هدف از برگزاری مسابقات قرآن ارائه گزارش کار نباشد
کد خبر: 4011506
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
انتظار فعالان قرآنی از دولت جدید/ ۲۶

هدف از برگزاری مسابقات قرآن ارائه گزارش کار نباشد

پیشکسوت و داور مسابقات قرآن با بیان اینکه متأسفانه امروزه سازمان‌ها و نهادهای مختلف مسابقات قرآن را بیشتر برای ارائه گزارش کار برگزار می‌کنند، گفت: مسابقات باید محلی برای جذب افراد به مفاهیم قرآنی باشد.

صدیقه شب خیز، مسابقات قرآن صدیقه شب‌خیز، پیشکسوت و داور مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به وضعیت مسابقات قرآن اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروزه سازمان‌ها و نهادهای مختلف مسابقات قرآن را بیشتر برای ارائه بیلان کاری برگزار می‌کنند نه برای جذب افراد به قرآن یا حتی استعدادیابی و آموزش به آن‌ها و به صورت پایه‌ای در مسابقات قرآن کار نمی‌شود.

وی بیان کرد: گاهی اوقات به عنوان داور اشکالات متسابقان را به آنان می‌گویم که بسیار خوشحال می‌شوند تا یاد بگیرند و بتوانند پیشرفت کنند اما برخی اوقات مسئولان مسابقات آن‌قدر می‌گویند وقت تنگ است و فقط مسابقه بگیریم و به متسابق حرفی نزنیم که این کار غلط است و باید مسابقات قرآن همراه با آموزش باشد در غیر این صورت متسابقان همچنان اشتباهات خود را ادامه می‌دهد.

شب‌خیز ادامه داد: حتی می‌توان متسابقان را در طول سال شناسایی کرده و برای آنان کلاس آموزشی برگزار کرد اما این کار را نمی‌کنند و تنها می‌خواهند دستورالعملی که ابلاغ شده را اجرایی کند.

این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه امروزه حتی اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن در دستگاه‌های مختلف هم بسیار ضعیف است و عمدتاً افراد متوجه برگزاری مسابقات قرآن نمی‌شوند، گفت: در بسیاری از ادارات مسئولان فقط به دنبال برگزاری مسابقات قرآن برای ارائه بیلان کاری هستند و به دنبال نتیجه نیستند و این خوب نیست.


بیشتر بخوانید:


وی با تأکید بر اینکه مسابقات قرآن باید محلی برای جذب افراد باشد، گفت: گاهی اوقات دیده شده است که در مسابقات برخی با یک متسابقان بد صحبت کرده‌اند و این باعث شده که طرف کلاً از فعالیت‌های قرآنی زده شود و این اصلا خوب نیست و باید این رویه‌ها را تغییر داد.

شب‌خیز در ادامه سخنان خود با انتقاد از اینکه متأسفانه مدت‌هاست که دیگر به فعالیت‌های قرآنی از سوی مسئولان اقبالی نمی‌شود، گفت: سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها بستگی به قرآن دارد و اگر عامل به آموزه‌های آن نباشیم، قطعاً ضرر خواهیم کرد. متأسفانه این قضیه غفلت از قرآن حتی در سطح خانواده‌ها هم بعضاً مشاهده می‌شود. پیش از شیوع کرونا خانواده‌ها عمدتاً تب و تاب شرکت فرزندانشان در انواع المپیادها و کلاس‌های زبان داشتند و کمتر به قرآن توجه می‌کردند در صورتی که جامعه اسلامی نباید اینگونه باشد.

وی از عدم انسجام جامعه قرآنی در سطح شیراز و استان فارس انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در شیراز مجموعه‌ای نیست که به این مسائل رسیدگی کند و هیچ مجمعی برای قرآنیان نیست. البته بارها اساتید قرآنی مجمع برگزار کردند اما آنقدر اختلاف نظرها بالاست که این مجامع تعطیل شدند.

این پیشکسوت قرآنی استان فارس با بیان اینکه تاکنون یک کار گروهی قرآن میان جامعه قرآنی در شیراز انجام نشده است، گفت: البته چندین بار بانی این کارها مشخص شده و جلساتی هم برگزار شده است اما در نهایت این کارها رها شده‌اند در صورتی که در نقاط دیگر کشورمان این‌گونه نیست و کلاس‌ها و محافل قرآنی به صورت مرتب برگزار شده و در آنها تمهیداتی اعم از تشویق و تفریح در نظر گرفته می‌شود تا بچه‌ها جذب قرآن شوند.

جامعه قرآنی فارس همبستگی داشته باشند

وی با تأکید بر اینکه باید جامعه قرآنی شیراز و استان فارس با یکدیگر همبستگی داشته باشند تا بتوانند خانواده‌ها را جذب قرآن کنند، گفت: متأسفانه مشکلات و فسادها و رانت‌ها و اختلاس‌هایی که مخصوصاً از سوی مسئولان انجام شده است و باعث گسترش فقر در جامعه شده باعث شده که مردم از بسیاری از مسائل دور شوند لذا باید با برنامه‌ریزی دقیق تلاش کرد تا خانواده‌ها را به سوی قرآن جذب کنیم.

شب‌خیز با بیان اینکه اساتید قرآنی می‌توانند به صورت شخصی با علاقه‌مندان به قرآن ارتباط داشته و حتی به آنان مشاوره دهند که البته در این زمینه اقداماتی هم انجام شده است اما کافی نیست، گفت: اتحاد میان جامعه قرآنی باید در تمام سطوح برقرار باشد البته در این میان نباید از نقش سازمان‌های اوقاف، تبلیغات اسلامی و ارشاد غافل بود زیرا دستشان برای انجام بسیاری از کارها باز است.

این داور مسابقات قرآن با تصریح اینکه حتی تعداد کلاس‌های آموزشی قرآن هم کاهش یافته است و متأسفانه کرونا هم مزید بر علت شده است، گفت: اکنون افرادی که خیلی علاقه‌مند به آموزش قرآن هستند حتی درخواست برگزاری کلاس‌های خصوصی را می‌دهند در صورتی مبحثی مثل تجوید به صورت خصوصی نمی‌توان ارائه داد و باید حتماً حداقل یک جمع 10 الی 20 نفری باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: برای جذب مردم به سوی قرآن باید اول مسئولان رفتار خود را اصلاح کنند؛ این اختلاس‌ها و رانت‌خواری‌های مسئولان باعث دلسرد شدن مردم می‌شود پس برای اینکه بخواهیم جامعه‌ای را قرآنی کنیم باید اول رفتار خودمان را درست کنیم و به آیات قرآن عمل کنیم.

شب‌خیز در پاسخ به اینکه آیا از بیمه فعالان قرآنی استفاده کرده است، گفت: خیر هیچ‌گاه بیمه فعالان قرآنی نبوده است. از سال 70 که کلاس‌های قرآن را برگزار می‌کردم، مسائل مالی مطرح نبود و اینگونه نبود که جایی بخواهد از ما پشتیبانی مالی کند.

انتهای پیام
captcha