عدالت را در خدمات به مردم رعایت كنیم
کد خبر: 3959585
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
انتخابات ۱۴۰۰؛ اخلاق حکمرانی / ۴

عدالت را در خدمات به مردم رعایت كنیم

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز به بیان نكاتی درباره حكمرانی شایسته پرداخت و گفت: این نوع حكمرانی دارای یكسری اصول مثل قانون‌مداری، پاسخ‌گویی به مردم، عدالت، شفافیت و غیره است.

سیدعبدالرزاق موسوی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به در پیش‌رو بودن انتخابات به بیان نكاتی درباره حكمرانی شایسته پرداخت و گفت: هر سازمان و نهادی كه ایجاد می‌شود مبتنی بر یك قانون است كه باید طبق آن قانون عمل كند.

وی با بیان اینكه حكمرانی شایسته دارای یكسری اصول مسلم است، افزود: یكی از اصول حكمرانی شایسته را قانون‌مداری است یعنی وفاداری به قانون و حاكمیت آن تا همگان خود را در چارچوب ببینند و بدان عمل كنند.

موسوی، اصل دیگر را اصل پاسخگویی به مردم دانست و گفت: اصحاب رسانه با این اصل پاسخگویی حكمرانان بسیار آشنا هستند و در این زمینه نیز بسیار می‌توانند كمك كرده و مثمر ثمر باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح اینكه اصل دیگر الزام بیان دلایل است، گفت: این مفهوم بدان معناست كه كسانی كه از طرف مردم مسئولیتی را به عهده دارند باید دلایل تصمیمات خود را برای مردم بیان كنند و این یكی از اصول حكمرانی شایسته است.

وی اصل دیگر را شفافیت دانست و گفت: این بحث در حكمرانی شایسته بسیار جدی مطرح می‌شود و باید فعالیت‌هایی كه در این نوع حكمرانی انجام می‌شود به‌صورت شفاف بیان شوند به نحوی كه دیگران بتوانند اقدامات انجام شده را ببینند و این مسئله خود به خود با اصول دیگر ارتباط پیدا می‌كند.

موسوی با بیان اینكه اصل دیگر و مهم حكمرانی شایسته مشاركت مردم است، گفت: همچنین اصل عدالت و به تعبیر دیگر تساوی از دیگر اصول حكمرانی شایسته هستند كه باید بدان‌ها توجه ویژه داشت و در این نوع حكمرانی در برابر خدماتی كه به مردم ارائه می‌شود، باید عدالت رعایت شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین اصل دیگری كه باید در حكمرانی شایسته به‌صورت ویژه بدان توجه داشت، داشتن یك بینش راهبردی است، گفت: این مفهوم بدان معناست كه هر فعالیتی كه می‌خواهیم تعریف كنیم باید یك پشتوانه علمی و تجربی داشته باشد.

وی بیان كرد: ما در شورای پنجم بر اساس یكسری چارچوب‌ها مباحث را پیش بردیم و سیاست‌هایی كه مصوب شد بر اساس همین بینش راهبردی بود كه در آن چارچوب بر اساس آن برنامه 5 ساله را تنظیم كردیم و بر اساس همان بود كه گفتیم شفافیت اعمال می‌كنیم.

انتهای پیام
captcha