کتابخانه عمومی «شهید شیخ حسین چاهکوتاهی» در بوشهر افتتاح شد
کد خبر: 4165345
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶

کتابخانه عمومی «شهید شیخ حسین چاهکوتاهی» در بوشهر افتتاح شد

کتابخانه عمومی «شهید شیخ حسین چاهکوتاهی» با دارا بودن ۱۰ بخش تالار علمی و فرهنگی، امروز، پنجم شهریورماه طی آیینی با حضور مسئولان استانی در محله امامزاده منطقه دو بندر بوشهر افتتاح شد.

کتابخانه عمومی شهید «شیخ حسین چاهکوتاهی» 

به گزارش ایکنا از بوشهر، کتابخانه عمومی «شهید شیخ حسین چاهکوتاهی» با دارا بودن ۱۰ بخش تالار علمی و فرهنگی، امروز، پنجم شهریورماه طی آیینی با حضور مسئولان استانی در امامزاده منطقه دو بندر بوشهر افتتاح شد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر در این آیین با بیان اینکه مردم‌داری و مردم‌محوری در عرصه خدمات و پیشرفت الهی و اسلامی به‌عنوان یکی از وظایف دولت اسلامی است، اظهار کرد: مردم‌داری و مردم‌محوری یک اصل بنیادین در نظام تکوین و تشریع است.

امام جمعه بوشهر افزود: در این رابطه پیامبر گرامی اسلام(ص) چنین فرموده است: «مَنْ وَلِيَ شَيْئا مِنْ أُمُورِ اَلْمُسْلِمِينَ فَضَيَّعَهُمْ ضَيَّعَهُ اَللَّهُ؛ هر كس متولى كارى از امور مسلمانان شود و در كارشان كوتاهى كند، خداوند هم در كارش كوتاهى كند.»

وی از شیخ حسین چاهکوتاهی به عنوان شهید شاخص و اسطوره حماسه‌آفرین جنوب یاد کرد و گفت: خرسندم که امروز شاهد گشایش یک کتابخانه در شهر بوشهر هستیم که به نام یک شهید شاخص و اسطوره حماسه‌آفرین؛ شیخ حسین چاهکوتاهی مزین شده‌است. الحمدالله این احیاگری به رنگ کتاب و کتابخانه و نام شهید یک مجموعۀ بسیار خوبی رقم زده است، بابت این کار بزرگ فرهنگی از متولیان این امر و خانواده معزز شهید شیخ حسین چاهکوتاهی قدردانی می‌کنم.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با اشاره به اینکه کتاب به اندازه‌ای مهم است که خداوند آخرین معجزه خود را قرآن قرار داده است، تاکید کرد: باید همه دست به دست هم دهیم تا بوشهر به‌عنوان نماد کتاب و کتابخانه شناخته شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر افزود: شهر بوشهر همیشه در حوزه‌های زیرساختی با مشکل مواجه است. در حقیقت ما همیشه اسمی داشتیم ولی امکاناتی نداشتیم، به همین دلیل یکی از کارهای مهم در این شهر، توسعه زیرساختی به‌ویژه در حوزه فرهنگ و کتابخوانی نظیر کتابخانه‌های تخصصی و عمومی، موزه‌های عمومی و تخصصی و... است. الحمدالله در این زمینه طلیعه‌هایی در ۱۰ سال اخیر روشن شده که امیدواریم این کارها استمرار پیدا کند و به سرانجام برسد.

وی بیان کرد: به‌ویژه در محلات جنوبی شهر بوشهر باید این زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند؛ چون این محلات در حاشیه قرار گرفته بودند، خیلی مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته‌اند؛ اما در دو سال اخیر خوشبختانه شاهد نگاه ویژه مسئولان و انجام اقدامات خوبی در حوزه‌های شهری و فرهنگی این محلات هستیم که این اقدامات موجب شده توازن میان محلات شهر برقرار شود.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری یادآور شد: امروز همۀ مردم بوشهر به‌ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان باید از همه امکانات به‌خصوص امکانات تحصیلی، کتابخوانی و پژوهشی برخوردار باشند. این آغازی برای کارهای بزرگ است که امیدواریم با اختصاص اعتبار کافی، شهر بوشهر به یک شهر استاندارد تبدیل شود.

وی با تحسین تلاش‌های مدیرکل جوان اداره‌کل کتابخانه‌های استان بوشهر در زمینۀ توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های کتابخوانی در سطح استان تاکید کرد: امیدوارم این تلاش‌ها به این منجر شود که بوشهر به عنوان نماد کتاب و کتابخانه‌ شناخته شود.  

آیت‌الله صفایی‌بوشهری همچنین به ضرورت تألیف کتاب‌های فاخر در حوزه بوم، فرهنگ و تاریخ استان بوشهر اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه در کنگره علامه بلادی ما در یکی دو سال اخیر، شاهد تألیف آثار شاخص و مقالات باکیفیتی بوده‌ایم.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر گفت: هفتۀ آینده اثری فوق‌العاده در حوزه فهرست‌نگاری و کتاب‌شناسی بر اساس آخرین استانداردهای نسخه‌شناسی به نام «تصانیف‌العلما» با تحقیق شش سالۀ روی کتب و نوشته‌های علمای بوشهر؛ از زمان ابن‌نوح سیرافی (استاد نجاشی و شیخ توسی) تا علمای عصر حاضر با نظارت بنده منتشر خواهد شد. این کتاب در سطح بین‌المللی نوشته است.

وی تاکید کرد: این اثر بیانگر این است که استان بوشهر در حوزه تألیف جایگاه والایی دارد که این زمینه را بزرگانی چون علامه بلادی، شیخ حسن و شیخ عبدالنبی آل‌عصفور و... هموار کرده است.

نماینده ولی فقیه در بوشهر گفت: برخی از ما ایراد می‌گیرند که شما از بوشهر خیلی تعریف می‌کنید، در پاسخ به این عزیزان می‌گویم که بوشهر گنجی است که مکشوف نشده، هر بار که به این گنج راه پیدا می‌کنید، به اندکی از مرواریدها و گوهرهای آن را دست پیدا می‌کنید.  

آیت‌الله صفایی‌بوشهری تاکید کرد: از مسئولان فرهنگی استان می‌خواهم که مجموعه خوبی را برای احیای تاریخ بوشهر تعریف کنند؛ چون در این زمینه مسئولیت سنگینی بر شانه دارند. خوشبختانه حوزه هنری انقلاب اسلامی در این زمینه کارهای خوبی را شروع کرده است.

بازدید امام جمعه بوشهر از کتابخانه عمومی شهید «شیخ حسین چاهکوتاهی» 

حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر نیز در این مراسم با بیان اینکه این کتابخانه با امکانات مناسب می‌تواند نقش مهمی در خدمات‌دهی به مردم داشته باشد، گفت: این کتابخانه واقع در مقبره شهید شیخ حسین چاهکوتاهی در محله امامزاده منطقه دو شهر بوشهر است که دارای ۱۰ تالار علمی و فرهنگی و با زیربنای ۳۰۰ مترمربع احداث و راه‌اندازی شده است.

وی مخزن کتاب، سالن مطالعه، بخش کودک و نوجوان، نشریات، مرجع، دفاع مقدس و استان‌شناسی را به‌عنوان بخشی از تالارهای علمی و فرهنگی این کتابخانه عمومی برشمرد و افزود: در راستای تجهیز و آماده‌سازی فضای کتابخانه مذکور از با کیفیت‌ترین امکانات استفاده شده است و تاکنون نزدیک به شش میلیارد ریال به‌منظور راه‌اندازی کتابخانه شهید شیخ حسین چاهکوتاهی هزینه شده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه عضویت در این کتابخانه تا پایان شهریورماه رایگان است، گفت: استان بوشهر در حال حاضر دارای ۶۷ باب کتابخانه عمومی نهادی که ۲۱ باب روستایی و ۴۶ باب شهری و همچنین ۱۰ باب کتابخانه مشارکتی است که بیش از ۴۵ هزار نفر در این کتابخانه‌ها عضویت دارند.

بازدید امام جمعه بوشهر از کتابخانه عمومی شهید «شیخ حسین چاهکوتاهی» 

وی بیان کرد: پیش‌تر و در سنوات گذشته نیز در زمینه ایجاد این کتابخانه مذاکراتی شده بود ولی به سرانجام نرسید تا اینکه با رویکرد دولت جدید و همراهی مسئولان فرهنگی و با همکاری فرمانداری بوشهر و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر این تفاهم انجام شد که این کتابخانه در این مقبره ایجاد شود.

همچنین در این مراسم، از خانواده شهید شیخ حسین چاهکوتاهی و مدیران و مسئولان و فعالان فرهنگی که در تأسیس کتابخانه شیخ حسین چاهکوتاهی در محلۀ امامزادۀ شهر بوشهر با اهدای لوح سپاس از سوی نهاد کتابخانه‌‎های عمومی کشور تقدیر به عمل آمد.

یادآور می‌شود، شهید شیخ حسین چاهکوتاهی در کنار سردار شهید رئیسعلی دلواری، غضنفرالسلطنه، مجاهد برازجانی، احمدخان و باقرخان از چهره‌های برجسته مقاومت و استعمارستیز جنوب کشور شناخته می‌شوند که بیش از ۴ سال جانانه در مقابل استعمار انگلیس مبارزه کردند.

حیدر راهب

کتابخانه عمومی «شهید شیخ حسین چاهکوتاهی» بندر بوشهر

کتابخانه عمومی «شهید شیخ حسین چاهکوتاهی» بندر بوشهر

سیده‌فردوس رضوی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha