به گزارش ایکنا، ۶ تا ۸ دیماه ۱۴۰۲ یکی دیگر از نشستهای تخصصی شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، این بار با موضوع
اثرگذاری تلاوت بر مخاطب برپا میشود. بدین منظور در چند نوبت نگاهی به محتوای دوره هفدهم این نشست که بهمنماه سال ۱۴۰۱ با موضوع
مهندسی تلاوت برگزار شد، خواهیم داشت.
رسول آزمایش، حافظ کل
قرآن کریم در این نشست، مقالهای با عنوان «حفظ نظاممند قرآن کریم و ارتباط آن با مهندسی تلاوت» ارائه داده است که در ادامه فیلم این ارائه در حضور صاحبنظران این حوزه را مشاهده کرده و برای بهرهبرداری علاقهمندان، متن کامل این مقاله نیز منتشر شده است.
کلیدواژههای این مقاله قرآن، تلاوت، مهندسی تلاوت، حفظ قرآن، بیانات رهبری است.
در چکیده این مقاله میخوانیم؛
قرآن کریم کلام خداوند است که از طریق وحی بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده و محتوا و الفاظ آن از سوی خداوند آمده است. در قرآن کریم و روایات بارها بر فضیلت تلاوت قرآن کریم تأکید شده است. هدف ما در این مقاله، ابتدا تبیین مفهوم تلاوت و سپس تشریح حق تلاوت و توضیح مهندسی تلاوت، با دقّت در بیانات مقام معظّم رهبری است، در ادامه با بیان اینکه حفظ قرآن میتواند مصداق روشنی از حق تلاوت و بخش لاینفک تلاوت به حساب آید، به اختصار به ملزومات یک حفظ قدرتمند و مهندسی شده به همراه ارتقای صحت قرائت در طول حفظ نیز پرداخته خواهد شد.
در بخشی از مقدمه مقاله «حفظ نظاممند قرآن کریم و ارتباط آن با مهندسی تلاوت» میخوانیم؛
قرآن بهعنوان کتابی الهی که تک تک واژههایش از سوی پروردگار بیهمتا صادر گشته است، معتبرترین منبع معارف الهی است و رسالتش رهانیدن انسان از تاریکیها و رساندن وی به نور معرفت است، چنانکه در ابتدای سوره ابراهیم(ع) آمده است: «کِتّْبٌ اَنزَلنّْهُ اِلَیکَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمـّْتِ اِلَی النّورِ بِـاِذنِ رَبِّهِم اِلیّْ صِراطِ العَزیزِ الحَمیدِ» (ابراهیم/ ۱).
خداوند در قرآن میفرماید: «خُذوا ماِّ ءاتَینّْکُم بِقُوَةٍ» (بقره/ ۶۳)؛ یعنی آنچه به شما داده شده را با قوت بگیرید، لذا دو وظیفه اصلی و مهم را برای مسلمانان نسبت به کتاب الهی بیان کرده است. این «اخذ با قوّت» باید به دو شکل علمی و عملی باشد. یعنی تدبّر و فهم دقیق و عمیق سپس به تبع آن، عمل درست و کامل.
از امام صادق (علیهالسّلام) ذیل همین آیه میپرسند: «أقوة فی الابدان ام قوّة فی القلوب؛ آیا به نیروی جسمها یا دلها؟» آن حضرت میفرماید: «فیهما جمیعاً؛ به هردو» (مجلسی، بحار الانوار، ۱۳۸۶ ش: ۱۳/۲۲۶)؛ چنانچه در ادامه به طور مشروح گفته خواهد شد، این دو موضوع را میتوان در اصطلاح «تلاوت» جمع کرد.
از آنجا که حافظ قرآن به خاطر وجود جامع قرآن در ذهن و قلبش و نیز مرورهای مستمر و انس با قرآن، هم تسلّط بیشتری به قرائت قرآن دارد و لزوماً بخشی از تمرکز خود را صرف صحیحخوانی نمیکند (به عنوان مثال دقت مضاعف جهت عدم اشتباهات اِعرابی لازم نیست) که این خود در ارتباط با مستمعین حائز اهمیّت فوق العاده است و هم درک بهتر و قویتری از معنا و مضمون قرآن دارد، لذا چه در صوت و لحن و چه در کیفیت القا و تجسّم واقعه، مسیر آسانتری در مهندسی تلاوت میپیماید.
رهبر فرزانه در بخش پایانی فرمایشاتشان این بار به صورت مستقیم دعوت به حفظ قرآن نموده و میفرمایند: «جوانهای ما باید وارد عرصه قرآنخوانی، به خصوص حفظ قرآن بشوند» و رابطه بین قرآنخوانی (تلاوت) و حفظ را دوباره متذکّر میشوند.
در این مقاله ابتدا به طور اختصار مطالبی در مورد «حفظ قرآن با استفاده از روشهای اصولی» مورد بحث قرار خواهد گرفت و سپس به ملزوماتی اشاره خواهد شد که در صورت همراه بودن با حفظ قرآن کریم منجر به بهبود تلاوت و ارتقای کیفیّت آن میشود.
انتهای پیام