توسعه جلسات خانگی در اولویت فعالیت‌های قرآنی قرار گیرد
کد خبر: 4047099
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
اولویت‌های قرآنی سال ۱۴۰۱/ 4

توسعه جلسات خانگی در اولویت فعالیت‌های قرآنی قرار گیرد

دبیر جامعه قرآنی عصر استان فارس توسعه جلسات خانگی و سنتی قرآن را یکی از اولویت‌های قرآنی در سال 1401 برشمرد و گفت: احیای این جلسات مؤثرترین راه برای انس تمام اعضای جامعه اسلامی با قرآن کریم است.

محمد صالح روزبه، دبیر جامعه قرآنی عصر استان فارسمحمدصالح روزبه، دبیر جامعه قرآنی عصر استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در تبیین اولویت‌های قرآنی در سال 1401، بر ضرورت توسعه جلسات خانگی و سنتی قرآن برای انس تمام اعضای جامعه با قرآن کریم تأکید کرد و گفت: باید با کمک خانواده‌ها، جلسات خانگی و سنتی قرآن را توسعه دهیم.

وی با اشاره به 40 سال اول انقلاب اسلامی که به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، گام اول تمدن‌سازی برداشته شد، گفت: طی 40 سال اول انقلاب در زمینه توجه به قرآن کریم و ترویج آموزه‌های آن تلاش‌های ارزشمند فراوانی صورت گرفت، از تأسیس مؤسسات تخصصی آموزش‌های قرآنی گرفته تا مؤسسات تبلیغی ـ ترویجی و اقدامات نهادهای متعدد نظام در برگزاری برنامه‌های قرآنی گسترده در فضای عمومی جامعه و رسانه ملی؛ اما هنوز با نقطه مطلوب یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی با محوریت قرآن کریم فاصله زیادی وجود دارد.

روزبه افزود: برای تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب، باید نقطه‌ای که در گام اول، از آن غفلت شد، مورد توجه قرار بگیرد؛ احیای جلسات خانگی قرآن مؤثرترین راه برای انس تمام اعضای جامعه اسلامی با قرآن کریم است و بدون شک بعد از ترویج سبک زندگی فردی قرآنی، دستیابی به زندگی خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی قرآنی دور از تصور نخواهد بود.

دبیر جامعه قرآنی عصر استان فارس در بیان پیشینه و سابقه جلسات خانگی قرآن، اظهار کرد: پیشینه محافل  خانگی قرآن به ابتدای نزول قرآن در صدر اسلام باز می‌گردد؛ رسول خدا(ص) پس از بازگشت از غار حرا، اولین آیاتی که بر ایشان نازل شد را در منزل به خانواده خویش تعلیم فرمودند. پس از رسول اکرم(ص) سنت برپایی جلسات خانگی قرآن توسط اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با جدیت ویژه‌ای پی گرفته شد.

وی با اشاره به سنت برپایی جلسات مذهبی خانگی و انس و ارتباط خانگی با قرآن و عترت که ریشه در آداب و فرهنگ سنتی جامعه ما دارد، افزود: توجه به جلسات خانگی قرآن و گسترش فرهنگ آن، علاوه بر زیاد شدن خیر و برکت و معنویت، باعث تقویت و گسترش اجتماع برادران ایمانی شده و به زنده نگاه داشتن سنت‌ها و آداب پسندیده و همچنین کنشگری اجتماعی فعالان قرآنی کمک شایانی خواهد کرد.

نماینده مجامع قرآنی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس اظهار کرد: متأسفانه در عصر حاضر شاهد کم‌توجهی نسبی به جلسات خانگی قرآن هستیم و این در حالی است که دشمن در تهاجم فرهنگی گسترده و بی‌رحمانه خود، با ابزاری همچون ماهواره‌ها، فضای مجازی، اعتیاد و... به‌طور مستقیم ارزش‌های انسانی و دینی جامعه مسلمان ایران را مورد هجوم قرار داده است. بروز چنین تهدیدات فرهنگی که راه خود را میان خانواده ایرانی باز کرده است، ضرورت توجه به فعالیت‌های قرآنی خانگی را روشن‌تر می‌کند.

عضو شورای مردمی جلسات خانگی قرآن کریم فارس ادامه داد: این شورا درصدد است با بهره‌گیری از ابزارهای حمایتی و رسانه‌ای، در جهت کمک به فراگیر شدن گفتمان جلسات خانگی در سطح استان فارس گام بردارد، بنابراین همراهان ما در این قرارگاه مردمی عموم مؤمنین هستند که به‌واسطه دارا بودن دغدغه‌‎های ایمانی و ظرفیت‌های درونی اقدام به برگزاری جلسات خانگی قرآن می‌کنند.

روزبه ضمن تقدیر از دستگاه‌ها و نهادهای همراه با این حرکت مردمی نظیر صدا و سیما، سازمان تبلیغات و کانون خادمیاران آستان قدس رضوی از همشهریان و فعالان فرهنگی ـ قرآنی  درخواست کرد تا با فعال‌سازی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های نهفته جلسات خانگی از جمله خدمات اجتماعی مؤثر در سطح محله، شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی و کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها، نقش بسزایی در تحقق و توسعه جامعه اسلامی و قرآنی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha