فعالیت‌های قرآنی مطابق با ذائقه نسل جدید نیازسنجی شود
کد خبر: 4108076
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸

فعالیت‌های قرآنی مطابق با ذائقه نسل جدید نیازسنجی شود

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس با اشاره به اهمیت نیازسنجی فعالیت‌های قرآنی گفت: متولیان امور قرآنی برای انجام فعالیت‌ها ابتدا به نیاز جامعه توجه کنند تا در همان زمینه آموزش و یا ارتقا انجام شود.

زهرا کسرایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارسزهرا کسرایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به ضرورت نیازسنجی در فعالیت‌های قرآنی، گفت: در بحث روخوانی و روان‌خوانی در همه ادارات و ارگان‌ها بدون نیازسنجی مخاطب باید حتماً اقداماتی انجام شود به گونه‌ای که تمام کارکنان بتوانند به صورت صحیح قرآن تلاوت کنند و پیام آیات وحی را دریافت کنند البته ترجمه قرآن و مفاهیم آیات نیز باید در کنار تلاوت بیان شود.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس ادامه داد: اما در برخی از فعالیت‌های قرآنی مانند تجوید، یادگیری نغمات قرآنی، تفسیر قرآن که جزو اعمال مستحب هستند باید نیازسنجی صورت گیرد، البته آشنایی با ترجمه قرآن لازم و ملزوم بحث روخوانی است تا بتوانیم آیات قرآن را بفهمیم.

کسرایی افزود: در برخی از مؤسسات قرآنی با توجه به تقاضایی که از طرف قرآن‌آموزان می‌شود، کلاس آموزشی برگزار می‌کنند اما ممکن است برخی از کلاس‌ها که در سطح بالاتری برای ارتقای سطح قرآنی برگزار می‌شود به تدبیر کارفرما یا مدیران نهاد و مجموعه باشد و تشخیص دهند که نیاز است که سطح قرآنی کارکنان ارتقا پیدا کند و بر همان اساس در آن مجموعه کلاس‌هایی در سطح بالاتر مانند تجوید، قرائت قرآن، حفظ و... برگزار شود که این به تدبیر مدیر آن سازمان بستگی دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا دستگاه‌های متولی امور قرآنی در سطح کلان از مخاطبان نیازسنجی می‌کنند، گفت: تا جایی که اطلاع دارم در سازمان تبلیغات بنا بر درخواست متقاضیان برای برگزاری کلاس‌ها، تا حدودی به نیاز مخاطبان توجه می‌شود ولی اینگونه نیست که صد در صد باشد؛ گاهی برای سازمان‌ها بخشنامه‌ها و تعرفه‌هایی صادر می‌شود و از مرکز به آن‌ها اعلام می‌شود که دوره‌هایی در استان برگزار کنند و طبق آن انجام می‌دهند و گاهی نیز بر اساس درخواست مراجعان کلاس‌هایی تشکیل می‌دهند اما صد در صد نیست و بر اساس سلیقه و بنا بر دستوری که به ‌آن‌ها داده می‌شود، کار را پیش می‌برند.

این حافظ کل قرآن گفت: خوب است که همه متولیان امور قرآنی کشور برای انجام فعالیت‌ها ابتدا توجه کنند که در جامعه در چه سطحی بیشتر نیاز است و در همان زمینه بیشتر کلاس برگزار کنند و آموزش دهند یا افراد را ارتقا دهند. هر نهاد و ارگانی به خصوص سازمان‌های کلان مانند ارشاد، اوقاف و‌... بر اساس اینکه اکنون جامعه جوانان و نوجوانان چه چیزی را نیاز دارند باید کلاس‌ها را برگزار کنند البته به استثنای روخوانی‌ و روان‌خوانی که جامعه مسلمانان باید با آن آشنا باشند.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس در پاسخ به اینکه اکنون در سطح کلان این نیازسنجی صورت می‌گیرد یا خیر، گفت: اگر منظور طرح آمارگیری با فرم است، انجام نمی‌شود البته شاید به صورت راندوم انجام دهند اما نیازسنجی به صورت مدون و منسجم در حال حاضر صورت نمی‌گیرد ولی می‌توان به مسئولان جامعه‌های قرآنی پیشنهاد داد که این کار را انجام دهند.

زهرا عسکری

انتهای پیام
captcha