تمام شهرها و مناطق باید قاری مطرح داشته باشند
کد خبر: 4049080
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
اولویت‌های قرآنی سال ۱۴۰۱/ 8

تمام شهرها و مناطق باید قاری مطرح داشته باشند

قاری بین‌المللی کشورمان یکی از اولویت‌های قرآنی امسال را ترویج تلاوت خوب طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری دانست و گفت: چرا هر استان یا شهر یا منطقه یا هر مسجدی قاری مطرح و خوبی ندارد. مساجد مناطق، روستاها و شهرها باید به این مرحله برسند که از خودشان قاریان خوب و مطرحی داشته باشند که تلاوتشان قابل عرضه برای جهان و مسلمین باشد.

قاسم مقدمی، قاری بین‌المللیقاسم مقدمی، قاری بین‌المللی و داور مسابقات قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در تبیین اولویت‌های قرآنی سال 1401، گفت: همیشه سعی کرده‌ایم که برای هر فعالیت و سیاستی، شخصیتی را به‌عنوان الگو و رهبر یا راهبر مشخص کرده و از آن تبعیت کنیم. بحمد الهی ما رهبری داریم که در تمام عرصه‌ها با آگاهی کامل و دانشمندانه ورود کرده و نکات کلیدی و تأثیرگذاری را مطرح می‌کنند که در زمینه قرآنی هم این‌گونه بوده است.

وی به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با جامعه قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: در این نشست معظم‌له نکات کلیدی را درباره فعالیت‌های قرآنی مطرح فرمودند و تأکید کردند که واقعاً به قاری و تلاوت‌گر نیاز داریم. یک دغدغه است اما متأسفانه احساس می‌شود در برخی از ادارات، ارگان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی این مسئله مورد اهمال واقع شده است یعنی کمتر به مسئله تبلیغ و ترویج تلاوت و حفظ قرآن اهمیت داده شده است.

مقدمی این مسئله را یک ضعف در کشورمان دانست و گفت: در زمینه تلاوت نیاز داریم که قاریان خوبی تربیت کنیم و البته این مسئله مبنای دینی هم دارد چنانچه خداوند در آیه 121 سوره بقره فرمود «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ...؛ كسانى كه كتاب آسمانى به آنان داده‏ ايم و آن را چنانكه بايد مى‏‌خوانند ايشانند كه بدان ايمان دارند...» یعنی لازمه ایمان به خداوند این است که حق تلاوت کتابش ادا شده و به آن عمل شود.

این قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه یکی از مبانی حق تلاوت، همین مسئله تلاوت خوب است، بیان کرد: البته انتظار این نیست که همگان بتوانند تلاوت خوبی از قرآن ارائه دهند زیرا خداوند متعال استعدادهای مختلفی در میان مردم قرار داده است و البته استعداد هنر تلاوت هم در میان برخی از مردم وجود دارد و این قشر خاص می‌توانند مبلغ کلام خدا باشند و همین‌ها باید شناسایی شده و فضا برای فعالیت‌شان مهیا شود.

وی از برخی از محافل کم رونق قرآنی در ماه رمضان گلایه کرد و گفت: چرا در ماه مبارک رمضان باید برخی از محافل قرآنی سرد و بی‌کیفیت و کم شور برگزار شود و همیشه برای برپایی محافل قرآنی تنها به چند قاری مطرح کشوری بسنده شود و همین‌ها در محافل مناطق مختلف بچرخند و تلاوت قرآن کنند.

مقدمی ادامه داد: چرا هر استان یا شهر یا منطقه یا هر مسجدی قاری مطرح و خوبی نداشته باشد. مساجد مناطق، روستاها و شهرها باید به این مرحله برسند که از خودشان قاریان خوب و مطرحی داشته باشند که تلاوتشان قابل عرضه برای جهان و مسلمین باشد و نبود چنین مسئله‌ای یک ضعف بسیار مهم است که باید به آن رسیدگی شود.

این داور مسابقات قرآن کریم در عین حال این نکته را یادآور شد که مسائل تربیتی و مفهومی و معنوی بخش دیگری از کار است که باید به آن پرداخته شود ولی این مسئله باعث نمی‌شود که به بحث تربیت قاریان مطرح و ترویج تلاوت خوب کم‌توجهی شود. رهبر معظم انقلاب همیشه فرمودند تلاوت بسیار خوب و تأثیرگذار است البته این نکته را هم تأکید کرده‌اند که تنها به تلاوت قرآن نباید بسنده کرد و این آخر راه نیست.

وی بیان کرد: ما مؤسسات، خانه‌های قرآن و هیئت‌های مذهبی داریم که در این زمینه فعالیت دارند، اما مسئولان هم باید حمایت ویژه از فعالان این عرصه‌ها کنند تا این خلأ پر شود.

انتهای پیام
captcha