نظرات جامعه قرآنی در حد حرف باقی نماند
کد خبر: 4017022
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
انتظار فعالان قرآنی از دولت جدید/ ۲۸

نظرات جامعه قرآنی در حد حرف باقی نماند

علی‌اکبر ظفرآبادی، از پیشکسوتان قرآنی استان فارس به تبیین انتظارات جامعه قرآنی از دولت جدید پرداخت و گفت: نهادهای متولی امور فرهنگی ماهانه جلساتی را با حضور اساتید، داوران، فعالان قرآنی پیشکسوت و مسئولان استانی برگزار کنند تا از نظرات جامعه قرآنی به صورت کاربردی استفاده شود و فقط در حد حرف باقی نماند.

جامعه قرآنی علی‌اکبر ظفرآبادی، داور مسابقات قرآن و یکی از پیشکسوتان قرآنی استان فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین انتظارات جامعه قرآنی از دولت جدید پرداخت و گفت: جامعه قرآنی به لحاظ سنی، تحصیلات و موقعیت اجتماعی طیف وسیع و گوناگونی دارد و نمی‌توان درباره تمام مشکلات آن‌ها صحبت کرد.

ظفرآبادی با اشاره به اینکه جامعه قرآنی تشکل منسجمی ندارد و صنفی نیست که بتوان به آن مراجعه کرد و محل کار ندارد، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در استان وجود دارد، پراکندگی جلسات و مجامع قرآنی و همگون نبودن آن است با وجود اینکه بسیاری از ادارات و سازمان‌ها و تشکل‌های مردمی کار قرآنی انجام می‌دهند ولی یک کار منسجم که باعث ایجاد نمود شود، وجود ندارد. در این زمینه پیشنهاد می‌شود نهادهایی که متولی امور فرهنگی هستند، ماهانه جلساتی را با حضور اساتید پیشکسوت، داورهای قدیمی و باتجربه، مدرس‌ها و فعالان قرآنی با تجربه و با حضور مسئولان استان برگزار کنند و از نظرات جامعه قرآنی به صورت کاربردی استفاده شود و فقط در حد حرف باقی نماند.

این پیشکسوت جامعه قرآنی با بیان اینکه باید به مسئله اشتغال و بیمه فعالان قرآنی رسیدگی شود، اظهار کرد: فعالان قرآنی و قاریانی هستند که نخبه کشوری هستند و مقام کشوری و تحصیلات عالیه دارند اما هنوز بیمه، شغل و آینده مشخص ندارند و این نیازمند پیگیری جدی است.

ظفرآبادی با اشاره به بی‌توجهی و کم‌توجهی مسئولان استان و شهر نسبت به جامعه قرآنی افزود: مسئولان وقتی نیاز به قاری و مدرس و یک جمع قرآنی دارند به سراغ جامعه قرآنی می‌آیند اما پس از آن اهمیتی به جامعه قرآنی نمی‌دهند.

وی در زمینه نبود محل مشخص برای دفن فعالان قرآنی بیان کرد: وقتی فردی از جامعه قرآن فوت می‌کند یک قطعه مشخص برای دفن در دارالرحمه وجود ندارند در صورتی که استانداری و بعضی از هیئت‌های مذهبی و مداح‌ها قطعه مشخص و مخصوص دارند.   

این فعال قرآنی با تصریح اینکه امکانات مادی و معنوی وجود دارد که به جاهای مختلف تعلق می‌گیرد ولی به جامعه قرآنی تعلق نمی‌گیرد، افزود: انتظار می‌رود کسانی که سابقه چند دهه تدریس و نشر در زمینه قرآن دارند، توسط متولیان امر تشویق بشوند.

وی با بیان اینکه این امکانات در تهران بیشتر هزینه می‌شود و فقط به چند استان تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: در تهران و بعضی استان‌ها، فعالان قرآنی را به سفرهای خارجی در کشورهای اسلامی مثل مکه و کربلا و... می‌برند و سهمیه مکه و کربلا دارند. جامعه قرآنی شیراز با وجود اساتید خوبی که دارد، از این امکانات محروم مانده است و انتظار بیشتری نسبت به امکانات دارد.

ظفرآبادی با تأکید بر اینکه حرف‌ها در حد شعار باقی نماند، افزود: انتظار داریم مسئولان رده بالای استان و به‌ویژه سازمان تبلیغات برای حل مشکلات وارد عمل شوند. سازمان تبلیغات اسلامی تا قبل از شیوع کرونا سالی یک مرتبه در ماه رمضان اساتید و رئیس جلسه و کسانی که کلاس‌های قرآنی برگزار می‌کردند را دعوت می‌کرد و در این جلسه خواسته‌های آن‌ها مطرح می‌شد ولی متأسفانه در قالب همان جلسه باقی می‌ماند و پیگیری انجام نمی‌شد.

وی در پایان تأکید کرد: البته جامعه قرآنی کار خود را انجام می‌دهد اما تشکل‌ها پراکنده هستند و این باعث شده است که صدای آن‌ها به جایی نرسد.

انتهای پیام
captcha