نگاهی به جزئیات فنی مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن + فیلم و عکس
کد خبر: 4180246
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶

نگاهی به جزئیات فنی مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن + فیلم و عکس

مرحله مقدماتیِ مرحله کشوری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم این روزها در سازمان اوقاف و امور خیریه در حال برگزاری است و تا 19آبان‌ماه ادامه خواهد داشت، در این مرحله جزئیات فنی مختلفی برای هر رشته در نظر گرفته شده است.

نگاهی به جزئیات فنی مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن + فیلم و عکس

به گزارش ایکنا، مرحله مقدماتیِ مرحله کشوری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز دهم آبان‌ماه در بخش آقایان و یازدهم همین ماه در بخش بانوان شروع شده و تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

این مرحله از مسابقات به صورت پخش فایل‌‌های تصویری ضبط شده برای گروه داوری اجرا می‌شود. این فایل‌ها پیش از این در نیمه دوم مهر‌ماه و از طریق حضور متسابقان در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها ضبط شده است. در زمان ضبط این فایل‌ها ناظر و هادی حفاظ از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه حضور داشته است.

در این مرحله از مسابقات فایل‌های تصویری شرکت کنندگان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن کریم، حفظ 20 جزء، دعاخوانی و اذان(ویژه آقایان) برای گروه داوری در دو بخش بانوان و آقایان پخش می‌شود.

براساس این گزارش در رشته قرائت تحقیق هر شرکت کننده در بخش بانوان و آقایان 10 سطر از قرآن کریم را تلاوت کرده است. همچنین در رشته ترتیل نیز مرتیلن آقا و خانم 15 سطر را قرائت کرده‌اند. 

نگاهی به جزئیات فنی مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن + فیلم و عکس

قرعه شرکت کنندگان در این دو رشته در زمان ضبط تلاوت‌ها در اختیار ناظرانی که از طریق مرکز امور قرآنی اوقاف اعزام شده‌اند، قرار داشته است. قرعه هر شرکت کننده در این دو رشته هفت دقیقه قبل از زمان ضبط تلاوت در اختیار آنها قرار گرفته تا در این فرصت به مرور آیات منتخب بپردازند.

در رشته حفظ کل قرآن کریم از هر شرکت کننده سه سوال 15 سطری و در رشته حفظ 20 جزء نیز از هر شرکت کننده دو سوال 15 سطری پرسیده شده است، در این دو رشته به ازای هر شرکت کننده یک قرعه اختصاصی در اختیار ناظر اعزامی از سوی مرکز قرار گرفته تا در زمان ضبط، این سوالات از آنها پرسیده شود.   

در رشته دعاخوانی نیز که روز هجدهم آبان‌ماه داوری می‌شود. 18 قرعه برای شرکت کنندگان در هر دو بخش بانوان و آقایان در نظر گرفته شده است. در این بخش نیز در زمان ضبط هر شرکت کننده شش دقیقه فرصت مرور داشته است.

داوری رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم نیز قبلاً در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده و 16 گروه در بخش آقایان و 10 گروه در بخش بانوان به صورت مستقیم به مرحله نهاییِ مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن راه یافته‌اند. در رشته اذان که صرفاً در بخش آقایان برگزار می‌شود فایل‌های ضبط شده در روز 19 آبان‌ماه داوری خواهد شد. 

نگاهی به جزئیات فنی مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن + فیلم و عکس

اصغر خسروی، رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئول برگزاری این مسابقات در بخش آقایان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد جزئیات فنی این دوره از مسابقات، گفت:‌ در این دوره از مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان داورانی در بخش‌های صحت حفظ، تجوید، وقف و ابتدا و صوت و لحن در نظر گرفته شده و یک نفر به عنوان رئیس هیئت داوران و یک نفر نیز به عنوان داور فنی در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: دو روز ابتدایی این مرحله از مسابقات به پخش فایل‌های تصویری شرکت کنندگان رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل اختصاص یافته است. در ادامه فایل تصویری رشته‌های حفظ کل و حفظ 20 جزء برای گروه داوری پخش شد. 

مسئول برگزاری مرحله مقدماتی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان تصریح کرد: در این مرحله از مسابقات تلاش شده است تا کارنامه شرکت کنندگان در وقفه استراحت داوران، برای متسابقان از طریق پیامک ارسال شود. هر شرکت کننده پس از مشاهده کارنامه خود نیم ساعت فرصت خواهد داشت تا اگر نسبت به نمرات خود در یک آیتم خاص درخواست تجدیدنظر داشته باشد، این درخواست را ثبت کند. 

رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد زمان اعلام نتایج نیز اظهار کرد: سعی خواهد شد بعد از برگزاری مسابقات و پایان داوری مرحله مقدماتی، نفرات برتر و راه‌یافتگان به مرحله نهایی معرفی شوند. 

خسروی در مورد حدنصاب حضور افراد در مرحله نهایی، بیان کرد: مشخص شدن افراد راه یافته به مرحله نهایی به سطح کیفی و کمی مسابقات بستگی دارد. در حال حاضر حدنصابی در نظر گرفته نشده است. تصمیم‌گیری در مورد این موضوع بستگی به سطح نمرات کسب شده دارد و این موضوع تا روز نهایی داوری مشخص نخواهد شد.

یادآور می‌شود نفرات برتر این مرحله از مسابقات به مرحله نهایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که اوایل آذرماه به صورت حضوری در استان خراسان شمالی برگزار می‌شود، راه می‌یابند. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha