توانمندی نماینده ایران در رشته حفظ قرآن + فیلم
کد خبر: 4123003
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
در نخستین روز از رقابت بانوان

توانمندی نماینده ایران در رشته حفظ قرآن + فیلم

نخستین روز از رقابت‌های بانوان در مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با اجرای قوی و متمرکز «هاجر مهرعلیان» نسبت به سایر رقبای خود همراه بود.

مسابقات قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا،  نخستین روز از رقابت‌های مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با رقابت بخش بانوان از امروز، ۳۰ بهمن‌ماه، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

این مسابقات با پخش سرود جمهوری اسلامی و سپس  اجرای همزمان الهام غفاری و خانم عسگر، مجری عرب‌زبان همراه بود و با تأخیر طی ساعت ۹:۴۱ آغاز شد.

سپس قاری افتخاری سمانه کوچکی و از اعضای هیئت داوران در رشته لحن آیاتی را تلاوت کرد. در ادامه کلیپی از معرفی اعضای هیئت داوران بانو و حضور چهره‌های جوان نخبه قرآنی در کنار پیشکسوتان قرآنی به سمع و نظر حاضران در سالن رسید.

اسامی هیئت داوران در بخش بانوان

مائده ادیب‌زاده از ایران رئیس هیئت داوران

زینب آقایی از ایران ناظر فنی

زهرا صریحی‌نژاد از ایران صحت حفظ

مریم عادل‌نیا از ایران صحت حفظ

بلقیس حرب از لبنان صحت حفظ

معصومه عباسی‌نظری از ایران تجوید

محبوبه کاتب از ایران تجوید

سمیه هیبتیان از ایران صوت

رملة مکی از بحرین صوت

سمانه کوچکی از ایران لحن

بدریة العبدلی از کویت لحن

مریم خطیب از ایران وقف و ابتدا

زینب السالم از عراق وقف و ابتدا

مسابقات در بخش بانوان با تأخیر ۱۰ دقیقه‌ای براساس کنداکتور و با اجرای آیه قصی حمید، حافظ روشندل کشور عراق آغاز شد.

آیه قصی حمید، براساس قرعه و با خیر مقدم هیئت داوران به سوالات پاسخ داد. تپق در پاسخ به سوال نخست، تکرار آیه و فراموش کردن بخشی از آیه و همراهی داور حسن حفظ از جمله موارد بارزی بود که در ارائه محفوطات این حافظ به گوش می‌رسید. 

مرتلان به فاصله اجرای یک نفر، قرعه‌های خود را در سالن دریافت و پیش از رفتن به جایگاه به مجری تحویل می‌دهند و قرعه با گفتن مجری به اطلاع عموم حاضران در سالن و اعضای هیئت داوران می‌رسد‌. 

در ادامه نوبت به قرائت ترتیل زینب الموسوی، مرتل کشور عراق با سوره مائده رسید. سپس هاجر مهرعلیان، نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل به ارائه محفوظات پرداخت.

قرعه نخست آیاتی از سوره انفال بود که اجرایی قوی را به همراه داشت. قرعه دوم نیز آیه ۴۸ تا ۵۶ سوره مبارکه حج بود که با تمرکز به ارائه محفوظات پرداخت. این حافظ کل در پاسخ به سوال سوم خود(آیاتی از سوره طور) درخشش اجرای خود را به اتمام رسانید. 

در ادامه حلیمه کوچ‌اوغلو، مرتل کشور ترکیه به اجرای قرعه خود از آیات ۵۱ تا ۶۳ سوره مبارکه مائده پرداخت و سپس گروه تواشیح منتخب بانوان «زامیر» قطعه‌ای را اجرا کرد.

سپس اسماء شلبی، حافظ کشور تونس با قرعه‌ای مشتمل بر ۳ سوال به اجرای برنامه پرداخت. این حافظ در اجرای سوال نخست، سوره انفال و سوال دوم (سوره شعراء آیات ۴۳ و ۴۵) با تکرار چندباره ابتدا و انتهای آیه و دریافت تذکر داور حسن حفظ، همراه بود. 

پایان بخش رقابت بانوان اجرای نوحا نغمان، مرتل کشور سریلانکا با قرعه سوره آل عمران از آیات ۱۴۹ تا ۱۵۵  بود‌. وی بنابر دلایلی که مورد قبول هیئت داوران بود و خلاف استفاده قاریان و مرتلان از قرآن واحد و همگاهنگ در جایگاه، از  قرآن شخصی خود تلاوت کرد. 

رقابت بخش بانوان با کلام مجری، ساعت ۱۲:۱۰ پایان یافت.  در این دوره از رقابت بانوان، شاهد حضور استاد راهنما در سالن مسابقات نبودیم و الهام ماندگارمهر به عنوان ناظر ستاد عالی مسابقات در سالن و سالن هییت داوران حضور داشت.

یادآور می‌شود،  آیین افتتاحیه مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، ۲۹ بهمن‌ماه، همزمان با مبعث پیامبر اکرم(ص) در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

مرحله نهایی این مسابقات با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ایران و ۳۳ کشور دیگر در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود.

مراحل مقدماتی این مسابقات طی ماه‌های گذشته با شرکت نمایندگانی از ۸۲ کشور به صورت مجازی برپا شده است. 

همچنین رقابت‌های بخش بانوان این رویداد بزرگ قرآنی ایران اسلامی در حوزه مسابقات، طی روزهای یکشنبه، ۳۰ بهمن تا دوم اسفند هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ و بخش آقایان در همان روز از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در حضور اعضای هیئت داوران این دوره برپا می‌شود.

ورود عموم علاقه‌مندان به ساحت قرآن کریم در سالن اجلاس سران آزاد است. (مقرر شد عوامل اجرایی سی و نهمین دوره مسابقات از درب شرقی سالن اجلاس سران و مدعوین از درب غربی سالن اجلاس ورود داشته باشند).

انتهای پیام
captcha