نوع آموزش‌های قرآنی با گذشت زمان فرقی ندارد
کد خبر: 4033226
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
تربیت نسل آینده قرآنی؛ راهکار‌ها و چالش‌ها / 8

نوع آموزش‌های قرآنی با گذشت زمان فرقی ندارد

پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه آموزش قرآن زمان نمی‌شناسد گفت: البته از نظر تکنیک فرق‌هایی پیدا کرده است ولی نوع آموزش‌های ما هیچ فرقی نمی‌تواند با ۴۰ سال پیش داشته باشد.

بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین الزامات تربیت نسل آینده قرآنی با توجه به مقتضیات زمان پرداخت و گفت: آموزش قرآن زمان نمی‌شناسد چه ۵۰ سال پیش چه اکنون، البته از نظر تکنیک‌ها چه تکنیک‌های قرائتی، آموزش‌ها و کتاب‌هایی که چاپ شده چه فضای اینترنت و سی دی‌هایی که اکنون آمده، فرق کرده است ولی نوع آموزش‌های ما هیچ فرقی نمی‌تواند با ۴۰ سال پیش داشته باشد.

وی با اشاره به شرایط کرونا تصریح کرد: بعد از اینکه مشکل کرونا رفع شد باید جلسات قرآن حضوری و چهره به چهره باشد. اکنون با وجود شیوع کرونا از طریق فضای مجازی بسیاری از کلاس‌ها را برگزار می‌کنیم یا حتی بسیاری از مسابقات قرآن در فضای مجازی انجام می‌شود اما در حال حاضر چاره‌ای نداریم که این کار را می‌کنیم وگرنه هیچ چیز مثل حضور فیزیکی و چهره به چهره نیست و در حقیقت باید اساتید و قرآن‌آموزان چهره به چهره باشند و به طور کلی آموزش‌های ما باید به صورت حضوری انجام بگیرد تا نتیجه بدهد.

یاریگل با بیان اینکه در درجه اول اگر جلسات حضوری باشد طبیعتا تبعات ارتباط حضوری بین استاد و شاگرد بسیار بهتر است، گفت: امکاناتی هم که در سال‌های جدید از نظر نوار صوتی آمده و فضایی که اینترنت برای گوش دادن ایجاد کرده است، این‌ها کمک می‌کند.

این قاری بین‌المللی قرآن اظهار کرد: در جلسات قرآن، حداقل اساتیدی که جدید می‌خواهند وارد جلسه‌داری و تربیت شاگردان شوند تربیت کنیم به این نکته توجه کنیم، یک ظاهر و یک باطن داریم که ظاهر قرآن، حفظ، قرائت، مسابقات، تجوید، صوت و لحن و آهنگ‌های قرآنی است اما باطن قرآن این است که از ابتدا قرآن‌آموزانمان را به مفاهیم، مضامین و موضوعات قرآن، اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی آشنا کنیم تا بتوانند با قرآن حرف بزنند و شاهد مثال برای حرف‌های خود بیاورند ضمن اینکه تبلیغ کنند که ما به قرآن عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر می‌گوییم «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»، احترام پدر و مادر  را حفظ کنیم، اگر می‌گوییم نباید دروغ بگوییم  دروغ نگوییم‌، تهمت نزنیم، غیبت نکنیم و بسیاری از دستورات دیگر و همچنین مسائل اقتصادی که در قرآن آمده است.

یاریگل در پایان اظهار کرد: اگر تربیت قرآنی به گونه‌ای باشد که قرآن‌آموز ما همان‌طور که دارد با قرائت یا حفظ قرآن آشنا می‌شود آنقدر با موضوعات قرآنی هم آشنا شود که بتواند با قرآن و استناد به آیات الهی، موضوعات را تحلیل، تجزیه  و ترکیب کند، ما در آینده مشاهده خواهیم کرد که جامعه رو به عمل به قرآن پیش می‌رود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha