نظام آموزشی مدونی برای تلاوت قرآن نداریم
کد خبر: 4047850
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
اولویت‌های قرآنی سال ۱۴۰۱/ 5

نظام آموزشی مدونی برای تلاوت قرآن نداریم

پیشکسوت قرآنی فارس با بیان اینکه در زمینه تلاوت، آموزش‌های ما هنوز به روز، جدی و عمیق نشده و حتی نظام آموزشی مدونی نیز برای این امر تدارک دیده نشده است، گفت: هرچند با گذشت سال‌ها قرائت‌ها کیفی‌تر و تلاوت‌ها دلنشین‌تر و غنی‌تر می‌‌شود، اما برخی از این نسل‌ها حاصل اتفاق هستند، نه آموزش‌های مدون.

لیلی رشیدی، پیشکسوت قرآنی فارسلیلی رشیدی، مدرس دانشگاه و پیشکسوت قرآنی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین اولویت‌های قرآنی در سال 1401 پرداخت و گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که هدایت قرآنی را در همه زمینه‌ها، ابعاد و شئونات زندگی لازمه افزایش کمال معنوی، اداره جوامع انسانی، برطرف شدن چالش‌های سیاسی و اجتماعی، اقامه عدل، دفع خطر دشمنان و در موضوعات و مسایل اخلاقی تربیت خانواده و فرزند، آرامش روحی و روانی انسان‌ها و سایر جنبه‌های زندگی می‌دانند باید اولویت و سرلوحه همه کارها و فعالیت‌های روزمره ما در راستای کلام خداوند باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی جهت اجرای فعالیت‌های قرآنی باید در راستای اجرایی شدن بیانیه گام دوم و رسیدن به حیات طیبه و پی‎ریزی تمدن نوین اسلامی باشد، نخستین اولویت در قرآنی در سال جدید را همسو کار کردن و همدلی کل دستگاه‌های متولی فعالیت‌های قرآنی و پرهیز از موازی‌کاری دانست.

رشیدی تصریح کرد: در مباحث قرآنی سه مبحث کلان از جمله حوزه آموزش عمومی قرآن کریم، حوزه پژوهش و آموزش عالی و همچنین حوزه تبلیغ و ترویج وجود دارد که برای هر کدام یک از آن‌ها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی سه کمیسیون به این منظور راه‌اندازی شده است که اگر در سطح استان این سه حوزه با وحدت رویه و انسجام به وظایف خود عمل کنند ما به خیلی از اهداف قرآنی که مورد مطالبه مقام معظم رهبری هم هست دست پیدا کرده‌ایم و امیدواریم دستگاه‌های قرآنی به مطالبات  ایشان توجه ویژه‌ای داشته باشند و دستگاه‌ها را در تحقق منویات رهبری کمک کنند.

این فعال قرآنی با بیان اینکه در زمینه تلاوت، آموزش‌های ما هنوز به روز، جدی و عمیق نشده و حتی نظام آموزشی مدونی نیز برای این امر تدارک دیده نشده است، گفت: هرچند با گذشت سال‌ها قرائت‌ها کیفی‌تر و تلاوت‌ها دلنشین‌تر و غنی‌تر می‌‌شود، اما برخی از این نسل‌ها حاصل اتفاق هستند، نه آموزش‌های مدون. از این‌رو یکی از نخستین پیش نیازها در این زمینه، تربیت اساتید حرفه‌ای است تا این اساتید نیز به نوبه خود استعدادهای خوب و برتر را شناسایی و در یک بازه زمانی خاص آنان را پرورش دهند. لذا، باید به تربیت تعدادی مربی برتر قرآن که عهده‌دار تربیت استعدادهای برتر و هدایت آنان تا مرحله بلوغ فعالیت قرآنی خود باشند، بپردازیم که مهم‌ترین اولویت قرآنی در جامعه است.

وی اظهار کرد: انتظار می‌‌رود مسئولان به پیروی از نگرش رهبر معظم انقلاب، وارد عرصه شده است، پرچم فعالیت‌های قرآنی را به دوش بگیرند و کمک کنند تا با تربیت اساتید حرفه‌ای، استعدادهای برتر قرآنی در استان شناسایی و در مرحله بعد شکوفا شوند. این مهم نیز به نوبه خود زمینه‌ساز شکوفایی و گسترش بیش از پیش فضای عطرآگین و تأثیرگذار قرآنی در استان و نهایت در کشور خواهد بود.

رشیدی همچنین گفت: مطلب مهم بعد اینکه بحث تلاوت قرآن کریم به‌عنوان مهم‌ترین موضوع در حوزه آموزش عمومی قرآن کریم موضوع تلاوت است که علاوه بر ماه مبارک رمضان، در همه ماه‌های سال باید مورد توجه قرار گیرد و در حقیقت ماه رمضان می‌تواند بار دیگر ماه‌ها را به دوش بکشد و به‌عنوان فرهنگ برای 11 ماه سال مورد توجه قرار گیرد.

تلاوت استادانه همراه با فهم را ترویج دهیم

وی ادامه داد: در استان فارس با توجه به پتانسیل قرآنی، در بحث قاری هنوز نتوانسته‌ایم نسبت به پرورش قاریان نوجوان که در کشور مطرح باشند، داشته باشیم، لذا باید با تشکیل کمیته و تدوین برنامه‌ای راهبردی تلاوت استادانه و همراه با فهم که موجب تدبر در آیات می‌شود، مورد توجه قرار گیرد.

این پیشکسوت قرآنی فارس اظهار کرد: تعلیم کاربردی قرآن به کودکان یکی دیگر از اولویت‌های قرآنی است که همه دستگاه‌ها و مؤسسات و تشکل‌های قرآنی باید با کمک آموزش و پرورش که نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کند در این مسیر قدم‌های مؤثری بردارند.

رشیدی با بیان اینکه در راستای جهاد تبیین باید با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن در شأن قرآن در ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی تلاش کرد، گفت: باید با برگزاری مسابقات قرآن، فعالیت‌های هنری قرآنی و سبک زندگی قرآنی به تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی و ارائه دستاوردهای قرآنی پس از انقلاب بپردازیم.

وی تأکید کرد: در سال جدید شورای عالی قرآنی که مهم‌ترین راه‌ پیگیری فعالیت‌های قرآنی است باید در حوزه سیاست‌گذاری و فرهنگ‌سازی قدم‌های بلند و جدی‌تری برداشته و با برنامه‌ریزی راهبردی به تخصصی شدن سازمان‌ها به حوزه قرآن، کمک کند.

مطالبات قرآنی رهبری را جدی‌تر پیگیری کنیم

این مدرس دانشگاه ادامه داد: این شورا باید به جد مطالبات مقام معظم رهبری را خصوصاً در بحث تربیت 10 میلیون حافظ دنبال کند و با توجه به اینکه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری قرآنی را در سطح کلان را بر عهده دارد، وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد و در موضوع حفظ قرآن، سند رسمی تدوین کرده و چشم‌اندازها و راهبردها مشخص و مسئولیت اجرای آن به دستگاه‌ها واگذار کند.

رشیدی گفت: برای به دست‌ آوردن میزان حافظان کل قرآن کریم، باید تمام آمار حافظان را دریافت کرده و با راه‌اندازی سایت حافظان نسبت به شناسایی آنان با هر میزانی از حفظ اقدام کنیم حتی در رابطه با رشته‌های دیگر هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی بیان کرد: در سال جدید با  حمایت ویژه دستگاه‌ها باید اراده جدی از سوی سیستم مدیریتی آن‌ها تقویت کرده تا عاملان و مباشران به حفظ ورود کنند که به‌طور قطع با این اقدام فرمایشات رهبری محقق خواهد شد.

این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه واقعیت این است که در جامعه ما آنچنان که شایسته است به فعالان عرصه قرآن ارج نمی‌گذارند. به عبارت دیگر، جامعه قرآنی در کشور ما مظلوم است، گفت: در هیئت‌ها، مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) همواره آن‌طور که شایسته است تکریم می‌شوند، اما کمتر دیده شده است که قاریان قرآن چنین جایگاهی داشته باشند. ان‌شاءالله مسئولان استانی در این مورد مهم تلاش کنند تا جامعه قرآنی ما به شکل شایسته مورد توجه و تکریم قرار گرفته تا نسل جوان ماهم با الگو قرار دادن فعالان قرآنی در این مسیر ورود کرده و انگیزه لازم را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha