برقراری اعتدال و عدالت اجتماعی؛ اهتمام پیامبر اسلام(ص) در زندگی
کد خبر: 1410249
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰

برقراری اعتدال و عدالت اجتماعی؛ اهتمام پیامبر اسلام(ص) در زندگی

گروه اجتماعی: امام جمعه دلیجان اظهار کرد: یکی از اصولی که پیامبر بزرگ اسلام(ص) در زندگی اهتمام داشتند و به دیگران نیز توصیه می‌فرمودند؛ برقراری اعتدال و عدالت اجتماعی بود.

حجت‌الاسلام غلامرضا نیشابوری، امام جمعه دلیجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: مبعث نبی مکرم اسلام(ص) فرصت مغتنمی است که کارنامه مسلمانان به‌ویژه مجاهدت‌های پیامبر(ص) و اصحاب آن حضرت در صدر اسلام و به‌دنبال آن امامان معصوم(ع) را بررسی کنیم.

تفکر و اندیشه در رابطه با مبعث پیامبر اسلام(ص)

وی با بیان اینکه تفکر و اندیشه در رابطه با مبعث رسول مهر و دوستی یک مسئله مهم و پراهمیت تاریخ بشری به‌شمار می‌رود، رسالت تمامی مسلمانان جهان این است که به ولادت ایشان تنها به‌عنوان حادثه تاریخی صرف توجه نکنند؛ چراکه آن حضرت نیز مانند دیگر انبیای الهی منشأ تحولات در جامعه بشری هستند با این تفاوت که تحول آن حضرت جهانی و تمام جوامع بشری را شامل می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه تمامی پیامبران الهی هر کدام در برهه زمانی خاص منشأ اثر بودند، اظهار کرد: پیامبر(ص) اثراتش جاودانه و تحولش جهانی است؛ بنابراین با توجه به رسالت مهم ایشان ویژگی‌هایی در وجود مبارکش نهفته است که در پیامبران دیگر نبوده و همین عامل آن حضرت را به‌عنوان پیامبر خاتم معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام نیشابوری ادامه داد: با توجه به تهاجمات بی‌شمار جوامع استکبار و حساسیت‌های موجود در رابطه با آن حضرت، ما را برآن می‌دارد نسبت به ایشان مطالعات بیشتر داشته باشیم تا بتوانیم زندگی پیامبر(ص) را الگو و اسوه خویش قرار دهیم.

شناخت ابعاد زندگی حضرت محمد(ص)

این مقام مسئول با بیان این مطلب که تأسی به آن حضرت و دیگر امامان معصوم(ع) در راستای شناخت ابعاد زندگی شریف این حضرات معنا پیدا می‌کند، افزود: با مطالعه در خصوص سبک و سیاق زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی آن حضرت درمی‌یابیم که گام نهادن در مسیر نبوی ما را در زمره خاصان الهی قرار خواهد داد.

وی، اخلاق نیکو و بسیار حسنه نبی مکرم اسلام(ص) را با استناد به کلام الهی، خلق عظیم معرفی کرد و افزود: رسول اکرم(ص) به‌عنوان رهبر و حاکم جامعه اسلامی دارای حسنات بی‌شماری از قبیل راستگویی، امین بودن، صبر و بردباری، حمایت از ستم‌دیدگان، خوش گفتار بودن و پاک‌دامن بودن هستند.

ویژگی‌های اخلاقی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)

امام جمعه دلیجان در ادامه اظهار کرد: زهد و پارسایی توصیف‌ناپذیر، بخشندگی، رعایت ادب و احترام حتی در مقابل دشمنان، رعایت حجب و حیا، برقراری اعتدال بین مسلمانان با دیگر اقشار جامعه از ویژگی‌های اخلاقی این پیامبر خداوند است.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) به‌عنوان حاکم اسلامی در زمانی‌که جنگ و خونریزی بشریت را فرا گرفته بود با شعار اعتدال، وحدت و احسان به هم‌نوع به میدان آمد و در روح، روان و جان مردم اثر گذارد؛ ازاین رو با تأثیرپذیری مردم در مدت کوتاهی مکتب نبوی گسترش یافت.

حجت‌الاسلام نیشابوری ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) همچنین وفای به عهد، رازداری، مبارزه و جهاد برای احیا و اعاده حق، بیان سخنان شفاف و بدون حاشیه و پرهیز از مورد اهانت قرار دادن مردم اعم از مسلمانان و غیره را سرلوحه خدمات ارزنده‌ای خویش قرار می‌داد.

وی با بیان اینکه حضرت رسول(ص) در جهاد با مشرکان از هیچگونه اهانت و توهینی از وی آنان ترس و واهمه‌ای نداشتند، افزود: پیامبر(ص) با دعوت مردم به یکتاپرستی حکومت اسلامی را تشکیل داد و با دعوت بسیاری از قدرت‌های بلامنازع آن روز از جمله خسروپرویز را به اسلام دعوت کرده و با وجود مشکلات پیش‌‌رو راه را با قدرت دنبال کردند.

برقراری اعتدال و عدالت اجتماعی

حجت‌الاسلام نیشابوری یادآور شد: یکی از اصولی که ایشان در زندگی اهتمام داشتند و به دیگران نیز توصیه می‌فرمودند؛ برقراری اعتدال و عدالت اجتماعی است؛ چراکه نقل است حضرت باریتعالی در قرآن کریم آیه 143 سوره مبارکه بقره می‌فرماید؛ «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ...؛ بدینگونه شما را امتى میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید»؛ لیکن با استناد به این آیه شریف باید گفت؛ پرودگار مسلمانان را امت وسط معرفی کرده و آنان را از افراط و تفریط هشدار می‌دهد.

وی در بخش دیگر از سخنان خویش یکی از مشکلات مسلمانان را پرداختن به مسائل افراطی‌گری عنوان کرد و گفت: این مهم امروزه در گروه‌های مختلف از جمله سلفی‌ها و تکفری‌ها به چشم می‌خورد که چه ناجوانمردانه خون مسلمانان را می‌ریزند و با افتخار بر جنایات خود زمینه بدنامی اسلام و مسلمانان را فراهم می‌کنند.

امام جمعه دلیجان در پایان‌ با اظهار تأسف در رابطه با سوء‌استفاده از شعار اعتدال در تمامی جوامع جهانی، اضافه کرد: برخی از کشورهای اروپایی به ظاهر شعار اعتدال و پرهیز از افراط  و تفریط را در جهان طنین‌انداز می‌کنند؛ اما با فعالیت‌های خود خلاف این مهم را اثبات می‌کنند؛ بنابراین رسالت مسلمانان اعم از شیعه و سنی خطیرتر شده و با پایبندی به اصل و اصول بنیادین اعتدال می‌توانند پایه‌های این امر الهی را در جهان نهادینه کنند.

captcha