تبيين چيستی و چرايی مهندسی تلاوت + فیلم
کد خبر: 4188393
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶
نگاهی به هفدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن /1

تبيين چيستی و چرايی مهندسی تلاوت + فیلم

نظر به اهميت و جايگاه تلاوت قرآن در تعاليم دين مبين اسلام و تعيين حدود و ثغور آن از سوی شارع مقدس، ضمن تبيين مبانی، اصول و شيوه‌های اجرايی اين هنر، برای آشنايی متخصصان و عموم مردم با ساختارهای تلاوت قرآن به دانش ميان‌رشته‌ای جديدی با عنوان مهندسی تلاوت نيازمنديم. سال گذشته طی نشست‌های تخصصی شورای عالی قرآن، به این مقوله مهم پرداخته شد.

تبيين چيستی و چرايی مهندسی تلاوتبه گزارش ایکنا، 6 تا 8 دی‌ماه 1402 یکی دیگر از نشست‌های تخصصی شورای عالی قرآن، این بار با موضوع اثرگذاری تلاوت بر مخاطب برپا می‌شود. بدین منظور در چند نوبت نگاهی به محتوای دوره هفدهم این نشست‌ که بهمن‌ماه سال 1401 با موضوع مهندسی تلاوت برگزار شد، خواهیم داشت.
 
سیدعباس انجام، از پیشکسوتان و فعالان عرصه قرآنی کشور در این نشست، مقاله‌ای با عنوان «تبيين چيستی و چرايی مهندسی تلاوت» را ارائه داده است که در ادامه فیلم این ارائه در حضور صاحب‌نظران این حوزه را مشاهده کرده و برای بهره‌برداری علاقه‌مندان، متن کامل این مقاله نیز منتشر شده است.
 
کلیدواژه‌های این مقاله تلاوت قرآن، مهندسی، هنر، تدبر، معنا، ادراک و زیباشناسی است.

سؤالات تحقیق تبيين چيستی و چرايی مهندسی تلاوت

  • آیا مهندسی تلاوت امری مستحدث است یا در تعالیم دینی جایگاه و سابقه‌ای دارد؟
  • آیا جنبه‌های مهندسی تلاوت تنها در صوت و لحن و تلاوت حرفه‌ای قابل توصیف است؟
  • ارتباط میان هندسه و موسیقی تلاوت چگونه است؟

در چکیده مقاله تبيين چيستی و چرايی مهندسی تلاوت می‌خوانیم؛ 

از مهم‌ترین اهداف بعثت پیامبر اکرم صلّی‌الله علیه و آله تلاوت آیات الهی بر مردم است، چنان که خود آن حضرت از این مأموریت خبر داده است: «واُمِرتُ اَن اَکونَ مِنَ المُسلِمین واَن اَتلُوا القُرءانَ»(نمل/91-92)، از این رو تبلیغ رسالت پیامبر با تلاوت قرآن آغاز شد. اما نحوه و چگونگی تلاوت که موضوع بحث ماست در گفتار و سیره امامان تبیین شده است. قرائت قرآن امام کاظم علیه‌السلام، حزن‌آلود بود و وقتی قرآن می‌خواند، گویا انسانی را مورد خطاب قرار می‌داد. این علاوه بر تدبّر و درک مفاهیم، القای معنی را نشان می‌دهد که نیاز به دانستن دانش، اصول و قواعدی است که بر پایه آن‌ها ساختار علمی‌ و عملی تلاوت شکل می‌گیرد که از آن به مهندسی تلاوت یاد خواهیم کرد.

مهندسی تلاوت منحصر در صوت و لحن یا تلاوت حرفه‌ای نیست، بلکه انواع خوانش‌ها، نیاز به مهندسی دارد. هندسه با هنر درآمیخته است و عنوان مجموعه‌ای از هنرهاست. هنر دارای سه لایه معنی، تأثیر و ویژگی است از طرف دیگر هندسه نیز سه وجه معنا، ادراک و کالبد دارد.

تلاوت قرآن کریم به‌عنوان یکی از بارزترین مصادیق هنر دینی را می‌توان در سه وجه معنا، ادراک (زیباشناسی) و کالبد (متن) بررسی و جنبه‌های هندسی آن را برشمرد. موسیقی الفاظ و واژگان قرآن کریم، برجسته‌سازی زیبایی‌های لفظ و معنا، نظم‌ آهنگ قرآن و به عبارت روشن‌تر «معادله آوایی- معنایی یا فونوسمانتیک» زبان قرآن، دسته‌بندی محتوایی و برنامه‌ریزی خوانش از اموری است که در این بحث مورد توجه قرار گرفته‌ است.

دریافت پی دی اف مقاله تبيين چيستی و چرايی مهندسی تلاوت

 

انتهای پیام
captcha