فعالیت‌های دولت پیوست فرهنگی ـ قرآنی داشته باشد
کد خبر: 3993376
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
انتظار فعالان قرآنی از دولت جدید / ۱۸

فعالیت‌های دولت پیوست فرهنگی ـ قرآنی داشته باشد

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با اشاره به فعالیت دولت جدید گفت: از دولت سیزدهم درخواست می‌کنم هر برنامه‌ای که قرار است در هر وزارتخانه‌ای اجرایی شود یک پیوست فرهنگی ـ قرآنی داشته باشد.

زینب روستایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به روی کارآمدن دولت جدید گفت: یکسری نکات و انتظارات از سوی جامعه قرآنی از دولت جدید انتظار می‌رود که خوب است بدان‌ها توجه شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند مشکل اصلی مسلمانان دنیا، دوری از قرآن است، افزود: اینکه صرفاً قرآن را با صوت زیبا بخوانیم و تجوید آن را رعایت کنیم، در حقیقت این نیست که قرآن را در متن زندگی خود وارد کرده‌ایم بلکه آن چیزی که اصل و اساس است آن است که معارف قرآنی را وارد زندگی کنیم.

روستایی با بیان اینکه در این حوزه یکسری انتظاراتی از دولت سیزدهم می‌رود، گفت: از دولت جدید انتظار می‌رود که به این نکته اساسی که مشکل اصلی مسلمانان دوری از قرآن توجه ویژه داشته باشند یعنی بدانند که کلید همه مشکلات و راه حل آن‌ها را باید در توسعه فرهنگ قرآنی و دینی پیدا کنند.


بیشتر بخوانید:


رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز ادامه داد: اگر به سمت قرآن و ترویج آموزه‌های آن حرکت کنیم و نگاهمان این باشد که فرهنگ قرآنی در جامعه نمود پیدا کند، مسلماً مشکلات دیگر جامعه ما در پرتو این فرهنگ غنی حل خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که در این حوزه قانون کم نداریم، منشور توسعه فرهنگ قرآنی را یادآور شد و افزود: این منشور در سال 88 در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان به تصویب رسید، یک برنامه جامع و کامل است که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم با جدیت برای اجرای این منشور ورود پیدا کنند و اهتمامشان اجرای همین برنامه باشد. درست است که کارهای پراکنده و فعالیت‌های متنوعی در ادارات مختلف انجام می‌شود اما اگر چارچوب کار مشخص باشد، می‌توانیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم یعنی باید بررسی کنیم که کدام یک از ادارات متولی می‌توانند بخشی از این برنامه را عملیاتی و اجرایی کنیم و این قضیه باید قابل توجه و تأمل باشد.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز تصریح کرد: نکته دیگر که از مدت‌ها پیش درباره آن مطالبی مطرح شده است، آن است که تمام برنامه‌ها دارای پیوست فرهنگی داشته باشند. از دولت سیزدهم درخواست می‌کنم هر برنامه‌ای که قرار است در هر وزارتخانه‌ای اجرایی شود یک پیوست فرهنگی ـ قرآنی داشته باشند یعنی پیوستی مبتنی بر اصول و معارف قرآنی. یقیناً وقتی با این رویکرد برنامه‌ها را تنظیم کنیم، قرآن وارد متن زندگی مردم خواهد شد و آن چیزی که دغدغه همه است مخصوصاً در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بارها مورد تأکید قرار گرفته است آن سبک زندگی، دینی و قرآنی خواهد شد.

روستایی یادآور شد: فعالیت‌هایی که نهادهای مختلف متولی آن هستند که بتوان از آن‌ها به عنوان فعالیت قرآنی نام برد، همگی فعالیت‌های مربوط به ظواهر قرآن مثل آموزش تجوید، قرائت، صوت و لحن، حفظ نیست بلکه در حوزه معارف قرآن باید نگاه‌ها را معطوف کنیم و با جدیت به این حوزه ورود شود.

وی در ادامه به فعالیت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این دانشگاه به‌عنوان تنها دانشگاه تخصصی در کشور در حوزه علوم و معارف قرآن کریم می‌تواند در این حوزه گام مؤثری را در حمایت از برنامه‌های دولت بردارد.

روستایی در پایان با اشاره به انتظارات دیگر فعالان قرآنی از دولت جدید گفت: تمام آن مسائلی که بزرگواران در بحث حمایت از فعالان قرآنی و بودجه‌هایی که در نهادهای مختلف تزریق می‌شود، پرهیز از موازی‌کاری‌ها و غیره دارند، اگر قرار باشد نهادی بتواند متولی و هماهنگ‌کننده رفع این مشکلات باشد، شاید دانشگاه علوم و معارف قرآن بتواند در این حوزه کمک حال دولت باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha