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
انتخابات ۱۴۰۰؛ اخلاق حکمرانی / ۸

شیوه حكومت‌داری مولا(ع) / انتخاب اصلح را با معیار علوی رقم زنیم

رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به در پیش‌رو بودن انتخابات به بیان نكاتی پیرامون سیره مولای متقیان در حكومت‌داری و انتخاب كارگزاران شایسته پرداخت.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام حزن و اندوه سالروز شهادت مولای متقیان(ع) و با اشاره به در پیش‌رو بودن انتخابات به بیان نكاتی پیرامون سیره مولای متقیان در حكومت‌داری و انتخاب كارگزاران شایسته پرداخت.

وی با بیان اینكه یكی از بحث‌های عدالت حضرت علی(ع) شیوه حكومت‌داری ایشان بود، افزود: آن حضرت فرمودند اگر نبود حقی را ضایع كنم و ظلمی را از بین ببرم مهار خلافت را رها می‌كردم.

بابایی اظهار كرد: حضرت علی(ع) در دوره زمامداری خود به‌كارگیری نیروهای شایسته، كارآمد و صالح در امور حكومت را از اولویت‌های كار خود قرار داد زیرا اعتقاد داشت استقرار و دوام حكومت به‌ویژه با شاخص‌های دین‌داری و عدالت بدون كارگزاران شایسته عملی نخواهد بود.


بيشتر بخوانيد:


رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس، یكی از مقوله‌های مهم و مورد توجه جدی امام را كارگزاران حكومت برشمرد و گفت: گزینش و انتخاب نیروها در مناصب گوناگون نظامی، سیاسی، اداری و مالی و آشنا كردن آن‌ها با دستورالعمل مدیریتی، شیوه زمامداری و رفتار با مردم، نظارت بر عملكرد و مدیریت آن‌ها به‌منظور حسن اجرای امور كه به تأمین امنیت جامعه و رضایت عمومی و استحكام و ثبات حكومت منجر می‌شد از مسائلی بود كه برای ایشان مورد اهمیت قرار داشت.

وی با بیان اینكه حضرت با این مبانی نظری سعی داشتند مدلی از نظام اسلامی را در زمان خودشان اجرا كنند و برای آینده مسلمانان هم معیارهای لازم و اصول كلی را ارائه دهند، گفت: ایشان در هنگامی كه خوارج شعار «لا حكم الا لله» سر می‌دادند فرمود سخن خوارج سخن حقی است كه از آن اراده باطل می‌شود  و اینكه مردم چاره‌ای ندارند جز اینكه زمامداری داشته باشند چه این زمامدار نیكوكار باشد یا بدكار.

بابایی اظهار كرد: مواردی كه در شیوه و سخن حضرت آمده است، ضروری‌ترین نیازهایی است كه باید به وسیله حكومت و نظامی برآورده شود بنابراین نیاز به حكومت از بدیهی‌ترین اموری است كه عقل فطری بدان حكم می‌كند. این امر به گروهی از انسان‌ها یا زمان خاصی بستگی ندارد بلكه در همه زمان‌ها نیاز به زمامدار و تشكیلاتی كه جامعه را اداره كند، وجود داشته و دارد.

شاخص‌های مهم حكومت مولا(ع)

رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینكه حكومت حضرت علی(ع) سه شاخصه مهم دین‌داری، عدالت و مردم‌داری داشت، گفت: تحقق عینی و عملی این شاخص‌ها در جامعه به وجود زمامداران و كارگزاران شایسته و صالح بستگی دارد. اگر رهبر و پیشرو جامعه بر صراط حق بود و بر معیارهای دینی رفتار كرد یعنی مبانی نظری و فعل سیاسی او منطبق بر اصول شریعت و احكام دین است و كارگزاران او در مسئولیت‌های گوناگون از صلاحیت اعتقادی و عملی لازم و رفتار شایسته با مردم برخوردار خواهند بود، مردم نیز با نصایح و ارشادات آن‌ها به وظایف و تكالیف خود در برابر زمامداران و مدیران رفتار خواهند كرد.

وی با تأكید بر اینكه سلامت جامعه در یك توازن و هماهنگی اركان‌های مختلف تأمین خواهد شد، گفت: از آنجا كه امام به عدالت اجتماعی در حكومت اهتمام جدی داشت یكی از راهكارهای عملی تحقق آن را گزینش كارگزاران و مدیران شایسته در امور می‌دانستند.

بابایی ادامه داد: علاوه بر صلاحیت و شایستگی زمامدار و پیشوای اصلی جامعه، كارگزاران و عاملان در مناصب گوناگون نیز باید از شایستگی لازم برخوردار باشند از این‌رو حضرت قبل از خلافت و تصدی مسلمانان نسبت به كارگزاران ناصالح در رأس امور ناخرسند بود؛ آنگاه كه پیشوایی امور را برعهده گرفت یكی از اصلاحات را بركناری والیان فاسد و گماشتن نیروهای شایسته و مطمئن متعهد و با تقوا به جای آن‌ها بود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس تصریح كرد: ایشان علاوه بر اینكه در انتخاب كارگزاران، جنبه صلاحیتی و مدیریت حساسیت نشان می‌دادند نظارت خاصی نیز بر اعمال آن‌ها در زمانی كه متصدی امور بودند به كار می‌بست و به تخلفات آنان به سرعت رسیدگی كرده و آنان را نسبت به عملكرد نادرست بازخواست و سرزنش و توبیخ می‌كرد.

وی یادآور شد: قبل از اعزام والیان به شهرها درباره چگونگی رفتار و سلوك آن‌ها با مردم و مشی والی‌گری سفارشات لازم را به ایشان انجام می‌داد و در نامه‌هایی كه به عاملان خود می‌نگاشت، آیین مدیریت اسلامی را به آن‌ها تبیین می‌كرد كه در نمونه‌های مفصل این دستورالعمل در نامه 53 نهج‌البلاغه معروف به نامه مالک‌اشتر آمده است كه منشوری از شیوه حكومت‌داری امیرمؤمنان است و روح این فرمان بر اساس عدالت اسلامی قرار دارد.

بابایی با بیان اینكه همت امام آن بود كه تا مردم در حكومت و از ناحیه كارگزاران و مسئولان امور در امنیت بسر برند، گفت: شیوه حكومت‌داری حضرت علی(ع) به ما می‌آموزد امروز نیز در انتخاب پیش‌رو یك انتخاب اصلح و شایسته داشته باشیم و توجه به همین موارد می‌تواند به ما كمك كند كه در انتخاب شایسته و اصلح شاخص‌های دینداری و عدالت را در نظر بگیریم تا آن اصلاحات لازم كه مدنظر است به وجود آید و رضایت عمومی مردم، تأمین امنیت جامعه، رفع مشكلات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی محقق شود.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس با تأكید بر اینكه یك انتخاب اصلح می‌تواند باعث ایجاد یك سیستم مدیریتی سالم با شاخص‌های شایسته‌سالاری دین‌داری و عدالت شود، گفت: انتخاب اصلح از نیروهای شایسته كارآمد و صالح در امور مختلف كشور استفاده می‌كند و اساس كار بر این مبنا قرار می‌دهد لذا مطمئنا با این نگاه می‌توانیم انتخاب خوبی داشته باشیم و باید بدانیم انتخاب خوب می‌تواند یك مجموعه خوب و شایسته را رقم بزند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha