آموزش قرآن منوط به حمایت ارگان‌های دولتی نباشد
کد خبر: 4052005
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
اولویت‌های قرآنی سال ۱۴۰۱/ ۸

آموزش قرآن منوط به حمایت ارگان‌های دولتی نباشد

مجتبی فردفانی، حافظ قرآن معتقد است که آموزش عمومی قرآن را نباید معطل دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی کنیم چراکه در ابتدا عموم مردم باید بتوانند بدون اشتباه قرآن بخوانند و در مراحل بعد به سراغ لحن و تجوید برویم.

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اولویت‌های قرآنی در سال 1401 بر ضرورت آموزش‌های عمومی و فراگیر قرآن تأکید کرد و گفت: مسئله نخبه‌پروری و مسابقات باید در جای خود باشد اما از طرف دیگر توجه به آموزش عمومی قرآن برای مردم مؤثر و نتیجه‌بخش است.

وی با بیان اینکه در کنار پرورش نخبه‌های بین‌المللی قرآن در رشته‌های مختلف نباید از آموزش عمومی و فراگیر قرآن غافل شویم، تصریح کرد: باید چشم‌انداز و برنامه چند ساله در این زمینه داشته باشیم و مردم به سطحی برسند که فرد با سواد روخوانی قرآن بلد باشد.

فردفانی ادامه داد: منظور این نیست که همه مردم تفسیر، تجوید، صوت و لحن را کار کرده باشند و در این زمینه‌ها حرفه‌ای باشند هرچند اگر این هم محقق شود، بسیار عالی می‌شود ولی  رسیدن به این نقطه زمان‌بر و نیازمند فرهنگ‌سازی است. در ابتدا عموم مردم باید بتوانند بدون غلط قرآن کریم بخوانند و در مراحل بعد به سراغ لحن، تجوید و ... برویم.

این حافظ بین‌المللی قرآن ادامه داد: در کنار آموزش عمومی نیز باید افرادی باشند که به صورت حرفه‌ای قرائت، حفظ و تفسیر کار کرده باشند و دانش خود را به مردم  ارائه دهند.

وی به چگونگی شکل‌گیری آموزش فراگیر اشاره و بیان کرد: اگر همچنان منتظر سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی باشیم کمی کار سخت و پیش رفتن آن با اما و اگر همراه است؛ زیرا یک سال بودجه نیست، یک سال مسئول اعتقاد به این کار ندارد و مسائل دیگر به همین دلیل به نظر می‌رسد خود مردم باید به گونه‌ای پای کار بیایند و نخبگان قرآنی را پای کار بیاورند و سازمان‌ها مشوق شوند.

فردفانی تأکید کرد: هر جا مردم پای کار آمدند آن بخش زود پیشرفت کرده و به نتیجه رسیده است، بنابراین نباید زیاد خود را معطل این ارگان و بودجه آن سازمان و مسئول کنیم؛ اگر اینگونه باشد کار پیش نمی‌رود. مگر مسئولان خاصی موردی هستند که واقعاً به این کار اعتقاد دارند و علاقه‌مند و پای کار هستند ولی به نظر تعداد مسئولانی که واقعاً به این کار اعتقاد دارند زیاد نیست بنابراین خود مردم باید پای کار بیایند که این مسئله تا چند سال آینده نتیجه دهد.

وی با یادآوری اینکه ارگان‌هایی که با آموزش سر و کار دارند برای اجرایی کردن آموزش فراگیر بسیار مؤثر هستند، اظهار کرد: مهدکودک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش طبیعتا می‌توانند نخستین قدم را در این زمینه بردارند.

این حافظ بین‌المللی قرآن افزود: در سر فصل‌هایی که برای دانشگاه و کتاب‌هایی که در مدرسه تدریس می‌شود یک بازنگری شود و آموزش قرآن را به شکل ساده و خصوصاً برای کودکان با جذابیت بیشتر ارائه کنند، همچنین معلمان و اساتید که در این زمینه فعالیت می‌کنند خوش‌خوان و درست‌خوان باشند و برای شاگردانشان انگیزه ایجاد کنند.

فردفانی در پایان با تأکید بر اینکه آموزش عمومی قرآن باید در مدارس جدی گرفته شود، گفت: این مسئله را باید از مدارس شروع کرد تا نتیجه دهد زیرا دانش‌آموزان در مدارس اول کار هستند و اولین محیط تحصیلی برای آن‌ها مدرسه است.

انتهای پیام
captcha