بیان ساده و قابل‌ فهم از ویژگی‌های تفسیر مقام معظم رهبری است
کد خبر: 4191566
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
حجت‌الاسلام صالح:

بیان ساده و قابل‌ فهم از ویژگی‌های تفسیر مقام معظم رهبری است

رئیس اجلاسیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای گفت: بیان ساده و روان و قابل‌ فهم از ویژگی‌های تفسیر مقام معظم رهبری است. برخی مفسران اصطلاحات علمی و خاص دارند که ممکن است برای همه قابل‌ فهم نباشد اما مخاطبان در تفسیر مقام معظم رهبری استفاده کافی می‌برند چراکه در عین سادگی بن‌مایه‌ علمی دارد.

رویکرد تفسیری رهبر «قرآن کریم» را در امتداد اعصار قرار داده است

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مشهد مقدس، کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) اجلاسیه شرق کشور به همت جامعةالمصطفی(ص) العالمیة خراسان و با همکاری مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی صبح امروز، ۱۳ دی در حرم مطهر رضوی، کتابخانه مرکزی واقع در تالار قدس با محوریت مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با حضور شخصیت‌های حوزوی، علمی و دانشگاهی و مسئولان استانی خراسان رضوی آغاز به کار کرد.

افتتاح کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی

مسعود پنجه، قاری ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم و قاری و مؤذن آستان مطهر علی بن موسی الرضا(ع) آغازگر این اجلاسیه بود. 

ویژگی‌های ممتاز تفسیر قرآن مقام معظم رهبری 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح، رییس اجلاسیه و رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه نمایندگی خراسان در ابتدا ضمن خیر مقدم و تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه(س) به حضار از مشارکت مهمانان از استان‌های تهران، مشهد، قم و تبریز قدردانی کرد.

وی تصریح کرد: همایش اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای در حقیقت ابتکاری است که توسط جامعه المصطفی(ص) العالمیه و مجتمع قرآنی مشهد و قم با ریاست رضایی، آغاز شد و با استقبال فراوانی از سوی شهرهای تهران، اصفهان و سومین شهر یعنی مشهد مقدس مواجه شد.

صالح با بیان اینکه کنگره مشهد سومین اجلاسیه ویژه شرق کشور است تصریح کرد: ۲۰۰ مقاله داخلی و ۶۸ مقاله خارجی و بیش از ۲۰۰۰ چکیده مقاله  تا کنون دریافت شده است.

وی در ادامه‌‌ ضمن قدردانی از تمام نهادها و سازمان‌های مشارکت کننده در برپایی این کنگره گفت: این اجلاسیه دارای ابعاد علمی و اجرایی متعددی است و با همراهی نهادهای استانی برنامه‌ریزی شده که با حضور طلاب، اساتید، مسئولان شهری در حال انجام است.

رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه نمایندگی خراسان با بیان اینکه مشهد مقدس خاستگاه تفسیر حضرت آقا بوده است، افزود: رهبر انقلاب در سال ۱۳۴۳ تألیف این تفسیر را آغاز کردند و مخاطبان اصلی آن دانشجویان و جوانان بود و امروز ثمره آن ۱۰ جلد تفسیر قرآن رهبری است که آغاز آن مشهد و مخاطب آن شاگردان حلقه‌های تفسیری ایشان بود که خود ظرفیت معنوی عظیمی است.

حجت‌الاسلام صالح در ادامه به ویژگی‌های ممتاز این تفسیر معاصر اشاره و تصریح کرد: بیان ساده و روان و قابل‌ فهم از ویژگی‌های این تفسیر است. برخی مفسران اصطلاحات علمی و خاص دارند که ممکن است برای همه قابل‌ فهم نباشد اما مخاطبان در تفسیر مقام معظم رهبری استفاده کافی می‌برند چراکه در عین سادگی بن‌مایه‌ علمی دارد.

وی افزود: از دیگر ویژگی، آنکه حضرت آقا در تفسیر خود مستقیم سراغ اصل موضوع و محتوا می‌روند و مخاطب را معطل نمی‌کنند. مقدمات زائد و توضیحات اضافی ندارد و تمام مطالب آن قابل استفاده است.

وی از دیگر ویژگی تفسیر قرآن مقام معظم رهبری را هماهنگی محتوایی در هندسه معارف قرآن دانست که در کلام رهبری به چشم می‌خورد و نشان می‌دهد ایشان تسلط عالی بر قرآن دارند و آیات را مبتنی بر تفسیر قرآن به قرآن تبیین می‌کنند.

صالح با بیان اینکه رویکرد تفسیری رهبر، قرآن را در امتداد اعصار قرار داده است تصریح کرد: قرآن برای همه زمان‌ها نازل شده اگر اندیشمندان امروز نتوانند اندیشه‌های قرآنی را استخراج کنند حرفی برای گفتن نخواهند داشت چراکه باید نیاز جامعه را پاسخ گویند.

لذا رهبر فرزانه در تفسیر خود حوزه‌های اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی را مد نظر داشته و امتداد اجتماعی قرآن را حفظ کرده‌اند. به‌عنوان مثال رهبری در تفسیر کوثر می‌فرمایند برداشت از کوثر، خیر عظیم، کثیر و فزاینده است. ایشان با تسلط بر زبان عربی و برداشت از منابع اصیل عربی می‌فرمایند کوثر، افزاینده و رو به افزایش است نه زیاد.

رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه نمایندگی خراسان افزود: این مفهوم بر کوثر جسمانی و معنوی صدق می‌کند؛ کوثر مادی ادامه نسل حضرت زهرا(س) و علمای بزرگ از نسل آن بزرگوار است و در حوزه کوثر معنوی وجود معارف اسلامی از ائمه اطهار(ع) و نسل حضرت زهرا(س) که یکی از آن‌ها حضرت امام حسین(ع) و پس از ایشان نسلی که از او با ذخایر ناب قرآنی و معنوی باقی ماند.

وی در پایان گفت: ابتر هم در این تفسیر با کوثر مرتبط است؛ دشمنان ابتر بودند اما پیامبر(ص) به واسطه کوثر، بالنده و افزاینده بود. ایشان درباره پاسداران هم می‌فرمایند آنها مصداق کوثر فاطمه(س) هستند که برگرفته از آیات قرآن است.

آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه، دبیر محترم شورای عالی حوزه علمیه خراسان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، دبیر علمی کنگره؛  اسحاقی، معاون پژوهشی مؤسسه حفظ و نشر آثار و حجت‌الاسلام والمسلمین صالح، رئیس جامعه المصطفی(ص) خراسان و رئیس اجلاسیه شرق کشور از جمله سخنرانان در این کنگره هستند.

افتتاح کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی
برگزاری پنج میز تخصصی علمی و رونمایی‌ از آثار ویژه در خصوص این کنگره از جمله‌ برنامه‌های تدارک دیده شده در این اجلاس است.
این کنگره امروز و فردا چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۳ و ۱۴ دی ماه میزبان شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی است.
افتتاح کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی

انتهای پیام
captcha