استفاده از داوران تراز اول در ترکیب هیئت داوری بانوان/ رقابت نسبی در روز نخست
کد خبر: 4123088
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵

استفاده از داوران تراز اول در ترکیب هیئت داوری بانوان/ رقابت نسبی در روز نخست

برخی از داوران هیئت داوری سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ضمن ابراز خرسندی از چیدمان اساتید تراز اول در کنار پیشکسوتان قرآنی در تیم داوری، معتقدند اعضای هیئت داوران به‌طور هماهنگ باهم امر قضاوت را جلو می‌برند.

سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآنتیم داوری سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شاهد قضاوت اساتید و پیشکسوتان قرآنی در کنار یکدیگر در رشته‌های مختلف است؛ اساتیدی چون زهرا صریحی‌نژاد از ایران، مریم عادل‌نیا از ایران و بلقیس حرب از لبنان در بخش صحت حفظ، معصومه عباسی‌نظری و محبوبه کاتب در بخش تجوید، سمیه هیبتیان از ایران و رملة مکی از بحرین داور بخش صوت، سمانه کوچکی از ایران و بدریة العبدلی از کویت داور بخش لحن، مریم خطیب از ایران و زینب السالم از عراق بخش وقف و ابتدا.

همچنین مائده ادیب‌زاده از ایران رئیس هیئت داوران و زینب آقایی از ایران ناظر فنی بخش بانوان را عهده‌دار هستند. درباره سطح نخستین روز رقابت بانوان و همچنین افزوده شدن رشته ترتیل برای نخستین بار به بخش بانوان با تعدادی از داوران به گفت‌وگو نشستیم. 


بیشتر بخوانید: 


مائده ادیب‌زاده از ایران، رئیس هیئت داوران سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: سطح رقابت‌های نخستین روز رقابت بانوان، خوب بود. امروز شاهد رقابت سه نفر در رشته حفظ کل بودیم که به نظرم نماینده ایران به اجرای خوبی پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه به هرحال باید رقابت‌ها را طی دو روز آینده نیز ارزیابی کنیم و نمی‌توان نظر کلی را بیان کرد، افزود: معتقدم سطح رقابت‌ها امروز نزدیک به هم بود.

ادیب‌زاده درباره سه تلاوت ترتیل انجام شده، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید این رشته برای نخستین بار به رقابت‌های بانوان در سطح بین‌المللی افزوده شده است اما به نظرم مرتلان در سطح عالی اجرا نکردند، به ویژه در سطح تجوید و صوت و لحن جای کار بیشتری داشتند و دارند.

رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات در پاسخ به این سؤال که علت استفاده مرتل سریلانکایی از قرآن شخصی، اضافه کرد: البته نباید متسابقان از قرآن خودشان استفاده کنند و همه متسابقان باید از قرآن واحد و هماهنگی که در جایگاه قرار داده شده، بهره‌مند شوند و حتی احتمال دارد به این دلیل نمره‌ای از سوی داوران کم شود، این موضوع بسته به نظر داوران مربوطه دارد.

وی درباره چرایی استفاده از قرآن واحد در هنگام مسابقات، ادامه داد: به دلیل اینکه احتمال دارد قاریان و مرتلان در قرآن‌های شخصیشان علامت وقف و ابتدا و یا علامت‌هایی را برای نکات تجویدی قرار داده باشند تا  طبق آن به تلاوت بپردازند، به همین دلیل می‌گویند از قرآن‌های هماهنگ استفاده شود.

سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

ادیب‌زاده درباره ترکیب تیم داوری بانوان، اضافه کرد: چهار نفر از بانوان غیر ایرانی از عراق، بحرین، لبنان و کویت هستند که دو نفر از بانوان سال گذشته بودند اما دو نفر دیگر آن‌ها جدید هستند. معتقدم تیم داوری خوبی برای این دوره از مسابقات چیده شده است به‌طوری که اساتید تراز اول کشور در کنار اساتید پیشکسوت و فعال قرآنی قرار داده شده‌اند.

همچنین بدریة العبدلی از کشور کویت در رشته لحن، با اشاره به اینکه برای سومین بار است که در مسابقات ایران به عنوان داور حضور دارد، گفت: خوشحالم از اینکه در تیم داوری حاضر هستم. رشته تخصصی‌ام نیز در دانشگاه کویت، آموزش لحن است.

وی درباره افزوده شدن رشته ترتیل به رقابت بانوان، گفت: از این الحاق خوشحال هستم و این امر را تشویق می‌کنم، ممکن است در رشته حفظ، خیلی مخاطب وجود نداشته باشد اما رشته ترتیل به گونه‌ای است که می‌تواند نسلی را به عنوان مرتل قرآن تربیت کند و خیلی بیشتر می‌توانیم، مخاطب داشته باشیم.

العبدلی درباره میزان حضور متسابقان در این دوره از مسابقات، اظهار کرد: درخصوص اطلاع‌رسانی نحوه برگزاری مسابقات، اطلاعات دقیقی ندارم اما به هرحال اگر اطلاع‌رسانی زودتر صورت گیرد، شرکت‌کنندگان برای حضور آماده‌تر خواهند بود.

وی سطح اجراها را نسبی دانست و اضافه کرد: برخی از حافظان و مرتلان اجراهای خوبی داشتند اما برخی دیگر نیازمند تمرین بیشتر بودند.

در ادامه مریم عادل‌نیا، داور صحت حفظ سی و نهمین دوره مسابقات با اشاره به اینکه امروز شاهد ارائه محفوظات سه نفر در رشته حفظ بودیم، ادامه داد: نظر نهایی درباره اجراها را در روز سوم از رقابت بانوان، می‌توان اعلام کرد.

وی تصریح کرد: برای صحت حفظ یک داور هادی است که مسئولیت پرسش سؤال را از حافظ برعهده دارد که تذکرات نیز توسط ایشان داده می‌شود. علاوه بر هدایت ایشان، امتیازدهی نیز توسط داوران صحت حفظ انجام می‌شود که خانم زهرا صریحی‌نژاد هادی حفظ را عهده‌دار بودند.

عادل‌نیا با تأکید بر اینکه استقبال تماشاگران حاضر در سالن از بخش بانوان مطلوب بود، ادامه داد: اعضای تیم داوری از اساتید درجه یک و سطح یک قرآنی هستند. صمیمت میان داوران در هر رشته وجود دارد. در هر بخش شاهد دو و یا سه داور هستیم که به‌طور هماهنگ باهم(داورانی که سالیان سال داوری می‌کردند در کنار برخی از داوران که تازه در سطح بین‌المللی به امر قضاوت پرداخته‌اند)، جلو می‌روند.

یادآور می‌شود، مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از امروز، ۲۹ بهمن‌ماه، همزمان با مبعث پیامبر اکرم(ص) در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

مرحله نهایی این مسابقات با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ایران و ۳۳ کشور دیگر در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود. مراحل مقدماتی این مسابقات طی ماه‌های گذشته با شرکت نمایندگانی از ۸۲ کشور به صورت مجازی برپا شده است.

همچنین رقابت‌های بخش بانوان این رویداد بزرگ قرآنی ایران اسلامی در حوزه مسابقات، طی روزهای یکشنبه، ۳۰ بهمن تا دوم اسفند هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ و بخش آقایان در همان روز از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در حضور اعضای هیئت داوران این دوره برپا می‌شود.

ورود عموم علاقه‌مندان به ساحت قرآن کریم در سالن اجلاس سران آزاد است. (مقرر شد عوامل اجرایی سی و نهمین دوره مسابقات از درب شرقی سالن اجلاس سران و مدعوین از درب غربی سالن اجلاس ورود داشته باشند)

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha