قاریان تلاوت مسابقه‌ای را با تلاوت محفلی اشتباه نگیرند
کد خبر: 4050721
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱

قاریان تلاوت مسابقه‌ای را با تلاوت محفلی اشتباه نگیرند

داور مسابقات قرآن در علل عدم دستیابی برخی از استان‌ها در مسابقات سراسری قرآن اوقاف گفت: گاهی اوقات مشاهده می‌شود نوع تلاوت متسابقان در مسابقات قرآن با تلاوتی که در مجالس می‌خوانند، یکی است و گمان می‌کنند این همان است در حالی که چنین نیست.

قاسم مقدمی، قاری بین‌المللیقاسم مقدمی، قاری بین‌المللی و داور مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به عدم دستیابی شرکت‌کنندگان برخی از استان‌ها در مسابقات سراسری قرآن اوقاف گفت: مسابقات قرآن اوقاف به‌عنوان معتبرترین مسابقات قرآن در سطح کشور و حتی جهان است و شاید برگزیدگان آن بهتر دیده و تجلیل شده و تمهیدات ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه این عوامل باعث می‌شود افرادی در این مسابقات شرکت کنند که به لحاظ فنی در بحث قرائت یا حفظ قرآن فنی‌تر و با کیفیت‌تر تلاوت می‌کنند، افزود: اصناف و وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، اداره کار و... نیز مسابقات قرآن برگزار می‌کنند که هر کدام مخاطبان خاص خودشان را دارند و شامل تنها قشر خاصی می‌شود، اما در مسابقات قرآن اوقاف همه مردم در هر صنف و قشر و جایگاهی می‌توانند شرکت کنند. لذا، بهترین‌ها در آن شرکت می‌کنند و این سختی کار را برای متسابقان بیشتر می‌کند و قاعدتاً تلاش بیشتری هم می‌طلبد.

مقدمی به تبیین نکاتی درباره شیوه تلاوت در مسابقات قرآن پرداخت و گفت: گاهی اوقات مشاهده می‌شود نوع تلاوت متسابقان در مسابقات قرآن با تلاوتی که در مجالس می‌خوانند، یکی است و گمان می‌کنند این همان است در حالی که چنین نیست، به‌عنوان مثال تلاوتی که من در محافل قرآنی در ماه رمضان امسال انجام دادم، محال است در مسابقات قرآن انجام دهم زیرا سیستم و فضای محفل قرآنی با مسابقات قرآن بسیار متفاوت است.

این داور مسابقات قرآن تأکید کرد: مسابقات چارچوب و خطوط قرمزی دارد که عدول از این‌ها موجب کسر نمره می‌شود؛ این خطوط باید توسط متسابقان مطالعه شود و هم به‌صورت تئوری آن‌ها را بدانند و هم عملاً بتوانند این بخش از کار را تطبیق دهند.

وی حضور در جلسات و استفاده از اساتید و برنامه‌های قرآنی را برای این کار بسیار مؤثر دانست و گفت: فارس استان توانمندی است و قاریان خوبی هم دارد و من صداهای خوبی در اینجا شنیده‌ام اما این صداها عموماً در مسیر درستی قرار نگرفته‌اند و نیاز به رهبری خوب و فضای روشن دارند.

مقدمی با بیان اینکه یکی از مشکلات استان فارس این است که در آن فضای خوبی برای قاریان ایجاد نمی‌شود تا خودشان را عرضه کنند، اظهار کرد: اینکه قاریان فارس در سطح مسابقات اوقاف کشور رتبه کسب نمی‌کنند نشان از این است که هنوز آن استاندارد تلاوت‌های مسابقه‌ای توسط آنان خوب رعایت نمی‌شود.

این قاری بین‌المللی کشورمان به نقش مسئولان در این عرصه اشاره کرد و گفت: نقش مسئولان کمک به این قشر خاص است یعنی در استان چند قاری مطرح که می‌توانند نماینده خوبی برای استان در مسابقات کشوری اوقاف حمایت شوند و از اساتید بین‌المللی دعوت کنند و متسابقان را با این اساتید ارتباط دهند.

وی یادآور شد: گاهی اوقات مشاهده شده است که نماینده یک استان در مسابقات کشوری اوقاف حضور پیدا کرده و هنگام تلاوت آیه را تکرار کرده است. در حالی که این از بدیهیات مسابقات است که نباید هنگام تلاوت آیه را تکرار کرد. این مسئله نشان می‌دهد که این نماینده استان نسبت به قوانین مسابقات و چگونگی تلاوت شناخت ندارد، اگر شناخت داشت که آیه را تکرار نمی‌کرد یا موارد دیگر در بخش صوت و لحن و تجوید که باید توسط اساتیدی که داور مسابقات قرآن اوقاف در مرکز یا استان‌های برجسته در عرصه قرائت قرآن هستند، آموزش‌های لازم به متسابقان ارائه شود و لازم است این اساتید به استان دعوت شده و از ظرفیت آنان برای آموزش متسابقان استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha