قرآن درباره انتخاب چه می‌گوید / شاخص‌های کارگزاران اصلح
کد خبر: 3975108
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
انتخابات ۱۴۰۰؛ اخلاق حکمرانی / ۱۶

قرآن درباره انتخاب چه می‌گوید / شاخص‌های کارگزاران اصلح

حافظ بین‌المللی قرآن با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات به بیان نظرات قرآن کریم در خصوص ضرورت شرکت در انتخابات و شاخص‌های کارگزاران صالح و همچنین اخلاق انتخاباتی پرداخت.

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات به بیان نظرات قرآن کریم در خصوص ضرورت انتخاب و شاخص‌های کارگزاران صالح و همچنین اخلاق انتخاباتی پرداخت و گفت: به طور کلی در قرآن کریم آیات متنوعی را در این رابطه می‌توانیم پیدا کنیم که در اینجا به اختصار به چند آیه اشاره می‌کنیم.

وی مهم‌ترین دلیل شرکت در انتخابات از منظر قرآن را آیه 11 سوره رعد «... إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ...؛ ... در حقيقت ‏خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند...» برشمرد و افزود: اگر بخواهیم وضعیت کشور تغییر کرده و مشکلات برطرف شود، باید خودمان دست به کار شویم که یکی از این اقدامات شرکت در انتخابات است که قطعاً تأثیر شگرفی در سرنوشت و آینده این کشور خواهد داشت.

فردفانی بیان کرد: خداوند در این آیه تأکید می‌کند که سرنوشت هر قومی را به دست خودشان سپرده است و اگر می‌خواهند سرنوشت خوبی داشته باشند باید خودشان دست به کار شوند، پس ما هم برای داشتن سرنوشت و آینده‌ای بهتر لازم است که در انتخابات شرکت کرده و انتخابی اصلح داشته باشیم.


بیشتر بخوانید:


این حافظ بین‌المللی قرآن کریم همچنین آیه 58 سوره نساء «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا...؛ خدا به شما فرمان مى‏ دهد كه سپرده ‏ها را به صاحبان آنها رد كنيد...» را از دیگر دلایل قرآنی شرکت در انتخابات دانست و گفت: خداوند در این آیه دستور داده است که امانات را به اهلش بازگردانید و جایگاه ریاست جمهوری هم قطعاً یکی از امانت‌های الهی است که این جایگاه توسط مردم باید به شخصی که اهلیت داشته باشد، سپرده شود.

وی همچنین ویژگی‌های کارگزاران شایسته را از منظر قرآن کریم برشمرد و گفت: در چند آیه قرآن کریم به صورت عام و خاص ویژگی‌های کارگزاران شایسته آمده است که در اینجا به اختصار به دو الی سه مورد آن اشاره می‌کنیم.

فردفانی با اشاره به آیه 55 سوره یوسف «قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛ [يوسف] گفت مرا بر خزانه‌‏هاى اين سرزمين بگمار كه من نگهبانى دانا هستم»، گفت: در این آیه خداوند دو ویژگی حفیظ و علیم را برای کارگزاران شایسته برمی‌شمارد، حفیظ به معنای متعهد و نگهبان بودن و علیم به معنای دانا بودن لذا کسی که می‌خواهد که حکمران شود باید دو ویژگی تعهد و تخصص داشته باشد و البته تعهد هم در قرآن کریم بر تخصص مقدم است.

این حافظ بین‌المللی قرآن اظهار کرد: همچنین خداوند در آیه 29 سوره فتح «... وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ...؛ ... و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند...» دیگر ویژگی کارگزاران شایسته‌ای که همراه پیامبر(ص) هستند را برمی‌شمارد که نسبت به کافران سرسخت و نسبت به یکدیگر و مؤمنان مهربان و رحیم هستند.

وی همچنین به آیه 54 سوره مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ...؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد هر كس از شما از دين خود برگردد به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى ‏آورد كه آنان را دوست مى‌دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند در راه خدا جهاد مى‌كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏‌ترسند اين فضل خداست آن را به هر كه بخواهد مى‏‌دهد...» اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه باز هم قضیه دوستی مؤمنان با یکدیگر و دشمنی با کفار را یادآور می‌شود که لازم است برای انتخاب کارگزاران شایسته به این موارد توجه داشته باشیم و کسی را انتخاب کنیم که نسبت به کافران و دشمنان سرسخت و نسبت به ملت خود و مؤمنان رئوف و مهربان باشند.

فردفانی با اشاره به آیه 141 سوره نساء «... وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا؛ ... و خداوند هرگز بر [زيان] مؤمنان براى كافران راه [تسلطى] قرار نداده است»، گفت: خداوند در این آیه هم تأکید می‌کند که هیچ راهی را برای تسلط کافران بر مؤمنان نگذاشته است لذا باید در انتخابات افرادی را انتخاب کنیم که این ویژگی و اعتقاد داشته باشند و کاری نکنند که کفار بر مسلمانان مسلط شوند.

وی با یادآوری اینکه آیه مذکور به عنوان آیه نفی سبیل هم شهرت دارد، گفت: به‌طور کلی آیات بسیاری برای ویژگی‌های حکمرانان شایسته در قرآن کریم داریم که آوردن تمام آیات در این مجال نمی‌گنجد.

این حافظ قرآن کریم در ادامه اهمیت توجه به اخلاق انتخاباتی و دستور قرآن در این رابطه را یادآور شد و گفت: خداوند در آیات 11 و 12 سوره حجرات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد نبايد قومى قوم ديگر را ريشخند كند شايد آنها از اينها بهتر باشند و نبايد زنانى زنان [ديگر] را [ريشخند كنند] شايد آنها از اينها بهتر باشند و از يكديگر عيب مگيريد و به همديگر لقبهاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند(11) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره‏‌اى از گمانها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏‌اش را بخورد از آن كراهت داريد [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏‌پذير مهربان است» به بیان نکاتی درباره رعایت اخلاق میان مسلمانان پرداخته است.

وی با تأکید بر اینکه سفارش‌های اخلاقی قرآن کریم را باید به تمام عرصه‌های زندگی از جمله انتخابات تعمیم دهیم، گفت: در این راستا خداوند در آیات مذکور مسلمانان را به پرهیز از تمسخر، استفاده از القاب ناشایسته، سوءظن، تهمت، غیبت و غیره سفارش می‌کند.

فردفانی بیان کرد: همچنین طبق آیات قرآن نباید هر خبر و سخنی را قبول کنیم و اول باید بررسی کنیم که این سخنان از چه کسی است و آیا آن طرف راستگو است و درباره آن تحقیق کنیم لذا نباید هر حرف و مطلبی را نشر دهیم.

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم در پایان با بیان اینکه خداوند تأکید دارد از کسانی که آگاهی ندارند، پیروی نکنید، به آیه 36 سوره اسراء «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ؛ و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن» اشاره کرد و گفت: در اینجا هم خداوند تأکید می‌کند از چیزی که بدان علم نداری، پیروی نکنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha