راهکارهایی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4018508
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
انتظار فعالان قرآنی از دولت جدید/ 29

راهکارهایی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی

یکی از پیشکسوتان قرآنی استان فارس به بیان راهکارهایی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی نظیر ارتقای کیفی اساتید و قاریان در سطح کشور با استفاده از اساتید مصری، کمک به جلسات قرآنی، برگزاری دوره‌های اختلاف قرائت، برگزاری مسابقات استعدادیابی، استفاده از بودجه‌های فرهنگی و شهرداری‌ها پرداخت.

ارتقای فعالیت‌های قرآنیمحمدمحسن یقطین، پیشکسوت قرآنی فارس و استاد دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به بیان انتظارات جامعه قرآنی از دولت جدید پرداخت و گفت: توقع اکثر مردم این است که وقتی لفظ انقلابی به‌کار برده می‌شود، توجه بیشتری به مسائل قرآنی و فرهنگ قرآنی شود.

وی افزود: در هر دولتی طبیعتاً تبلیغ می‌کنند که می‌خواهیم کارهای فرهنگی و قرآنی انجام دهیم اما در عمل می‌بینیم که قرآن مهجور است و توجهی به آن نمی‌شود.

یقطین با تأکید بر اینکه باید در زمینه ترویج و نشر قرآن کلاس‌هایی برگزار شود که جذابیت بیشتری برای قشر جوان داشته باشد، گفت: این اتفاق نمی‌افتد به جز اینکه امکانات بیشتری در اختیار اهل فن گذاشته شود. برای گسترش موارد قرآنی نیاز است که از لحاظ مالی کلاس‌ها تأمین شوند و قسمتی از مخارج کلاس‌های قرآنی مثل خرید جایزه، خرید جزوه‌ها و امکاناتی که یک جلسه قرآن احتیاج دارد، برآورده شود، اما هم‌اکنون تمام کلاس‌های قرآن قائم به خود اشخاص است و هیچ بودجه‌ای تا به حال  از دولت گرفته نشده است.


بیشتر بخوانید:


این فعال قرآنی با اشاره به ضرورت ارتقای کیفی اساتید و قاریان، گفت:  قاریان باید چه در سطح استان و چه در سطح کشوری ارتباط بیشتری با هم داشته باشند؛ در این زمینه باید دوره‌های خاصی برگزار شود و از افراد با تجربه و اساتید دیگر دعوت شود، البته نه اساتید شهر، چون اساتید استان فارس هم، هم رده اساتید کشور هستند و چیزهایی که تاکنون قرار بوده برای ارتقای از اساتید استانی بگیریم، گرفتیم؛ برای برگزاری این دوره‌ها می‌توان از اساتید مصری که زبانزد همه دنیا هستند، استفاده کرد.

وی با اشاره به نیاز به برگزاری کلاس‌هایی در بحث اختلاف قرائت، بیان کرد: برگزاری دوره برای بیشتر قاریان و اساتید، اکنون منحصر شده به اینکه بیشتر دوره شیوه پایه را برگزار کنند؛ اما در بحث اختلاف قرائت، کلاسی برگزار نمی‌شود تا از اساتید دعوت کنند تا آن را یاد بگیرند. در شیراز فقط چند نفر اختلاف قرائت را کار کرده‌اند و باید در این زمینه دوره‌های بیشتری برگزار شود‌.

یقطین بر اهمیت برگزاری مسابقات فصلی و استعدادیابی دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود: در این زمینه باید از پایه شروع کرد و پس از استعدادیابی با برگزاری دوره‌های مختلف با شیوه‌های تشویقی خاص، این دانش‌آموزان را حفظ کنیم‌؛ البته دیگران در این زمینه فعالیت کرده‌اند، اما چون جسته و گریخته بوده، نتیجه کامل را نداده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به خیل عظیم دانش‌آموزانی که در مقطع ابتدایی وارد این عرصه می‌شوند اما در دوره‌های راهنمایی و بالاتر از تعداد آن‌ها کم می‌شود، بر ضرورت حفظ آن‌ها تأکید کرد و افزود: در آموزش و پرورش که خیل عظیم جامعه را در اختیار دارد، در مقطع ابتدایی مسابقه و جشنواره‌هایی برگزار می‌شود و در سطح استان یا شهر حداقل، بالغ بر پنج، شش هزار دانش‌آموز با علاقه وارد این عرصه می‌شوند.

وی تصریح کرد: اما چون در مقطع ابتدایی، برنامه مدون برای دانش‌آموزان نداریم و تخصصی کار نمی‌شود و به‌دلیل کم‌توجهی، در دوره راهنمایی از تعداد آن‌ها کم می‌شود و این نیروهای بالقوه را که می‌شد در طی چند سال با برنامه‌ریزی منظم و تخصصی به جامعه قرآنی اضافه کرد و خود به‌عنوان مبلغ شروع به تبلیغ کنند را به راحتی از دست می‌دهیم؛ پس به یک برنامه‌ریزی مدون در این راستا نیاز است.

یقطین با مطرح کردن این سؤال که آیا شهرداری برای امور فرهنگی قرآنی بودجه دارد و ا‌گر بودجه دارد چرا به جامعه قرآن تزریق نشده است، بیان کرد: در تخصیص بودجه سالیانه نزدیک به شش هزار میلیارد هزینه شورای شهر بوده است و از این مبلغ، چیزی نزدیک به 10 درصد یعنی  نزدیک به 300 میلیارد‌ به امورات فرهنگی می‌رسد و از این مبلغ که به بخش‌های مختلف فرهنگی تخصیص داده می‌شود اگر فرض کنیم که حتی یک بیستم این هزینه هم به کارهای قرآنی برسد، شهرداری باید بالغ بر 15 میلیارد سالیانه برای بحث‌های فرهنگی قرآنی تخصیص بدهد، اما به جرئت می‌توان ‌گفت تا به حال دیده نشده است که شهرداری مبلغ میلیاردی برای کارهای قرآنی هزینه کند و خانه‌های قرآنی از آن استفاده کنند.

این پیشکسوت قرآنی فارس با اشاره به اهمیت اختصاص بودجه برای مسائل قرآنی، افزود: برای تأمین امکانات باید بدانیم که دولت بودجه خاصی را برای مسائل قرآنی به وزارت مختص خودش که وزارت ارشاد است، اختصاص داده یا نداده است که طبیعتا ما توقع داریم رئیس‌جمهورها بودجه‌ای برای این مسائل و تأمین امکانات تخصیص دهند و این بودجه با برنامه‌خواهی از اهل فن در سطح استان تقسیم شود.

وی در پایان با بیان اینکه حتی خود جامعه قرآن هم نمی‌دانند زیر مجموعه کجا هستند و سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد جدا کار می‌کند، گفت: یک متولی خاصی نیست که منضبط کاری انجام دهد و یکی از توقعات از دولت در راستای بهبود مسائل قرآنی این است که متولی مشخصی را معین کند تا از این آشفته بازار بیرون بیاییم و نتیجه مثبتی بگیریم.

انتهای پیام
captcha