مالیات پرداختی مؤسسات قرآنی فارس صفر شد
کد خبر: 4048497
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
پیگیری‌های ایکنا به ثمر نشست؛

مالیات پرداختی مؤسسات قرآنی فارس صفر شد

با پیگیری‌های متعددی که خبرگزاری ایکنا شعبه فارس در دو سال گذشته انجام داد، در نهایت خبر معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی و اجرای صحیح این قانون در استان فارس به گوش رسید.

معافیت مالیاتی، مؤسسات قرآنی نخستین بار در تاریخ ششم مهر سال 1399 خبرگزاری ایکنا شعبه فارس خبری مبنی بر اینکه «مؤسسات قرآنی توانایی پرداخت مالیات را ندارند» را به نقل مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی این استان منتشر کرد که در آن خبر آمده است دولت به دنبال حذف معافیت مالیات مؤسسات قرآنی است. بعد از آن ایکنای فارس مصاحبه‌ها و پیگیری‌های متعددی را از طریق مسئولان استانی و کشوری درباره این قضیه انجام داد تا بتواند این مشکل را مرتفع کند.

دو تن از نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی هم در مصاحبه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که «مجلس اجازه لغو قانون معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی را نمی‌دهد» و «مجلس مانع تصمیمات نسنجیده می‌شود» تا از این طریق دل خادمان قرآن و دوستداران ساحت قرآن را آرام کنند و خیالشان آسوده باشد که چنین اقدامی رخ نخواهد داد اما در نهایت در تاریخ 29 آبان سال 1399 خبری با عنوان «مالیات برای 117 هزار تومان گردش مالی مؤسسه قرآن» مربوط به مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بشری کرمان بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت. خبری که درد عجیبی را از غربت فعالان قرآنی به دل می‌نشاند که چرا کسانی که با جان و دل و بدون هیچ چشم‌داشت مالی در راه گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه تلاش می‌کنند، اینقدر مهجور و مظلوم مانده‌اند. در همین راستا باز هم خبرگزاری ایکنا شعبه فارس پیگیری‌های متعددی را انجام داد تا مسئله پرداخت مالیات درآمدهای بسیار ناچیز و اندک مؤسسات قرآنی حل شود.

باز هم ایکنای فارس به سراغ دو تن از نمایندگان مجلس رفت. ابراهیم عزیزی و جعفر قادری تأکید کردند «اخذ مالیات از مؤسسات قرآنی تخلف است» و قول مساعد دادند تا این مسئله را در مجلس شورای اسلامی مطرح و پیگیری کنند تا مشکل مالیات مؤسسات قرآنی با استفاده از نظارت بر حسن اجرای قوانینی که در این راستا وجود دارد، حل شود.

مدیرکل وقت امور مالیاتی فارس در آن زمان در مصاحبه با ایکنا اعلام کرد که چنین اتفاقی در استان رخ نداده است اما در عین حال قول مساعد داد تا «اخذ مالیات از مؤسسات قرآنی فارس را پیگیری کند»؛ در همان زمان مهدی قره‌شیخلو، رئیس وقت مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه هم در این رابطه در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به جریان اخذ مالیات از مؤسسات قرآنی در برخی از شهرها برخلاف معافیت مالیاتی این مراكز، بیان کرد: متأسفانه در كشورمان قوانین و اجرای مالیات شفاف نیست. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم هم به ایکنا گفت «اسناد اخذ مالیات از مؤسسات قرآنی را ارائه دهید».

این سلسله مصاحبه‌ها و پیگیری‌های متعددی که از سوی ایکنا انجام شد باعث شد تا مسئولان قرآنی هم از صدر تا ذیل به این قضیه توجه کنند، اما در نهایت پیگیری‌های اصلی در استان فارس به عهده محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس بود که به حق و انصاف بسیار خوب توانست در این زمینه اقدامات درخشانی را انجام دهد تا اینکه در تاریخ 11 اسفندماه همان سال به ایکنا اعلام کرد: تلاش می‌كنیم تا علاوه بر اینكه مؤسسات قرآنی از پرداخت مالیات معاف شوند، مشكل حسابرسی آن‌ها هم مرتفع شود.


بیشتر بخوانید: 


اکنون و بعد از گذشت قریب دو سال از آن همه پیگیری، بالاخره تمام تلاش‌ها به ثمر نشست و محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشكل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت فارس به ایکنای فارس اعلام کرد: میزان پرداخت مالیات مؤسسات قرآنی فارس در سال 1400 به صفر رسید.

وی تصریح کرد: به یاری خداوند توانستیم مشکل مالیات مؤسسات قرآنی که آسیب‌های جدی را متوجه فعالیت آن‌ها کرده بود، حل کنیم و در سال گذشته مؤسسات قرآنی استان هیچ مالیاتی را پرداخت نکردند و آن قانون معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی در این استان به خوبی اجرا شد.

اسلامی در خصوص مالیات سال 1401 نیز گفت: پیگیری‌ها در خصوص سال 1400 نتیجه داد اما برای سال 1401 هم این پیگیری‌ها را از طریق تهران دنبال خواهیم کرد حتی به دنبال آن هستیم برخی موارد مالیاتی دیگر را حل کنیم؛ به‌عنوان مثال به دنبال آن هستیم که با همکاری وزارت اقتصاد و دارای، مؤسسات قرآنی تنها دفتر پلمپ داشته باشند و دیگر به طی مراحل بعدی آن نداشته باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha