شهیدی که در جنگ سخت و نرم اسطوره شد
کد خبر: 4018900
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
همگام با شهدای فارس / 41

شهیدی که در جنگ سخت و نرم اسطوره شد

شهید عبدالرسول استوار محمودآبادی، یکی از شهدای شاخص مدافع حرم استان فارس است که هم در دوران پیش از انقلاب، هم دفاع مقدس و هم دفاع از حرم حماسه‎‌های بسیاری آفرید البته او در عرصه‌های فرهنگی کشور هم نقش‌های خوبی ایفا کرد.

شهید عبدالرسول استوار محمودآبادی، شهید مدافع حرمدر طی بیش از یک سال گذشته در روزهای دوشنبه، با شهدای مجموعه سلامت فارس در طول سال‌های دفاع مقدس که در کنار خدمات پشتیبانی در جبهه‌های حق علیه باطل و خدمت به رزمندگان غیور میهن در بهداری‌ها و بیمارستان‌های صحرایی، شهدای گرانقدری را به این انقلاب تقدیم کرده‌اند، آشنا شدیم و این بخش با معرفی شهدای استان فارس ادامه یافت. همچنین در ادامه با شهدای مدافع سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در روزهای بحران کرونا، با از جان گذشتگی در سنگر سلامت، برای حیات بیماران جنگیدند، آشنا شدیم و ۹ شهید مدافع سلامت دانشگاه را در این بخش معرفی کردیم. در ادامه با شهدای مدافع حرم آشنا می‌شویم که مطلب امروز بخش همراه با شهدا به شهید «عبدالرسول استوار»، از شهدای مدافع حرم استان فارس اختصاص دارد.

شهید عبدالرسول استوار

تاریخ و محل شهادت: ۱۵/۹/۱۳۹۹

شهید سرلشکر رسول استوار متولد شهر کوار و بزرگ شده شهر شیراز بود. او از شاگردان و نزدیکان شهید محراب آیت‌الله دستغیب(ره) و از جوانان انقلابی شیراز بود.

وی از ابتدای جوانی با شروع دفاع مقدس عازم جبهه‌های غرب و جنوب شد و در لشکر ۱۹ فجر و تیپ مستقل ۳۵ امام حسن(ع) به عنوان فرمانده گردان، مسئول اطلاعات و عملیات لشکر، فرمانده تیپ مستقل به دفاع از کشور پرداخت و بارها مجروح و مصدوم شیمیایی شد. مسئولیت آموزش و اطلاعات نیروی زمینی سپاه، مؤسس نیروی ویژه صابرین سپاه، فرماندهی قرارگاه مدینه منوره در جنوب کشور و فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در شمال غرب کشور از جمله عرصه‌های خدمت همرزم سردار سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس بود. او همزمان در کنار فرماندهی و مسئولیت‌هایش در سپاه، تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته جغرافیای نظامی، در دانشگاه امام حسین(ع) به پایان رساند.

پس از آن در عرصه‌های فرهنگی کشور مسئولیت مدارس سپاه را عهده‌دار شد، مسئولیت پیاده‌سازی الگوی طرح تحول و سند چشم‌انداز نظام آموزشی مدارس کشور به او واگذار شد. در سال‌های آخر عمر پربرکت خود مسئولیت موسسه راهیان کوثر را در کشور بر عهده گرفت و پژوهش‌هایی را در داخل و خارج از کشور در زمینه مسایل آموزشی انجام داد که حاصل این پژوهش‌ها کتابی با عنوان «معلم» است که راهنمای تدریس معلمان در موضوعات آموزشی قرار گرفت.

وی در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ به صورت مداوم و مقطعی در سوریه حضور داشت و در دفاع از حریم اهل بیت(ع) در مقابل گروه‌های تکفیری، دوشادوش سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی در سوریه و عراق مجاهدت کرد.

شهید استوار در سوریه فرمانده یگان‌های دفاع وطنی و مسئول کمیته بازسازی ارتش سوریه بود و ستاد بازسازی ارتش سوریه را ایجاد کرد تا فعالیت‌های مستشاری ایران در سوریه را به کمترین میزان برساند. شاخص‌ترین عملیات‌های او در نبل الزهرا و چندین منطقه از اطراف حلب بود که به خاطر طراحی و فرماندهی عملیات، این مناطق به سرعت آزاد شد.

سردار استوار اواخر تابستان ۱۳۹۹ در مأموریت اخیر و مستشاری خود در کشور عراق به کرونا مبتلا شد و به ایران بازگشت و به دلیل مصدومیت شیمیایی دوران دفاع مقدس، با شدت یافتن بیماری در بیمارستان بقیةالله(عج) بستری شد. سرانجام پس از تحمل دردهای فراوان نتوانست در برابر بیماری مقابله کند به کما رفت و بعد از ۷۵ روز در حالت اغما، مصادف با چنین روزی در سال ۱۳۹۹ به شهادت رسید و به یارانش پیوست.

خاطره شهید از زبان فرزندش:

- مادرم همیشه پدر را همراهی می‌کرد و هیچ زمانی یادم نمی‌آید که مخالف فعالیت‌های پدر باشد. در برهه‌ای از زمان به خاطر مأموریت‌های پدر، غربت و دوری از خانواده‌اش را چشیده بود؛ اما همیشه یاریگر پدر بود. پدرم همیشه می گفت: یکی از نعمت‌های بزرگی که خداوند به من عطا کرده، حضور مادرتان در زندگی‌ام بوده است.

- این تصور که عده‌ای می‌گویند نظامی‌ها از روحیه‌های سخت و تندی برخوردار هستند، اشتباه است. من خودم به شخصه پدر را همیشه به چشم رفیق می‌دیدم. البته احترام و ارزش‌ها در کنار صمیمیت بین ما حفظ می‌شد. این صمیمیت منحصر به رابطه من و برادرهایم با پدر نبود؛ بلکه او با تمام جوان‌های فامیل همین ارتباط را داشت.

- همیشه با پدر که به گلزار شهدای شیراز می‌رفتیم پدر به نقطه‌ای اشاره می‌کرد که خالی بود و می‌گفت: «اینجا را برای من خالی گذاشتند و برای من است». پس از شهادت از مسئول سپاه شیراز خواستیم که آن نقطه را برای پدر در نظر بگیرند. آن‌ها تعجب کرده بودند و نمی‌دانستند کجاست! پس از بررسی متوجه شدند پدر همیشه به ردیفی اشاره کرده است که چند شهید گمنام در آنجا دفن هستند و این نکته را ما دقت نکرده بودیم. آن قطعه دور از قطعه فرماندهان بود و پدر با این انتخابش نشان داد که مثل همیشه خود را در جایگاه سرباز دیده است.

شهید از زبان همرزمش:

- عبدالرسول گویا با پیامی آمده بود که باید پیام‌رسان انقلابی باشد که اقصی نقاط عالم را به مانند انفجار نور در نور دید و با رشد و نمو انقلاب اسلامی رشد کرد. حاج رسول در زمان جنگ به سرعت مسئولیت‌های کلیدی و سخت را پیمود، گویا خداوند او را برای آزمون‌های سخت در سوریه و لبنان آبدیده می کرد. روزها و شب‌ها کمتر دیده می‌شد که رسول به مرخصی برود و تمام زندگیش وقف دفاع مقدس بود.

- شهید استوار همواره در طراحی‌های دفاعی برای حفظ کیان جمهوری اسلامی در فرماندهی قرارگاه مدینه و فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نقش اول را داشت. ای کاش می‌شد ابتکارات و نوآوری‌های او را در عراق و سوریه و لبنان بیان کرد. مردی چند بعدی، نظامی فوق‌العاده اطلاعاتی و عملیاتی و در عین حال فرهنگی که امور مدارس ویژه را طراحی می‌کرد و در عین حال بسیار لطیف و پاکدل که با شنیدن نام اهل بیت(ع) به ویژه امام حسن(ع) مظلوم همه وجودش را می‌لرزاند .

- رفیق شفیق سردار دل‌ها، شهید سلیمانی قهرمان بود و بی‌اغراق فرمانده عملیات آزادسازی نبل و الزهرا بود و قطعاً راه و رسم و منش او را در امتداد مکتب سلیمانی باید به جرئت مکتب حاج رسول نامید.

انتهای پیام
captcha