بررسی علل نتایج ضعیف فارس در مسابقات سراسری قرآن/ مراکز قرآنی تقویت شود
کد خبر: 4023840
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
ظفرآبادی تشریح کرد؛

بررسی علل نتایج ضعیف فارس در مسابقات سراسری قرآن/ مراکز قرآنی تقویت شود

داور مسابقات قرآن کریم با اشاره به عدم دستیابی به رتبه‌های برگزیده توسط متسابقان استان فارس در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن به تبیین برخی از علل و عوامل آن پرداخت.

علی اکبر ظفرآبادی، داور مسابقات قرآنعلی‌اکبر ظفرآبادی، داور مسابقات قرآن و پیشکسوت قرآنی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به عدم دستیابی به رتبه‌های برگزیده توسط متسابقان استان فارس در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن به تبیین آسیب‌شناسی در این زمینه پرداخت و گفت: عوامل مختلفی می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

وی افزود: خود فرد اگر تمرین روزانه و هفتگی کمی داشته باشد، شرایط قرآنی شهر، نبود منابع علمی قرآنی که کار قرائت را تقویت کند و شاید در دسترس افراد نباشد، از جمله این عوامل هستند.

ظفرآبادی با تصریح اینکه عدم انسجام  جامعه قرآنی در سطح شهر و استان و عدم حمایت مسئولان از دیگر علل است، افزود: در شهرهایی مثل تهران و مشهد که تقریباً در کارهای قرآنی سرآمد هستند، مسئولان مردمی و شهری از جامعه قرآنی حمایت مادی و معنوی می‌کنند ولی در شیراز با وجود استعداد ها و صداهای بسیار خوب این‌گونه حمایتی مشاهده نمی‌شود و یا کم پیدا می‌شود.

این داور مسابقات قرآن، شیوع بیماری کرونا را یکی دیگر از عوامل دانست و گفت: شیوع کرونا در این دو سال اخیر باعث شده جلسات حضوری برگزار نشود در صورتی که برگزاری حضوری جلسات قرآن باعث تقویت آموزش‌های قرآن می‌شد اما مجازی بودن آن باعث اشکال می‌شود.‌

وی با اشاره به تبلیغاتی که در زمینه‌های مختلف در رسانه‌ها انجام می‌شود، گفت: در زمینه ورزش در رسانه چندین روزنامه و مجله ورزشی داریم و در رسانه ملی خبرهای ورزشی در اکثر کانال‌ها دیده می‌شود ولی خبرهای قرآنی کم دیده می‌شود و فقط یک شبکه رادیو تلاوت و یک سیمای قرآن داریم و چیز دیگری نداریم و بسیار کم در زمینه آموزش‌ها برنامه دارند.

ظفرآبادی با تأکید بر اینکه دولت باید بودجه قرآنی را زیاد و مراکز قرآنی را تقویت کند، گفت: برگزاری مسابقات در سازمان‌ها، ارگان‌ها، ادارات و محافل مذهبی مثل مساجد و حسینیه‌ها و... نیاز به بودجه دارد؛ در دو سال پیش در زمان دولت قبلی، بودجه مسابقات قرآنی در کشور یک چهارم شد و وقتی بودجه کم شود در نتیجه برگزاری مسابقات و کلاس‌های آموزشی کمتر می‌شود و تعداد شرکت‌کننده‌ها نیز کم می‌شود در صورتی که اگر حمایت‌ها تقویت شود، کار قرآنی رشد می‌کند در غیر این صورت افت می‌کند.

وی با یادآوری اینکه اهمیتی که آموزش و پرورش در دهه‌های گذشته برای مسابقات، محافل و کلاس‌های قرآن قائل می‌شد در سال‌های اخیر کم شده است، افزود: مسابقات آموزش و پرورش محدودتر شده و در مسابقات به شهرستان‌ها، مدارس و نواحی، آمار شرکت‌کننده محدوتری می‌دهند و حتی احتمالاً از تهران نیز به استان‌ها آمار کمتر می‌دهند و در نتیجه این کار، تبلیغات کمتر می‌شود و مسابقات  کمتری برگزار می‌شود در نتیجه رونق محافل قرآنی کمتر می‌شود.

این پیشکسوت قرآنی فارس با بیان اینکه مسئولان استانی در استان‌های دیگر مثل تهران و اصفهان و خوزستان و...  به کارهای قرآنی اهمیت می‌دهند ولی در استان فارس کم اهمیت داده می‌شود و این باید ریشه‌یابی شود، اظهار کرد: از استاندار و امام‌جمعه گله داریم؛ استاندارها و امام‌جمعه‌های ما در این چند دهه که بودند، کمتر دیدگاه قرآنی داشتند، امام‌جمعه‌ها در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند و در سازمان‌های قرآنی، برنامه‌های مجامع قرآنی حتی در استان‌هایی مثل کرمان و خراسان جنوبی نسبت به استان فارس بسیار قوی‌تر است.

ظفرآبادی با تصریح اینکه استان فارس سبقه چندین دهه دارد و تا دهه هفتاد و هشتاد بیشترین منتخبان کشوری را در بخش فرهنگی در مسابقات کشوری هر سال داشت، بیان کرد: اساتیدی در شهر شیراز بودند و کار می‌کردند اما بعضی از اساتید بسیار فعال به خاطر دیدگاه‌های سیاسی کنار گذاشته شدند و این یکی از عوامل است.

وی در پایان اظهار کرد: تقدیری که از قرآنیان در استان‌های دیگر می‌شود در استان فارس نمی‌شود و کسی در این فضا کار نمی‌کند، وقتی اینگونه است بقیه هم به جای اینکه فعالیت کنند به حاشیه می‌روند و حتی بعضی‌ها به کارهای دیگر مشغول می‌شوند.

انتهای پیام
captcha