از مهمترین اهداف بعثت پیامبر اکرم صلّیالله علیه و آله تلاوت آیات الهی بر مردم است، چنان که خود آن حضرت از این مأموریت خبر داده است: «واُمِرتُ اَن اَکونَ مِنَ المُسلِمین واَن اَتلُوا القُرءانَ»(نمل/91-92)، از این رو تبلیغ رسالت پیامبر با تلاوت قرآن آغاز شد. اما نحوه و چگونگی تلاوت که موضوع بحث ماست در گفتار و سیره امامان تبیین شده است. قرائت قرآن امام کاظم علیهالسلام، حزنآلود بود و وقتی قرآن میخواند، گویا انسانی را مورد خطاب قرار میداد. این علاوه بر تدبّر و درک مفاهیم، القای معنی را نشان میدهد که نیاز به دانستن دانش، اصول و قواعدی است که بر پایه آنها ساختار علمی و عملی تلاوت شکل میگیرد که از آن به مهندسی تلاوت یاد خواهیم کرد.
مهندسی تلاوت منحصر در صوت و لحن یا تلاوت حرفهای نیست، بلکه انواع خوانشها، نیاز به مهندسی دارد. هندسه با هنر درآمیخته است و عنوان مجموعهای از هنرهاست. هنر دارای سه لایه معنی، تأثیر و ویژگی است از طرف دیگر هندسه نیز سه وجه معنا، ادراک و کالبد دارد.
تلاوت قرآن کریم بهعنوان یکی از بارزترین مصادیق هنر دینی را میتوان در سه وجه معنا، ادراک (زیباشناسی) و کالبد (متن) بررسی و جنبههای هندسی آن را برشمرد. موسیقی الفاظ و واژگان قرآن کریم، برجستهسازی زیباییهای لفظ و معنا، نظم آهنگ قرآن و به عبارت روشنتر «معادله آوایی- معنایی یا فونوسمانتیک» زبان قرآن، دستهبندی محتوایی و برنامهریزی خوانش از اموری است که در این بحث مورد توجه قرار گرفته است.