راهکارهایی برای ارتقای سطح قرآنیان در استان‌ها
کد خبر: 4037770
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
شاه‌میوه تبیین کرد:

راهکارهایی برای ارتقای سطح قرآنیان در استان‌ها

داور مسابقات بین‌المللی قرآن آسیب‌شناسی علل عدم دستیابی به رتبه‌های برتر توسط برخی از استان‌ها در مسابقات سراسری قرآن پرداخت و راهکارهایی را برای ارتقای قرا و حفاظ استان‌ها مطرح کرد.

غلامرضا شاه میوه، داور مسابقات بین المللی قرآنغلامرضا شاه میوه، داور مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به آسیب‌شناسی علل عدم دستیابی به رتبه‌های برتر توسط برخی از استان‌ها در مسابقات سراسری قرآن پرداخت و گفت: این مسئله دلایل مختلفی دارد. اولین دلیل آن به سطح آموزشی که در آن شهر یا استان وجود دارد و تعداد جلسات تخصصی قرآن در آن استان برمی‌گردد که هر چه بیشتر باشد، سطح تخصصی و فنی تلاوت در آن استان بالاتر است.

وی افزود: در بعضی از استان‌ها متأسفانه تعداد جلسات قرآن بسیار کم است یا تعداد مؤسساتی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اندک است و طبیعتا این موضوع تأثیر می‌گذارد در اینکه سطح عمومی تلاوت و حفظ در این استان‌ها پایین باشد.

شاه‌میوه بیان کرد: یک رکن این قضیه هم بحث اساتید است؛ بعضی از اساتید در تعدادی از شهرستان‌ها و استان‌ها علی‌رغم اینکه توانمندی‌های خوبی دارند اما زیاد دنبال آموزش نیستند و جلساتی را برقرار نمی‌کنند که دانش و تخصص خود را به دیگران انتقال دهند ولی در بعضی از استان‌ها مشاهده می‌کنیم که این جلسات بسیار زیاد است و تعداد اساتیدی که در این زمینه دلسوز و فعال هستند بیشتر است.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن، موضوع دیگر را انگیزه و عوامل انگیزشی که روی افراد تأثیر می‌گذارد، دانست و گفت: وقتی در استانی یک نفر به یک رتبه کشوری یا بین‌المللی دست پیدا می‌کند، طبیعتا این در سایر افراد و جوانانی که در آن استان هستند ایجاد انگیزه می‌کند و نیاز است که یک نفر به عنوان طلایه‌دار یک عنوانی را در مسابقات کسب کند تا بقیه وارد این عرصه شوند، همان‌طور که در یکی، دو دهه گذشته در بعضی از استان‌ها مثل استان یزد به محض اینکه یک نفر از آن استان توانست رتبه‌ای را در سطح کشور کسب کند بقیه هم توانستند رتبه‌های خوبی کسب کنند.

وی با تأکید بر اینکه عامل سطح آموزش و عوامل انگیزشی بسیار کمک می‌کند، اظهار کرد: در بعضی از استان‌ها مسئولان و مدیران قرآنی دلسوزی هستند که این انگیزه‌ها را با برگزاری جشنواره و مسابقات داخل استان و هدایا و جوایزی که برای افراد در نظر می‌گیرند، ایجاد می‌کنند که این‌ها می‌تواند به بالاتر رفتن انگیزه بسیار کمک کند.

شاه‌میوه ادامه داد: علاوه بر این، امروزه با توجه به فضای مجازی و امکانات زیادی که در آن فراهم است برای استفاده از اساتیدی که ممکن است در برخی از استا‌ن‌ها در دسترس نباشند اما از طریق فضای مجازی کاملا قابل دسترسی هستند، خصوصا در این دو سالی که با کرونا مواجه بودیم امکان استفاده از اساتید در سطح کشور بسیار بیشتر شده است. اگر  برخی قرا و حافظان در بعضی از شهرستان‌ها دارای صدای خوبی هستند اما از این امکان استفاده نمی‌کنند این دیگر به خودشان بر می‌گردد که چرا استفاده نمی‌کنند.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن اضافه کرد: همچنین اکنون تعداد منابع آموزشی نسبت به ۲۰ سال قبل افزایش پیدا کرده و افراد می‌توانند با استفاده از این منابع آموزشی حتی یک مقدار خودشان در حقیقت سطح فنی خود را بالا ببرند، بسیاری از شهرستان‌ها که امکان استفاده از اساتید به نام کشور را ندارند می‌توانند  از این منابع آموزشی استفاده کنند و سطح خودشان را ارتقا ببخشند.

وی اظهار کرد: بعضی از مؤسسات و مدیران قرآنی در بعضی از استان‌ها نسبت به عناصر جامعه قرآنی و نوجوانانی که اکنون می‌توانند از طریق برگزاری مسابقات حداقل جذب قرآن شوند، مقداری بی‌توجه و بی‌تفاوت هستند. به طور مثال استانی مثل استان البرز، مسابقات بین‌المللی فراز خوانی گذاشته است که بسیاری از نوجوانان این استان و حتی از سطح کشور در این مسابقات شرکت کردند یا چند سال پیش استان کرمان در شهر سیرجان یک همچین مسابقاتی برگزار شد و تعداد زیادی از افراد شرکت کردند، بنابراین معتقد هستم اگر مسئولان قرآنی استان‌ها مقداری در میدان بیایند و با جذب سرمایه از ادارات و ارگان‌های ذیربط ترتیب چنین برنامه‌ها و جشنواره‌ها و مسابقاتی را دهند این در جوان‌ها انگیزه ایجاد می‌کند که وارد این عرصه شوند؛ وقتی که این برنامه‌ها نیست کسی هم حضور پیدا نمی‌کند.

 شاه‌میوه بیان اینکه بعد از مسابقات، مرحله دوم آموزش‌ها است، تصریح کرد: باید برای کسی که استعداد دارد و از طریق این مسابقات جذب می‌شود برنامه‌ریزی آموزشی کنند. اکنون نخبه‌گیری در سطح کشور بسیار زیاد شده است و مراکز مختلف نوجوانان خوش صدا را جذب می‌کنند و برای آن‌ها دوره‌های آموزشی می‌گذارند و تحت تکفل قرارشان می‌دهند و برنامه‌های سفر به عتبات عالیات و جاهای مختلف برای آن‌ها می‌گذارند که هم جنبه تفریحی دارد و هم آنجا به آن‌ها آموزش می‌دهند که این‌ها بسیار تأثیرگذار است، بنابراین فکر می‌کنم علت اینکه بعضی از استان‌ها در مسابقات رتبه نمی‌آورند به زیرساخت‌های اولیه بر می گردد و همین موضوعاتی که اشاره شد.

شاه‌میوه، به یکی از عوامل دیگر اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل می‌تواند این باشد که کمتر از اساتید دعوت می‌شود تا در استان‌ها دوره برگزار کنند. اکنون بعضی از استان‌ها مرتب دارند اساتید بنام کشور دعوت می‌کنند و دوره‌هایی را ترتیب می‌دهند و قاریان آن استان با شرکت در آن سطح خودشان را بالا می‌برند و اشکالاتشان را بر طرف می‌کنند و بعد در مسابقات هم رتبه می‌آورند. قبلا در مسابقات فقط استان‌های خراسان رضوی و تهران معمولا جز رتبه‌ها بودند اکنون می‌بینیم از گیلان، خوزستان، آذربایجان شرقی، یزد، زنجان و استان‌های دیگر در مسابقات شرکت می‌کنند و مطرح می‌شوند و رتبه می‌آورند که  به این دلیل است که اساتید را در این سال‌ها دعوت کردند و برای قاری‌ها دوره گذاشتند، منتها این کار یک متولی می‌خواهد یک مؤسسه یا مرکز قرآنی که در آن استان فعال است از جمله اوقاف، سازمان تبلیغات و مؤسسات مطرحی که در آن استان هستند باید در صحنه بیایند و امکانات را برای اینکه اساتید در آن استان حضور پیدا کرده، فراهم کنند و سطح قاریان و حافظان خود را بالا ببرند که در مسابقات هم نتیجه‌اش را بگیرند.

انتهای پیام
captcha