دلایل شباهت تلاوت‌ها در مسابقات قرآن + فیلم
کد خبر: 4180512
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
ایمان صحاف بیان کرد:

دلایل شباهت تلاوت‌ها در مسابقات قرآن + فیلم

رئیس هیئت داوران بخش بانوان چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف با اشاره به سطح این رویداد به همه‌گیری کرونا در سال‌های اخیر و اینکه هنوز زمان نیاز داریم تا شرکت‌کنندگان به سطح بالای تلاوت پیش از شیوع کرونا برسند، گفت: همچنین شباهت اجراهای متسابقان موضوعی با دلایل مختلف است که نیاز به بررسی دارد.

ایمان صحافایمان صحاف، رئیس هیئت داوران بخش بانوان چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه مسابقات قرآن سازمان اوقاف از لحاظ کیفیت بالاترین سطح مسابقات قرآن در کشور را دارد، گفت: با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان در این مرحله راه‌یافتگان به مرحله کشوری هستند، قاعدتاً باید شاهد سطح بالایی از رقابت‌ها باشیم. 

وی با اشاره به همه‌گیری کرونا در سال‌های اخیر و تأثیری که این بیماری بر وضعیت صوتی افراد داشت، افزود: با توجه به اینکه هنوز فاصله زیادی از دوران کرونایی نگرفته‌ایم و چند سال درگیر این فضا بودیم، فکر می‌کنم هنوز زمان نیاز داریم تا شرکت‌کنندگان به سطح بالای تلاوت دوران قبل از کرونا برسند.

این داور مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای مسابقات در هر دوره می‌تواند بروز و ظهور استعدادهای قرآنی باشد، بیان کرد:‌‌ در این دوره از مسابقات افرادی بوده‌اند که به نوعی استعداد ویژه به حساب بیایند. در زمان بررسی نمراتِ شرکت‌کننده‌ها افرادی بودند که اسم آنها را نشنیده بودیم، اما از سطح فنی خوبی برخوردار بوده و تلاوت‌های خوبی داشتند که قطعاً این افراد جزء پدیده‌های مسابقات هستند و حتماً آینده درخشان‌تری هم خواهند داشت.

صحاف در مورد شبیه شدن تلاوت‌های قاریان در مسابقات و دلیل شکل‌گیری این پدیده اظهار کرد: این مسئله به خصوص در برخی رشته‌ها همچون قرائت ترتیل بسیار بیشتر دیده‌ می‌شود. این موضوع دلایل متفاوت و ریشه‌ای دارد. شاید یکی از دلایل این باشد که آیین‌نامه‌ها یک شکل است و شرکت‌کننده هم برای اینکه خود را با آئین‌نامه مطابقت دهد به گونه‌ای می‌خواند که نظر داور جلب شود.

وی اظهار کرد: شرکت‌کنندگان در مسابقات الان به نحوی کار می‌کنند که آئین‌نامه از آنها خواسته است، البته برخی که حرفه‌ای‌تر هستند و روی داوران شناخت دارند، می‌دانند داور مورد نظر در چه مسئله‌ای حساسیت بیشتری دارد، لذا بر همین اساس تلاوت خود را مهندسی می‌کنند.

رئیس هیئت داوران بخش بانوان چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پایان با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش مجازی برای حاضران در این مرحله از مسابقات از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: افرادی که با موفقیت این مرحله از مسابقات را پشت سر می‌گذارند باز هم به دنبال رفع اشکال باشند و در کلاس‌ها و جلسات حضور یابند، ضمن اینکه باید آرامش خود را هم حفظ کنند، اینها افرادی هستند که نه تنها در مسابقات اوقاف بلکه در سایر مسابقات ارگان‌های دیگر هم شرکت می‌کنند و به نحوی از حیث حضور در مسابقات حرفه‌ای شده‌اند لذا نمی‌توان گفت بروند و آموزش را از مقدمات شروع کنند.

سمیه عیادی
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha