تبیین شاخص‌های اخلاق انتخاباتی / رقبا را با دشمن اشتباه نگیریم
کد خبر: 3972147
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۵
انتخابات ۱۴۰۰؛ اخلاق حکمرانی / ۱۰

تبیین شاخص‌های اخلاق انتخاباتی / رقبا را با دشمن اشتباه نگیریم

امام‌جمعه موقت شیراز با بیان اینكه حضور در انتخابات می‌تواند موجب عزت، آبرو و اعتلای آحاد جامعه شود، به بیان نكاتی پیرامون اخلاق انتخاباتی از سه منظر كاندیداها، طرفداران آن‌ها و آحاد مردم پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، امام‌جمعه موقت شیراز و مدیر حوزه‌های علمیه بانوان استان فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به انتخابات پیش‌ رو گفت: حضور در انتخابات یعنی حضور و دخالت در سرنوشت خویش و این حضور می‌تواند موجب عزت، آبرو، اعتلای آحاد مردم و جامعه شود البته متوقف و مشروط به رعایت اخلاق، نظم و حدود شرعی و قانونی است.


بيشتر بخوانيد:


وی در این رابطه به بیان نكاتی پیرامون اخلاق انتخاباتی از سه منظر كاندیداها، طرفداران آن‌ها و آحاد مردم پرداخت و افزود: در آیه 110 سوره بقره خداوند می‌فرماید: «وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ...؛ و نماز را به پا دارید و زكات را بدهید و هرگونه نیكى كه براى خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا باز خواهید یافت...». در این آیه بعد از اینكه خداوند امر می‌فرماید به نماز و پرداخت زكات، نكته بسیار دقیق جامعه‌شناختی و تربیتی را اشاره می‌كند.

محمودی ادامه داد: در آیه مذكور خداوند می‌فرماید آن چیزی كه از اعمال خیر برای خود اقدام می‌كنید، نزد خداوند می‌یابید. این یك بشارت است كه ما آنچه انجام دهیم آن را خواهیم یافت یعنی بخشی از انعكاس اعمال خود را در همین دنیا خواهیم دید.

امام‌جمعه موقت شیراز یادآور شد: امام سجاد(ع) در فرازی دعای مكارم‌الاخلاق به خداوند عرض می‌كند، هر كاری كه انجام می‌دهیم فردا از ما سؤال خواهند كرد لذا باید در تمام افعال خود از جمله حضور در عرصه انتخابات به این نكته توجه داشته باشیم.

تأثیر حضور حداكثری در انتخابات

وی با اشاره به اهمیت حضور در انتخابات گفت: حضور حداكثری در انتخابات در داخل كشور موجب تقویت قلوب آحاد مردم و در عرصه بین‌الملل نیز باعث خواهد شد تا عزت، شكوه و آبروی خودمان را به معرض تماشای جهانیان گذاریم.

محمودی با ابراز امیدواری از اینكه در این عرصه گفتار و رفتارمان حسنه باشد، گفت: لازمه این كار آن است كه ابتدا نیت‌های خود را تحلیل و بررسی كنیم كه آیا اولین دستاوردی كه باید از ماه مبارك رمضان به دست آورده باشیم یعنی تقوا و اخلاص را در نیت‌ها و اعمال خود داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه بانوان استان فارس اضافه كرد: در قرآن كریم خداوند فرموده است عملی كه خاستگاهش تقوا باشد، پذیرفته است، به‌ همین دلیل نامزدها و طرفداران و آحاد مردم در انتخابات باید تقوا و اخلاص را سرلوحه حضور خود در این عرصه بزرگ قرار دهند.

وی دومین ویژگی اخلاقی كه باید آحاد مردم، طرفداران و كاندیداهای انتخابات اعم از شوراها و ریاست جمهوری رعایت كنند را برشمرد و گفت: باید صفت حلم را در خود تقویت كنیم. حلم یعنی از خودمان ظرفیت نشان دهیم چه انتخاب شویم یا گزینه مدنظر ما انتخاب شود یا خیر باید صفت حلم را داشته باشیم.

حرمت‌ها را رعایت كنیم

محمودی همچنین احترام كاندیداها و طرفداران آن‌ها به یكدیگر را از ملزومات اخلاق انتخاباتی دانست و افزود: باید تلاش كنیم تا صفت بسیار ممدوح احترام را داشته باشیم و از لگدمال كردن آبرو و شخصیت دیگر كاندیداها و رقبا پرهیز كنیم. توهین و اهانت در این عرصه به هیچ وجه پذیرفته نیست و این‌گونه نیست كه اگر كسی را قبول نداشته باشیم بخواهیم به او بداخلاقی كنیم.

امام‌جمعه موقت شیراز با بیان اینكه ویژگی دیگری كه از شاخصه‌های اخلاق انتخاباتی است، انضباط در برنامه‌ها است، گفت: ویژگی پنجم نیز اجتناب از محرمات الهی است كه باید در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم. دروغ، غیبت، تهمت، تضعیف، نیرنگ، دورویی، وعده‌های غیرعملی همگی از اقداماتی هستند كه باید به‌شدت از آن‌ها پرهیز كنیم زیرا در شریعتی نفس می‌كشیم كه در آن توصیه شده حتی از نیرنگ به حیوانات هم اجتناب كنیم.

وی با تأكید بر اینكه نیرنگ و تزویر حتی در رفتار با حیوانات هم جایز نیست، گفت: متأسفانه گاهی اوقات مشاهده می‌كنیم برخی از كاندیداها وعده‌های حتی غیرقانونی می‌دهند.

محمودی شاخصه دیگر را در اخلاق انتخاباتی صداقت در گفتار و رفتار برشمرد و افزود: باید زلال باشیم. وقتی بنا بر این است كه برگزیده آحاد مردم باشیم این مسئله وظیفه ما را در متخلق شدن به این اخلاقیات چند برابر می‌كند.

مدیر حوزه‌های علمیه بانوان فارس گفت: شاخصه دیگر اخلاق انتخاباتی تعهد نسبت به آنچه كه متعهد می‌شویم از جمله دفاع از كیان كشور، تعهد به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، فرمانبرداری نسبت به منویات بنیان‌گذار كبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و همچنین فرامین رهبر معظم انقلاب است.

اجتناب از تفرقه

وی با بیان اینكه شاخصه دیگر بصیرت و ایستادگی قدرتمندانه و عزتمندانه در مقابل زیاده‌خواهی‌های بدخواهان و دشمنان قسم خورده انقلاب و استقلال و عزت كشورمان است، گفت: نكته‌ای كه رهبر معظم انقلاب پیرامون بصیرت می‌فرمایند نكته بسیار مغتنمی است. بصیرت یعنی اینكه ما خط درگیری خود را با دشمن مشخص كنیم. كجا با دشمن درگیری است. برخی‌ها نقطه دیگری را اشتباه می‌گیرند و فكر می‌كنند رقبای انتخاباتی آنان شیطان بزرگ است در صورتی كه چنین نیست، شیطان بزرگ آمریكا و صهیونیست‌ها هستند. اینكه كسی طرفدار آقای الف و دیگری طرفدار ب باشد چه اشكالی دارد، هر دو هم ادعای اسلام دارند و هم ادعای وفاداری به انقلاب دارند.

محمودی با تأكید بر اینكه آن چه در جامعه بسیار حائز اهمیت است حفظ وحدت جامعه و اجتناب از تفرقه است، گفت: آحاد مردم آزاد هستند كه به هر كدام از كاندیداهایی كه صلاحیتشان تأیید می‌شود، رأی دهند. این نكته بسیار مهمی است كه در هر حالی وحدت خود را حفظ كنیم. اینكه آقای الف یا خانم ب رأی آورند، در هر صورت می‌گذرد اما آن چیزی كه ماندگار می‌شود حضور افتخارآمیز و عزت‌بخش به اسلام و كشورمان است.

امام‌جمعه موقت شیراز، شاخصه بعدی را اجتناب از ورود در زندگی تجمل‌گرایانه برشمرد و گفت: این مسئله بسیار مهم است فردی كه می‌خواهد نماینده و عصاره یك جامعه باشد، بین مردم بوده و همچنین خلق‌وخو و رفتارش متعلق به عموم مردم باشد و تعلق به ظواهر فریبنده دنیا، اسراف و زیاده‌روی در هزینه‌های تبلیغاتی نداشته باشد.

گام اول كاندیداها را در تبلیغات بسنجیم

وی ادامه داد: این مسئله بسیار مهمی است كه چگونه می‌خواهیم در انتخابات گام اول را برداریم و این یك محك بسیار شفاف و روشنی برای آحاد مردم فرهیخته ماست كه آن فردی كه می‌خواهد فردا از حقوق مردم دفاع كند آیا فرهنگ و قاموسش در این وادی عموم مردم و همخوان با آن‌هاست یا خیر.

محمودی با بیان اینکه شاخصه دیگر این است كه فرد مدنظر اهل انصاف باشد، گفت: برخی‌ها در مقام نقد سخنانی می‌گویند كه در واقع سخنان دشمن را تكرار می‌كنند اگر بنا باشد كسی با همان احساساتی كه بدخواهان ما كه در صدر آن‌ها آمریكا و رژیم صهیونیستی قرار دارند، سخن بگویند و سخنان آن‌ها را تكرار كنند، با رژیم صهیونیستی و آمریكا چه فرقی دارد. اگر با همان منطقی كه آمریكا و رژیم صهیونیستی در مقابل جمهوری اسلامی سخن می‌گویند، یكی از كاندیداها سخن بگوید با آن‌ها چه فرقی دارد لذا این نكته بسیار مهمی است كه در مقابل رقبا و هنگام نقد از عملكرد دستگاه و نهادی اهل انصاف باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه بانوان فارس بیان كرد: اختلاف رأی و نظر با رقیب در انتخابات اگرچه اختلاف عمیق هم داشته باشند، نباید باعث شود دشمن را با غیر دشمن اشتباه گرفت. دشمن حساب دیگری دارد و باید خط درگیری با دشمن را فهمید و دقیق ترسیم كرد و نباید حرف و رفتاری كه موجب اصطكاك بین طرفداران نامزدها شود، مطرح شود. اگر كمترین اصطكاك ایجاد شود ضامن آن نامزد است كه موجبات اصطكاك یا اغتشاش فراهم كرده است و باید در پیشگاه خدا، قانون و شرع پاسخگو باشد.

وی با تأكید بر اینكه مردم فهیم كشورمان هم باید به این مهم توجه داشته باشند، گفت: بر فرض اگر كاندیدی مطلبی را خلاف قانون و شرع مطرح كرد باید آحاد مردم فهیم كشور عزیزمان نسبت به این مسئله واكنش شایسته انجام دهند. كاندیداها مجاز هستند كه فعالیت كرده و تلاش داشته باشند اما نباید اجازه دهند دشمن ایمان و آرمان انقلاب اسلامی از این فضا سوءاستفاده كند. در نطق‌های تبلیغاتی و سخنرانی‌ها در پی اثبات ادعاها و برنامه‌های خودشان باشند نه نفی رقبا و دیگر نامزدها و جسارت به طرفداران نامزد رقیب.

محمودی با بیان اینكه حضور در انتخابات در تفكر كسانی كه نامزد می‌شوند باید وسیله‌ای برای بالا بردن عزت و شكوه جامعه اسلامی باشد، گفت: باید به گونه‌ای رفتار كنیم كه رفتارمان باعث به اهتزاز درآمدن پرچم عزت كشورمان در عرصه بین‌الملل شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha