آسیب‌شناسی حضور ناموفق برخی استان‌ها در مسابقات قرآن/ لیگ قرآنی تشکیل دهیم
کد خبر: 4024154
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
حنیفی تبیین کرد؛

آسیب‌شناسی حضور ناموفق برخی استان‌ها در مسابقات قرآن/ لیگ قرآنی تشکیل دهیم

داور مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به حضور ناموفق برخی از استان‌ها در مسابقات سراسری قرآن، به آسیب‌شناسی در این رابطه پرداخت و گفت: استان‌ها باید تیم قرآنی داشته باشند و مسابقات مختلف بین نهادها و ارگان‌های مختلف به صورت لیگ برگزار شود.

علی‌اکبر حنیفی، داور مسابقات بین‌المللی قرآنعلی‌اکبر حنیفی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به علل عدم دستیابی به رتبه‌های برتر توسط برخی استان‌ها از جمله فارس به آسیب‌شناسی در این زمینه پرداخت و گفت: مشکل اساسی به چند عامل برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در گذشته مسابقات منطقه‌ای برگزار می‌شد و هدف آن کنترل همین مسئله بود، افزود: قبلاً چنین مشکلی پیش آمده بود که استان‌های برتر آن موقع تهران و مشهد بودند و سایر استان‌ها تقریباً در مسابقات نمره‌ای نمی‌آورند و برای رفع این مشکل، بین مسابقه استانی و سراسری، مسابقات منطقه‌ای را برگزار کردند که هر چهار، پنج استان در یک منطقه جمع می‌شدند و مسابقه‌ای قبل از مسابقات سراسری برگزار می‌شد.

حنیفی با تصریح اینکه تا 9 سال پیش این مسابقات منطقه‌ای برقرار بود، افزود: از هر منطقه‌ای 3 نفر به مسابقات سراسری می‌آمد و اگر مثلاً هفت منطقه بود، 21 نفر به مسابقات سراسری می‌آمدند بنابراین در هر منطقه شرکت‌کننده‌ها از استان‌های مختلف انتخاب می‌شدند و در نتیجه حضور گروه استان‌های برتر در مسابقات سراسری کمی محدودتر می‌شد و سایر استان‌ها در مسابقات سراسری بیشتر سهمیه می‌آوردند.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه این مسابقات تبدیل به یک رقابت در منطقه‌ها شده بود، گفت: هر استان سعی می‌کرد از استان‌های دیگر جلو بیفتد که بتواند خود را به مسابقات سراسری برساند و تعداد زیادی از استان‌ها مقام می‌آوردند و در سال  ۹۲ و یا ۹۱ که آخرین مسابقه منطقه‌ای برگزار شد، دوباره ورق برگشت. علت اینکه به استان‌های دیگر به رتبه‌های برتر نمی‌رسد توزیع نابرابر و نامناسب است و مشکل این است کارهایی که کارشناسی شده یک دفعه یک غیر کارشناس می‌آید بهم می‌ریزد و در نتیجه این اتفاقات می‌افتد.

وی با تصریح اینکه علت دیگر این است که در مشهد و تهران چون مرکز و پایتخت است، مسابقات سراسری متعددی مثل مسابقات نیروی هوایی، ارتش، آموزش و پرورش، وزارت دارایی و ... به صورت سراسری برگزار می‌شود، گفت: ۱۵ الی ۱۶ مسابقه سراسری هر سال در تهران در مراحل مختلف برگزار می‌شود و در مشهد هم کمی کمتر ولی برگزار می‌شود و طبیعتاً همین افرادی که اینجا در مسابقات سراسری شرکت می‌کنند در مسابقات دیگر هم شرکت می‌کنند.

حنیفی با اشاره به تعدد بالای مسابقات، کلاس‌ها و اساتید برتر در تهران و شرکت آن‌ها در این جلسات و مسابقات مختلف اظهار کرد: حضور آن‌ها در جلسات و محافل و مسابقات گسترده است و این کمک می‌کند که همیشه به روز باشند، ضمناً در بعضی استان‌ها به خصوص در تهران چون جلسات متعدد اداری در سطح بالا تشکیل می‌شود و ابتدای آن قراء قرآن می‌خوانند لذا دائماً مشغول هستند ولی در شهرستان‌ها متأسفانه به این شکل نیست.

این داور بین‌المللی قرآن با پیشنهاد اینکه مسابقات تیمی و گروهی برگزار شود، گفت: استان‌ها باید تیم قرآنی داشته باشند و تیم باید سرپرست و مربی داشته باشد و به آن‌ها بودجه دهند و کل مجموعه قرآنی باید مثل تیم عمل کنند و مربی در کنار افرادی که می‌خواهند در مسابقات شرکت کنند حضور داشته باشد. باید جلسات مختلف آموزشی و همچنین مسابقات مختلف بین نهادها و ارگان‌های مختلف استان به صورت لیگ برگزار شود و به تیم‌ها نمره دهند که در نتیجه این کار استان‌ها رشد می‌کنند.

انتهای پیام
captcha