غفلت از طرح ایده‌های قرآنی در مناظرات / جامعه قرآنی مطالبه‌گری کند
کد خبر: 3976321
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۳
انتخابات ۱۴۰۰؛ اخلاق حکمرانی / ۱۹

غفلت از طرح ایده‌های قرآنی در مناظرات / جامعه قرآنی مطالبه‌گری کند

عضو سابق شورای عالی قرآن از غفلت از فعالیت‌های قرآنی در انتخابات و ارائه برنامه‌ کاندیداها در این رابطه انتقاد کرد و گفت: متأسفانه هیچ‌گاه در مناظرات در خصوص فعالیت‌های قرآنی و ارتقای آن‌ها ایده‌ای مطرح نمی‌شود و کسی هم مطالبه‌گری نمی‎کند.

سعید رحمانی، عضو سابق شورای عالی قرآن و داور مسابقات بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت توجه به فعالیت‌های قرآنی گفت: یکی از مهم‌ترین اصول و ارکانی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که بر اساس آن انقلاب اسلامی شکل گرفت و راهگشای حرکت انقلابی بود، آموزه‌های قرآن کریم بود که مسیر روشنی را برای ملت ایران ترسیم کرد.

وی از غفلت از فعالیت‌های قرآنی در انتخابات و ارائه برنامه‌های کاندیدا در این رابطه انتقاد کرد و افزود: یکی از بخش‌هایی که توجه شایسته و بایسته‌ای در انتخابات ریاست جمهوری بدان نشده و مقداری کمرنگ است، حرکت‌های فرهنگی قرآن‌محور و جایگاه قرآن و آموزه‌های آن و همچنین راهبردهای اصلی و استراتژیک در مسیر فعالیت‌های قرآنی است زیرا نقش اصلی، جامعیت و اکمالی که قرآن کریم دارد می‌تواند در همه فعالیت‌های فرهنگی بسیار تأثیرگذار باشد اما متأسفانه این جایگاه در گفتمان‌ها، اصول و ترسیم خطوط و مناظرت کم‌رنگ است.


بیشتر بخوانید:


رحمانی با بیان اینکه هیچ‌گاه ندیدیم که برنامه‌های اساسی کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی در مسیر حرکت‌های قرآنی و راهبرد آن مشخص شود، گفت: این مسئله شامل مسیرهای مفهومی، تدبری، تفسیر قرآن و همچنین فهم عمومی و یادگیری قرآن کریم است در صورتی که رهبر معظم انقلاب بسیار بر روی این مسائل تأکید دارند و فرمودند که نقش شما قاریان قرآن نقش راهبردی در مسیر حرکت انقلاب اسلامی است.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن ادامه داد: سؤال اینجاست که این نقش راهبردی قاریان قرآن چگونه در اصول فرهنگی نامزدها و کاندیداهای انتخابات خود را نشان می‌دهد و چقدر باور به این حرکت راهبردی وجود دارد و چه فرایندی برای رسیدن به این باور طی می‌شود و چقدر اصول و برنامه‌ها بر اساس شاخص‌ها و محتواهای قرآنی خود را بروز می‌دهد.

پررنگ شدن نقش راهبردی قرآنیان

وی با تأکید بر اینکه نقش راهبردی قرآنیان باید رنگ و صبغه ویژه‌تری پیدا کند و به نقش و جایگاه اصلی که خطوط و آبشخور تمام فعالیت‌ها از این جایگاه باشد، برسد، گفت: سرچشمه تمام فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف به‌ویژه فعالیت‌های فرهنگی، قرآن است.  

رحمانی با بیان اینکه باید مشخص شود که ریاست جمهوری در مسیر قرآنی و برای رشد و تعالی جوان ایرانی و جامعه قرآنی کشور چه مسیرها و برنامه‌هایی برای تثبیت و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در ذهن دارد، گفت: جوان قرآنی در دهه‌های مختلف بعد از انقلاب به‌ویژه با فعالیت‌ها، تشویق‌ها، کارشناسی‌ها و دلسوزی‌های خاص رهبر معظم انقلاب مسیرهای خوبی را طی کرده است و این جوان در عرصه رقابت‌های بین‌المللی، تبلیغی، آموزشی و پژوهشی بسیار درخشیده است اما آیا در حوزه اجرا و فعالیت‌های ریاست جمهوری برای درخشش بیشتر جوانان در این حوزه‌ها برنامه مدونی تعریف شده است.

عضو سابق شورای عالی قرآن ادامه داد: این یکی از نکاتی اساسی است و باید به صورت برنامه و مطالبه هم از سوی جامعه قرآنی دنبال شود و هم از سوی کاندیداها و نامزدهای انتخابات در رأس برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد و اصولاً یکی از محورهای اساسی در سؤالات مناظرات هم همین باشد که برنامه‌های اساسی کاندیداها برای بروز جلوه‌های قرآنی جامعه در ابعاد مختلف به‌ویژه تبلیغی، مسابقاتی و ابعادی که می‌تواند برای نظام اسلامی آبرو باشد، چیست.

وی اضافه کرد: همچنین باید مشخص شود که برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری در حوزه فهم عمومی قرآن، تلاوت قرآن و حرکت‌های نخبگانی در این عرصه چیست و چه برنامه‌ریزی‌هایی هم برای آموزش‌های تخصصی نخبگان و هم آموزش‌های عمومی قرآن دارند و در این مسیر هزینه‌کردشان چه خواهد بود.

رحمانی با تأکید بر اینکه این موارد باید به صورت یک مطالبه عمومی و یک رویکرد مولد در برنامه‌ها خود را نشان دهد، گفت: حتی در مناظرات این موارد به صورت یک سؤال اساسی و مطالبه خاص و ویژه از کاندیداها مطرح شود زیرا پرداختن به این حوزه نه تنها بسیار مطلوب است بلکه لازم است یعنی مطلوبیت و وجوب دارد.

این داور مسابقات قرآن افزود: پرداختن به این حوزه می‌تواند بسیاری از مشکلات فرهنگی کشور و حتی حوزه‌های غیرفرهنگی را حل کند و راهگشا باشد و برعکس بی‌توجهی و به سادگی از کنار آن گذاشتن و کمرنگ کردن این حوزه، آسیب‌های جدی را به حوزه‌های دیگر وارد می‌کند و می‌تواند حتی بسیاری از مسیرها را به سمت ناکجاآباد و مسیرهای فرعی و انحرافی سوق دهد.

وی همچنین اهمیت حضور در انتخابات را یادآور شد و گفت: اینکه انتخابات باید پرشور برگزار شود، یک مسئله واقعاً حیاتی است و همچنین اینکه یک فرد اصلح و مورد تأیید آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب رأی آورد و بتواند کشور را اداره کند، درست است اما در قالب همه این درست‌ها، یک درست دیگری هم مطالبه می‌کنیم که هرکسی با این خصوصیات که رأی می‌آورد باید در چارچوب مسائل فرهنگی و قرآنی دارای طرح و ایده باشد یعنی در مسائل قرآنی ورود کرده و با نشاط و برنامه‌ریزی حرکت کند.

انجام مصاحبه‌های قرآنی با کاندیداهای ریاست جمهوری

وی با تصریح اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مصاحبه‌های مختلفی با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی اعم از شبکه‌های عمومی یا تخصصی انجام می‌دهند، پیشنهاد داد تا مصاحبه تخصصی هم در حوزه فعالیت‌های قرآنی از کاندیداها در شبکه و  رادیو قرآن مفصل انجام شود تا مشخص شود هر کدام از آن‌ها چه برنامه‌ریزی‌ها و چشم‌اندازهایی برای فعالیت‌های قرآنی کشور دارند.

رحمانی با تأکید بر اینکه باید مصاحبه تخصصی در حوزه فعالیت‌های قرآنی به سبد مطالبات مردمی کاندیداهای ریاست جمهوری افزوده شود، گفت: نباید مطالبات اساسی جامعه فعلی کشور در حوزه اقتصادی که به نظر می‌رسد مطالبه اصلی مردم باشد، مانع توجه به اصول محوری انقلاب شود و از این غفلت شده یا کوتاه بیاییم. آن مطالبات باید مطرح شود اما خطوط ترسیم شده اصلی انقلاب که بر اساس آن شکل هویتی و گفتمان اصیل انقلاب شکل گرفته است، نباید مورد غفلت واقع شده و از آن‌ها فاصله بگیریم و پرداختن به حوزه‌های دیگر و وجوب آن‌ها نباید از وجوب این بخش بکاهد و آن را کمرنگ کند.

عضو سابق شورای عالی قرآن کریم بیان کرد: در ایام انتخابات بسیاری از گروه‌ها و گعده‌های نخبگانی جامعه در بخش ورزشکاران، هنرمندان، اصناف و غیره فرصتی برای ارائه مطالبات خود پیدا کرده و آن‌ها را مطرح می‌کنند و چقدر خوب است که جامعه نخبگان قرآنی کشور هم در این بعد بتوانند مؤثر عمل کرده و از این فرصت خوب استفاده کنند و این نکته را به یاد مسئولان بیندازند که باید دارای فعالیت‌های قرآنی باشند.

وی با تصریح اینکه باید انتظارات متقابل و رویکردهای تعامل دوگانه کاندیداها با مطالبات به حق قرآنی مطرح شوند، گفت: در تمام انتخابات سلبریتی‌ها، نخبگان ورزشی و هنری جایگاه داشته‌اند و به راحتی توانستند انتظارات و مطالبات خود را مطرح کنند اما قرآنیان هیچ‌گاه انتظارات و مطالبات خود را در این عرصه مطرح نکرده‌اند.

حق قرآن را ادا کنیم

رحمانی با ذکر این نکته که این مطالبات صنفی و شخصی نیست و ما به دنبال مسائل جزئی نیستیم بلکه به دنبال حق قرآن هستیم که می‌تواند در تمام عرصه‌ها حتی جنبه‌های اقتصادی یاری‌رسان باشد، گفت: متأسفانه از فعالیت‌های قرآنی در کشورمان غفلت شده است به طوری که امروز بخشی از جامعه کشورمان حتی روخوانی قرآن کریم را بلد نیستند. جوانی که 20 سال تحصیل‌کرده است حتی نمی‌تواند یک آیه قرآن را به درستی تلاوت کند و این زیبنده نظام اسلامی نیست.

عضو سابق شورای عالی قرآن به مناظرات کاندیدهای ریاست جمهوری در 18 خردادماه اشاره کرد و گفت: متأسفانه مشاهده کردیم که در این برنامه یکی از کاندیداها یک آیه قرآن را غلط خواند، آن هم آیه‌ای که شاید کودکان و دانش‌آموزان هم به راحتی بتوانند آن را بخوانند و این اشتباه بسیار زشت است و اگر چنین فردی رئیس‌جمهور شود و نتواند قرآن بخواند، فاجعه است.

وی با بیان اینکه ممکن است که بگویند مطرح کردن این مباحث اکنون دیر است اما حداقل می‌توان در دوره‌های بعدی انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان و غیره به این مسئله توجه کرد، گفت: باید این نکات را به صورت گفتمان مطالبه‌ای در سبد صحبت‌های مناظراتی کاندیداها و همچنین برنامه‌های آن قرار گیرد و همان‌طور که از آنان می‌پرسیم برای ارتقای آموزش و پرورش یا هنر و غیره کشور چه برنامه‌هایی دارید از آن‌ها بپرسیم برای ارتقای قرآن چه برنامه‌هایی دارند و تاکنون چه کار انجام داده‌اند.

فرصت‌ها را دریابیم

رحمانی با تأکید بر اینکه نیاز داریم تا فرهنگ قرآنی در جامعه ترویج یابد، گفت: قرآنیان باید این مسائل را مطالبه‌گری کنند و از کاندیداها بخواهند که چرا برای فعالیت‌های قرآنی کشور برنامه ندارند. چرا جوان ما نمی‌تواند یک آیه قرآن را بخواند. یک رئیس‌جمهور چگونه می‌تواند برنامه‌ریزی کند که حداقل جوانان بتوانند یک روخوانی ساده قرآن انجام دهند اما متأسفانه هیچ‌گاه این مسائل مطرح نشده است.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه قرآن یک مسئله فراموش شده در انتخابات است زیرا ما بر روی این مسائل کار نکرده‌ایم، گفت: در بسیاری از کشورهای اسلامی شرط اینکه یک فرد نماینده مجلس شود این است که حافظ کل قرآن باشد و در کشوری مانند سودان شرط اینکه یک نفر حتی منصب اداری پیدا کند، حفظ کل قرآن کریم است و این یعنی ما از این کشورها عقب‌تر هستیم.

وی باز هم بر این نکته تأکید کرد که هر کدام از کاندیداها باید حداقل یک برنامه تلویزیونی و رادیویی یک ساعته جهت مطرح کردن دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و سرفصل‌های خود در بخش‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی اعم از تلاوت، حفظ، تدبر، تفسیر و غیره داشته باشند اما متأسفانه این مسائل را فراموش کرده‌ایم و کاندیداها به بحث حجاب و نان مردم می‌پردازند، اتفاقاً توجه به فعالیت‌های قرآنی به این مباحث مطرح شده کاندیداها منتهی می‌شود.

رحمانی در پایان  با بیان اینکه هم ما به عنوان فعال قرآنی کم کار کرده‌ایم و هم مسئولان که این مسائل در مطالبات انتخابات نیامده است، گفت: باید تلاش کنیم تا این مطالبات را احیا کنیم و اکنون فرصت انجام چنین کاری مهیاست پس باید فرصت‌ها را دریابیم.

انتهای پیام
captcha