ضرورت اول جامعه قرآنی وحدت‌ رویه است
کد خبر: 4124962
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
نیازسنجی فعالیت‌های قرآنی / ۸

ضرورت اول جامعه قرآنی وحدت‌ رویه است

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه نیاز و ضرورت اول جامعه قرآنی کشور انسجام و وحدت رویه است، گفت: متأسفانه امروز موازی‌کاری، تشتت و عدم یکپارچگی بین متولیان امر کاملاً مشهود است.

سیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارسسیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از، با اشاره به اهمیت نیازسنجی برای فعالیت‌های قرآنی گفت: برای اینکه در جامعه دینی همگان در آرامش زندگی کنند لازم است دستورات و فرامین الهی آیه به آیه در زندگی فردی و اجتماعی پیاده شود.  

وی با بیان اینکه همه در اشاعه فرهنگ قرآن سهم داریم و لازم است با تمامی ابزار وارد شویم، افزود: مربیان باید دانش خود را در اختیار قرآن‌آموزان قرار دهند و صاحبان اموال و املاک حمایت و پشتیبانی لازم داشته باشند.

موسوی با تصریح اینکه انتظار می‌رود برنامه‌های قرآنی از انسجام و جذابیت بیشتری برخوردار باشند، گفت: طراحی ایده‌های نو و مورد نیاز نسل نوجوان ما را در رسیدن به اهداف متعالی در این حوزه کمک می‌کند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس گفت: مهم‌‍ترین نیاز جامعه امروز ما وحدت در مدیریت، گفتار و رفتار است. وحدت در جامعه ایمانی به صورت عام و در میان متولیان و مدیران دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی به صورت خاص، همواره مورد توجه بوده است و انتظار مردم نیز گسترش دایره وحدت و همدلی در میان فعالان این عرصه زیربنایی است.

موازی‌کاری در فعالیت‌های قرآنی

موسوی اظهار کرد: متأسفانه امروز نه تنها قرآن در رأس امور نیست بلکه موازی‌کاری، تشتت و عدم یکپارچگی در بین متولیان امر کاملاً مشهود است.

وی تصریح کرد: انتظار ما از نهادهای قانونی و نظارتی و البته نیاز اول جامعه قرآنی کشور یکپارچه‌سازی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی است، به گونه‌ای که محوریت‌ها از ادارات اوقاف، تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و غیره برش خورده و تحت عنوان یک وزارت یا حداقل یک معاونت  مستقل باشد تا ملزم به پاسخگویی بوده و به درستی قابل رصد باشد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس تأکید کرد: قطعاً فعالیت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در حوزه قرآن ارزشمند است، اما باید تمام این فعالیت‌ها حول یک محور انجام شده و یک دستگاه مدیریتی امر برنامه‌ریزی، تقسیم کار و نظارت بر آن‌ها را عهده‌دار باشد. در حال حاضر بودجه‌های خوبی در حوزه قرآن سالیانه اختصاص داده می‌شود لکن بازخورد آن‌ها بسیار ضعیف بوده و دستاوردی برای تشکل‌های قرآنی مردمی و به تبع آن مردم ندارند.

نیاز اول جامعه قرآنی

موسوی با بیان اینکه نیاز و ضرورت اول جامعه قرآنی کشور انسجام و وحدت رویه است که با این همه پراکندگی امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: باید وزارتخانه یا معاونتی در یکی از دستگاه‌های فرهنگی ایجاد شود که مدیریت مالی و اجرایی امور قرآن کشور را عهده‌دار شده و حتی بر مسابقات قرآنی ادارات و نهادهای مختلف نظارت داشته باشد.

وی تأکید کرد: این تجمیع مدیریت که هیچ منافاتی با فعالیت‌های عمومی دولتی و مردمی ندارد، زمینه جلوگیری از اسراف، هدر رفتن بودجه‌های قرآنی، پدید آمدن مافیای فرهنگی و طفره رفتن نهادهای متولی از پاسخگویی خواهد بود. مثال واضح آن را می‌توان در قضیه شیوع ویروس منحوس کرونا که یکی از بزرگترین معضلات پزشکی قرن گذشته بود، عنوان کرد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد: قطعاً کشور ما نیز به تبع این اتفاق جهانی در معرض بحران قرار داشت اما وزارت بهداشت به عنوان متولی امر بهداشت کشور ورود کرد و با کمک دیگر وزارتخانه‌ها، نهادها و مردم بر این مشکل عظیم  به خوبی فائق آمد اما اگر قرار بود کار به مجموعه‌های مختلف سپرده شود بدون یک مدیر یا متولی ممکن بود فاجعه‌ای رخ دهد، همان‌طور که در حوزه قرآن و فرهنگ رخ داده است.

موسوی در پایان با بیان اینکه همه جا از قرآن سخن گفته می‌شود اما زندگی‌هایمان رنگ و بوی قرآنی ندارد، ابراز امیدواری کرد: سیاست‌گذاران حوزه فرهنگ و قرآن کشور به نتیجه مطلوب، تصمیم درست رسیده و آن را در اسرع وقت عملیاتی کنند.     

انتهای پیام
captcha